Bugetul general consolidat a înregistrat un deficit de 20,9 miliarde de lei în primele zece luni ale anului, respectiv 2,2% din PIB, în condiţiile în care veniturile au crescut într-un ritm inferior cheltuielilor, reiese din datele publicate joi de Ministerul Finanţelor Publice (MFP).
Veniturile bugetului general consolidat s-au ridicat 232,3 miliarde lei, reprezentând 24,5% din PIB, în creştere cu 11,8% față de aceeași perioadă a anului precedent.
Cele mai însemnate scăderi pe partea de venituri, atât procentual cât şi valoric, s-au înregistrat la capitolul impozit pe salarii şi venit. Statul a încasat 18,4 miliarde de lei, cu 6,5 miliarde de lei, respectiv 26,1% mai puţin decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Guvernul motivează această scădere prin reducerea cotei de impozitare de la 16% la 10% începând cu acest an.
De asemenea, se înregistrează o diminuare cu 45,5% (1,1 miliarde de lei) față de aceeași perioadă anului precedent la taxa pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizării bunurilor sau pe desfășurarea de activități ca urmare a aplicării OUG nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule și timbrul de mediu pentru autovehicule.
În ceea ce priveşte fondurile europene, sumele atrase de la Bruxelles au fost cu peste 1,1 miliarde de lei (9,1%) mai reduse decât în aceeaşi perioadă a anului anterior.
Cheltuielile bugetului general consolidat au însumat 253,2 miliarde lei, cu 18,1% mai mult decât în primele zece luni din 2017.
Cheltuielile de personal au fost cu 25,4% mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent, ca urmare a intrării în vigoare a noii legi a salarizării.
Cheltuielile cu bunuri şi servicii au crescut cu 10,1% față de aceeași perioadă a anului precedent. „Creșteri semnificative se înregistrează atât la bugetele locale, cât și la bugetul fondului național unic de asigurări sociale de sănătate și la bugetele instituțiilor publice finanțate din venituri proprii și subvenții bugetare”, notează MFP.
Subvențiile au fost mai mari cu 10,4% față de aceeași perioadă a anului precedent.
De asemenea, statul a plătit cu 25,5% mai mult pentru dobânzi, „întrucât în luna octombrie 2018 s-a înregistrat un vârf de plată al dobânzilor, avându-se în vedere cumularea datelor de plată a dobânzilor aferente mai multor titluri de stat de tip benchmark”.
Cheltuielile cu asistența socială au crescut față de anul precedent cu 12,1%, fiind influențate, în principal, de majorarea cu 9% a punctului de pensie de la 1 iulie 2017, respectiv cu 10% de la 1 iulie 2018, de creșterea nivelului îndemnizației sociale pentru pensionari de la 520 lei la 640 lei, precum și de majorarea și modificarea modalității de stabilire a indemnizației lunare pentru creșterea copilului și stimulentul de inserție.
Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum şi pe cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne şi externe, au fost de 20,6 miliarde lei, cu 40,2% mai mari față de aceeași perioadă a anului trecut.
Creşterea a fost determinată de evoluţia cheltuielilor de capital (investiţiile statului), în contextul în care cheltuielile aferente proiectelor din fonduri europene au fost cu 1,3 miliarde de lei (9,6%) mai mici decât în primele zece luni din 2017.