Chestiunea

România vrea să joace în Europa energetică subminând investițiile strategice: De 4 ani, multe companii energetice de stat nu și-au făcut măcar jumătate din programul de dezvoltare anual

Marile companii energetice ale statului și-au propus an de an să-și accelereze investițiile, dar în realitate nu au reușit să-și respecte planurile niciodată din 2015… Mai mult

07.04.2019

La obiect

Inflaţia, afectată de preţurile producţiei industriale. Industria energetică la 12,6%

Discret dar persistent, s-a dezvoltat un fenomen care alimentează reaprinderea inflaţiei. Producţia industrială care a contribuit cu 23,7% la formarea PIB şi cu 1% din… Mai mult

07.04.2019

Europa

NATO la 70 de ani / 12 experți, o singură opinie: Cea mai mare provocare la adresa Alianței vine din Statele Unite

NATO împlinește joi, 4 aprilie, 70 de ani de existență, ocazie potrivită de sărbătoare și de introspecție. La intrarea în a opta sa decadă de… Mai mult

04.04.2019

Analiză

Aurul României – despre ce valoare (valori) vorbim

Senatul a aprobat zilele trecute repatrierea rezervei de aur a României – la capătul unei problematizări mediatice bazate aproape exclusiv pe inflamarea sentimentului național. Dincolo… Mai mult

04.04.2019

Cronicile

Decizie bizară la Compania de Drumuri: Proiectul autostrăzii Tg. Mureș – Iași se poate bloca prin revenirea CNAIR la vechiul studiu de fezabilitate

de Adrian N Ionescu 17.8.2017

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNAIR) este pe cale să rezilieze contractul de reactualizare a studiului de fezabilitate a autostrăzii Tg. Mureș – Iași – Ungheni și să revină la vechiul strudiu de fezabilitate, ceea ce ar bloca ulterior proiectul, din cauza deficiențelor acestuia, potrivit Asociației Pro Infrastructura.

„La o întâlnire organizată de Milvus, un ONG cu specific de mediu, reprezantanții CNAIR ne-au surprins cu anunțul că va fi reziliat contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureș-Iași (A8), pe segmentul dintre Târgu Mureș și Ditrău, studiu suspendat ca urmare a unui raport al Curții de Conturi. Decizia ar bloca proiectul, pentru că, dacă s-ar apela la vechiul studiu din 2010, deficiențele acestuia ca și faptul că pe teren au intervenit schimbări ar stopa lucrările”, a declarat Ionuț Ciurea, vicepreședintele și directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura, pentru Cursdeguvernare.ro.

Reactualizarea studiului de fezabilitate pentru A8 a devenit necesară pentru că organizațiile de mediu au identificat pe segmentul menționat numeroase trasee folosite de urși, care intersectează sau chiar se suprapun cu proiectul autostrăzii.

Curtea de Conturi a sesizat însă faptul că un nou studiu de fezabilitate ar fi o risipă şi, ulterior, procurorii DNA au cerut de la CNAIR documentele privind studiile de fezabilitate. Curtea de Conturi susţine că nu ar fi dispus suspenderea contractului, ci reanalizarea acestuia în condiţiile în care valoarea contractului de revizuire a studiului de fezabilitate este de peste şase ori mai mare decât cea a studiului realizat în 2010, de circa 767.000 de euro, potrivit Economica.net.

„Contractul (pentru segmentul Tg. Mureș Ditrău) este suspendat până la soluționarea aspectelor consemnate în Raportul de Control elaborat de Curtea de Conturi a României”, confirmă CNAIR, într-un răspuns la solicitările Cursdeguvernare.ro.

Incertitudini

„O eventuală revenire la vechiul studiu de fezabilitate a devenit inoportună, pentru că acesta nu prevede nu numai ecoductele necesare pentru traseele urșilor, dar nici un studiu geotehnic complet, cu foraje și cu tot ce e necesar, pentru a nu se mai ajunge la repetarea unor experiențe nefericite, iar lucrările să se oprească”, a adăugat Ionuț Ciurea.

În plus, „au apărut schimbări pe teren, pentru că autoritățile locale au permis construcția de locuințe și alte investiții pe aliniamentul autostrăzii, construcții care, evident, nu sunt prevăzute de studiile de fezabilitate vechi. Astfel că vom avea nevoie de exproprieri suplimentare și există riscul de blocaje majore în momentul execuției”, a mai spus directorul Pro Infrastructura.

„Astfel, CNAIR nu învață nimic din experiența blocării lotului 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, acolo unde organizațiile de mediu au cerut modificarea soluției tehnice prevăzute de studiul de fezabilitate, mai precis execuția vestitelor „tuneluri pentru urși”. Nici până în acest moment nu este rezolvată situația contractuală, fiind imposibilă scoaterea la licitație a segmentului de autostradă care conține aceste tuneluri”, spune reprezentantul Pro Infrastructura.

Asociația Pro Infrastructura susține că, „în ciuda acestei experiențe, CNAIR riscă să repete exact același blocaj, de această dată pe Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași (…). Mai mult decât atât, la aceeași întâlnire din 10 august, reprezentanții CNAIR au anunțat că vor să renunțe complet la actualizarea studiilor de fezabilitate și pentru restul autostrăzii de la Ditrău și până la Iași, lansând licitațiile de proiectare și execuție pe baza studiilor de fezabilitate din anii 2009-2010”.

Reacția CNAIR

Oficialii CNAIR nu au furnizat detalii privind abordarea problemele ridicate de Pro Infrastructura pentru segmentul Tg. Mureş – Ditrău. Cât priveşte restul autostrăzii, răspunsul companiei la solicitarea Cursdeguvernare.ro sună astfel:

Studiul de fezabilitate elaborat în anul 2011 „urmează a fi auditat intern in CNAIR și cu indrumarea JASPERS, pentru a fi identificate volumele ce sunt necesare a fi actualizate / completate. În funcţie de analiză se va decide necesitatea revizuirii / completarii parţiale a SF existent şi, după caz, demararea procedurii de achiziţie pentru elaborarea documentaţiei tehnice ce stă la baza cererii de finanţare”.

Pe site-ul companiei A8 se află în stadiul „studiu de fezabilitate în curs de realizare”.

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a anunțat recent că tronsonul Târgu Neamţ – Iaşi din Autostrada Montana (A8) ar putea fi scos la licitaţie pentru proiectare şi execuţie chiar anul acesta. „Dăm drumul la Târgu Neamţ – Iaşi. Dacă obţinem Acordul de Mediu, putem lansa achiziţia chiar la finalul semestrului doi pentru proiectare şi execuţie”, a declarat Răzvan Cuc.

Costul autostrăzii Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni, cu o lungime totală de 310 kilometri, era estimat iniţial la 9 miliarde de euro. Costul estimat în Master Planul General de Transport este de 4,07 miliarde de euro.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 17.8.2017

2 comentarii

  1. babic
    18.8.2017, 10:50 am

    O metoda de a bloca realizarea acestei autostrazi.

    In configuratia actuala, sansele ca in viitorii 100 de ani Moldova sa aiba o autostrada care sa o lege de vest sunt egale cu zero. Puterea politica de la Bucuresti se “hraneste” politic din izolarea si inapoierea Moldovei. Iar capcana este fara de scapare: moldovenii voteaza vârtos PSD, PSD-ului i se flutura de moldoveni.
    Oricum PSD-ul nu face investitii (toaca banii pe jafuri si firimituri populiste), iar alea putine care totusi se fac, nu iau calea Moldovei ci sudul teleormanizat.

    O solutie ar fi o noua forta politica, pornita de la Iasi, care sa lupte exclusiv pentru drepturile acestei provincii istorice , pacalita si oropsita cam de pe la 1859.

    Stiu ca mugurii unei astfel de initiative au aparut, miscarea inceputa de Cosette Chichirau, care a fost neutralizata prin …absorbtia in USR. Cred ca sistemul a reactionat.

    Deci nu-i usor, dar ceva trebuie facut, altfel Moldova, deja masiv depopulata, va intra in sfera fortelor centrifuge.

    • Mircea
      16.12.2017, 10:27 pm

      Gresesti in mod fundamental. Nu puterea de la Bucuresti vrea sa tina izolate diverse parti tara, ci stapanii straini ai Romaniei. Politicienii romani sunt doar niste slugi umile.

Lăsați un comentariu


Europa

Comediantul Zelenski, președinte al Ucrainei cu 73% dintre voturi – exit poll

Razvan Diaconu

Actorul Volodimir Zelenski a fost ales preşedinte al Ucrainei cu 73 la sută din voturi, conform primelor sondaje la ieşirea de la urne. Volodimir Zelenski,… Mai mult

Stiri

Reprezentanţii Comisiei de la Veneţia vin în România pentru discuții despre modificarea legilor Justiţiei

Vladimir Ionescu

O delegaţie a Comisiei de la Venenţia vine în România săptămâna viitoare pentru a discuta cu reprezentanţii autorităţilor române din domeniul Justiţiei despre modificarea legilor… Mai mult

Stiri

8 explozii, 207 de morți – val de atentate în Sri Lanka, în duminca Paştelui Catolic

Vladimir Ionescu

UPDATE. Bilanț revizuit al atentatelor din Colombo: 207 de morți și peste 500 de răniți în urma valului de atacuri sinucigaşe şi cu bombă care… Mai mult

Stiri

PNL acuză: PSD a folosit la Iași patrimoniul CJ și angajați ai instituțiilor din subordine, finanțate din bani publici

Vladimir Ionescu

Liderul PNL Iaşi, Marius Bodea (foto), îi cere preşedintelui Consiliului Judeţean, Maricel Popa, preşedinte al PSD Iaşi, să explice de ce a folosit patrimoniul Consiliului… Mai mult

Stiri

Eugen Teodorovici: Vom iniția negocieri cu statele UE pentru măsuri de revenire a celor plecați la muncă în străinătate

Razvan Diaconu

Ministrul de Finanţe, Eugen Teodorovici, spune că lipsa forţei de muncă este o problemă cu caracter general- în România și în UE, motiv pentru care… Mai mult

Stiri

Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii a împlinit 93 de ani

Iulian Soare

Regina Elisabeta a II-a împlineşte duminică 93 de an, fiind născută pe 21 aprilie 1926, la Londra. Regina Elisabeta a II-a este căsătorită cu prinţul… Mai mult

Stiri

Iașiul i-a stricat lui Liviu Dragnea mitingul electoral – PSD a tocmit lăutari să acopere scandările protestatarilor

Vladimir Ionescu

Mitingul electoral al PSD de la Iași a fost deturnat de protestatari, în ciuda măsurilor de securitate luate de organizatori. Partidul, transmite Digi 24, a… Mai mult