fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Am devenit piață emergentă: cum procedăm?

Promovarea la statutul de piață de capital emergentă a Bursei de Valori București (BVB) a României este comparată ca importanță cu însăși reînființarea bursei acum… Mai mult

21.09.2020

La obiect

Pilonul II, în revenire semnificativă: Pragul de 8 milioane de participanți la sistemul de pensii private a fost depășit

Activul net al fondurilor private din pilonul II a revenit pe o creștere semnificativă după ce fusese afectat de declanșarea epidemiei mondiale. De la circa… Mai mult

21.09.2020

La obiect

Băncile au raportat 14 incidente majore de funcționare a sistemelor de plăți în 2020 / Infrastructura IT – o vulnerabilitate în contextul avansului bankingului online

În ultimele șase luni, băncile din România au raportat un număr de 14 incidente majore de funcționare a sistemelor de plăți și a instrumentelor de… Mai mult

21.09.2020

Interviu

Interviu James Kirchick: ”Ne îndreptăm spre o Americă de tip Weimar”

(Textul de mai jos reprezintă fragmente din interviul apărut în CRONICILE Curs de Guvernare  – publicație exclusiv print, cu un conținut diferit de cel al cursdeguvernare.ro –… Mai mult

21.09.2020

Decizie bizară la Compania de Drumuri: Proiectul autostrăzii Tg. Mureș – Iași se poate bloca prin revenirea CNAIR la vechiul studiu de fezabilitate

de Adrian N Ionescu 17.8.2017

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNAIR) este pe cale să rezilieze contractul de reactualizare a studiului de fezabilitate a autostrăzii Tg. Mureș – Iași – Ungheni și să revină la vechiul strudiu de fezabilitate, ceea ce ar bloca ulterior proiectul, din cauza deficiențelor acestuia, potrivit Asociației Pro Infrastructura.

„La o întâlnire organizată de Milvus, un ONG cu specific de mediu, reprezantanții CNAIR ne-au surprins cu anunțul că va fi reziliat contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureș-Iași (A8), pe segmentul dintre Târgu Mureș și Ditrău, studiu suspendat ca urmare a unui raport al Curții de Conturi. Decizia ar bloca proiectul, pentru că, dacă s-ar apela la vechiul studiu din 2010, deficiențele acestuia ca și faptul că pe teren au intervenit schimbări ar stopa lucrările”, a declarat Ionuț Ciurea, vicepreședintele și directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura, pentru Cursdeguvernare.ro.

Reactualizarea studiului de fezabilitate pentru A8 a devenit necesară pentru că organizațiile de mediu au identificat pe segmentul menționat numeroase trasee folosite de urși, care intersectează sau chiar se suprapun cu proiectul autostrăzii.

Curtea de Conturi a sesizat însă faptul că un nou studiu de fezabilitate ar fi o risipă şi, ulterior, procurorii DNA au cerut de la CNAIR documentele privind studiile de fezabilitate. Curtea de Conturi susţine că nu ar fi dispus suspenderea contractului, ci reanalizarea acestuia în condiţiile în care valoarea contractului de revizuire a studiului de fezabilitate este de peste şase ori mai mare decât cea a studiului realizat în 2010, de circa 767.000 de euro, potrivit Economica.net.

„Contractul (pentru segmentul Tg. Mureș Ditrău) este suspendat până la soluționarea aspectelor consemnate în Raportul de Control elaborat de Curtea de Conturi a României”, confirmă CNAIR, într-un răspuns la solicitările Cursdeguvernare.ro.

Incertitudini

„O eventuală revenire la vechiul studiu de fezabilitate a devenit inoportună, pentru că acesta nu prevede nu numai ecoductele necesare pentru traseele urșilor, dar nici un studiu geotehnic complet, cu foraje și cu tot ce e necesar, pentru a nu se mai ajunge la repetarea unor experiențe nefericite, iar lucrările să se oprească”, a adăugat Ionuț Ciurea.

În plus, „au apărut schimbări pe teren, pentru că autoritățile locale au permis construcția de locuințe și alte investiții pe aliniamentul autostrăzii, construcții care, evident, nu sunt prevăzute de studiile de fezabilitate vechi. Astfel că vom avea nevoie de exproprieri suplimentare și există riscul de blocaje majore în momentul execuției”, a mai spus directorul Pro Infrastructura.

„Astfel, CNAIR nu învață nimic din experiența blocării lotului 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, acolo unde organizațiile de mediu au cerut modificarea soluției tehnice prevăzute de studiul de fezabilitate, mai precis execuția vestitelor „tuneluri pentru urși”. Nici până în acest moment nu este rezolvată situația contractuală, fiind imposibilă scoaterea la licitație a segmentului de autostradă care conține aceste tuneluri”, spune reprezentantul Pro Infrastructura.

Asociația Pro Infrastructura susține că, „în ciuda acestei experiențe, CNAIR riscă să repete exact același blocaj, de această dată pe Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași (…). Mai mult decât atât, la aceeași întâlnire din 10 august, reprezentanții CNAIR au anunțat că vor să renunțe complet la actualizarea studiilor de fezabilitate și pentru restul autostrăzii de la Ditrău și până la Iași, lansând licitațiile de proiectare și execuție pe baza studiilor de fezabilitate din anii 2009-2010”.

Reacția CNAIR

Oficialii CNAIR nu au furnizat detalii privind abordarea problemele ridicate de Pro Infrastructura pentru segmentul Tg. Mureş – Ditrău. Cât priveşte restul autostrăzii, răspunsul companiei la solicitarea Cursdeguvernare.ro sună astfel:

Studiul de fezabilitate elaborat în anul 2011 „urmează a fi auditat intern in CNAIR și cu indrumarea JASPERS, pentru a fi identificate volumele ce sunt necesare a fi actualizate / completate. În funcţie de analiză se va decide necesitatea revizuirii / completarii parţiale a SF existent şi, după caz, demararea procedurii de achiziţie pentru elaborarea documentaţiei tehnice ce stă la baza cererii de finanţare”.

Pe site-ul companiei A8 se află în stadiul „studiu de fezabilitate în curs de realizare”.

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a anunțat recent că tronsonul Târgu Neamţ – Iaşi din Autostrada Montana (A8) ar putea fi scos la licitaţie pentru proiectare şi execuţie chiar anul acesta. „Dăm drumul la Târgu Neamţ – Iaşi. Dacă obţinem Acordul de Mediu, putem lansa achiziţia chiar la finalul semestrului doi pentru proiectare şi execuţie”, a declarat Răzvan Cuc.

Costul autostrăzii Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni, cu o lungime totală de 310 kilometri, era estimat iniţial la 9 miliarde de euro. Costul estimat în Master Planul General de Transport este de 4,07 miliarde de euro.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 17.8.2017

2 comentarii

  1. babic
    18.8.2017, 10:50 am

    O metoda de a bloca realizarea acestei autostrazi.

    In configuratia actuala, sansele ca in viitorii 100 de ani Moldova sa aiba o autostrada care sa o lege de vest sunt egale cu zero. Puterea politica de la Bucuresti se “hraneste” politic din izolarea si inapoierea Moldovei. Iar capcana este fara de scapare: moldovenii voteaza vârtos PSD, PSD-ului i se flutura de moldoveni.
    Oricum PSD-ul nu face investitii (toaca banii pe jafuri si firimituri populiste), iar alea putine care totusi se fac, nu iau calea Moldovei ci sudul teleormanizat.

    O solutie ar fi o noua forta politica, pornita de la Iasi, care sa lupte exclusiv pentru drepturile acestei provincii istorice , pacalita si oropsita cam de pe la 1859.

    Stiu ca mugurii unei astfel de initiative au aparut, miscarea inceputa de Cosette Chichirau, care a fost neutralizata prin …absorbtia in USR. Cred ca sistemul a reactionat.

    Deci nu-i usor, dar ceva trebuie facut, altfel Moldova, deja masiv depopulata, va intra in sfera fortelor centrifuge.

    • Mircea
      16.12.2017, 10:27 pm

      Gresesti in mod fundamental. Nu puterea de la Bucuresti vrea sa tina izolate diverse parti tara, ci stapanii straini ai Romaniei. Politicienii romani sunt doar niste slugi umile.

Lăsați un comentariu


Stiri

Klaus Iohannis: Este posibil să se reintroducă anumite restricții dacă numărul infectărilor mai crește

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis a avertizat miercuri că, dacă numărul cazurilor de infectare cu coronavirus va continua să crească, este posibil ca autoritățile să reinstituie o… Mai mult

Stiri

Biroul Electoral Sector 5 a aprobat renumărarea voturilor la Sectorul 5 – anunț Cristian Băcanu

Vladimir Ionescu

Biroul Electoral al Sectorului 5 a decis miercuri renumărarea voturilor pentru primarul de sector, a anunțat miercuri candidatul dreptei, Cristian Băcanu. Cristian Popescu Piedone (foto),… Mai mult

Stiri

AVOCATNET

Granturi IMM: Lămuriri utile privind (pre)înregistrarea pe platformă și accesarea banilor

AVOCATNET

Microgranturile de 2.000 de euro, granturile pentru investiții și capital de lucru, date de Executiv prin OUG nr. 130/2020, vor putea fi accesate curând de… Mai mult

Stiri

Președintele Iohannis atacă la CCR modificările care permit politizarea conducerii ANCOM

Vladimir Ionescu

Posibilitatea ca patru dintre cei șapte membri ai Comitetului de reglementare al Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) să dețină concomitent și… Mai mult

Stiri

BEC a respins cererea de renumărare a voturilor la Sectorul 1

Vladimir Ionescu

​​Biroul Electoral Central a respins miercuri, cu 12 la cinci voturi, cererea PSD de anulare a alegerilor și solicitarea de  renumărare a voturilor din secțiile… Mai mult

Digital

Germania elimină Huawei de la dezvoltarea rețelei 5G

Razvan Diaconu

Germania urmează să adopte o poziție mai dură împotriva gigantului chinez Huawei, blocându-i practic accesul la dezvoltarea rețelei naționale 5G. Euractiv citează un material publicat… Mai mult

Europa

BCE ar putea urma exemplul Fed în ceea ce privește țintirea inflației

Vladimir Ionescu

Preşedintele Băncii Centrale Europene, Christine Lagarde (foto), a anunţat că va fi analizată o strategie care să permită temporar creşterea inflaţiei peste ţinta actuală, transmite… Mai mult