Evenimentul

”Referendumul pentru Familie”: Legislație nouă, din categoria ”Totul pentru fraudă”

Referendumul, denumit generic ”Pentru Familie”, la care românii sunt chemați, sâmbătă și duminică, la urne, oferă puține garanții că rezultatele comunicate vor fi corecte. Suspiciunea… Mai mult

05.10.2018

Analiză

„Inflaţia industrială”, peste ”inflația populară” – Energia, deja cu 14% mai scumpă: Lumini, umbre şi implicaţii

Indicele preţurilor producţiei industriale (IPPI) a scăzut uşor în luna august 2018, până la 5,86%, dar a rămas semnificativ peste inflaţia preţurilor la consumator, măsurată… Mai mult

03.10.2018

Evenimentul

”Nu am venit să dau socoteală!” Cele două ”Viorici” și criticile dure ale partidelor din Parlamentul European

De două ori a vorbit miercuri premierul Viorica Dăncilă în plenul Parlamentului European: o dată ca să prezinte mesajul cu care a fost trimisă de… Mai mult

03.10.2018

La obiect

Raport finalizat la nivelul anului 2017 – investițiile străine au depăşit 75 de miliarde de euro. Domeniile către care s-au îndreptat banii

Soldul investițiilor străine directe (ISD) în economia României a crescut anul trecut la 75.581 milioane  euro, dar în echivalent raportat la PIB s-au diminuat de… Mai mult

02.10.2018

Cum și de ce dă România cu piciorul la banii europeni

de Marian Dobrila , 13.9.2018

După aproape două decade de fonduri pre și post aderare, în locul unui aparat de gestionare a fondurilor europene matur, cu lecțiile greșelilor învățate și a experienței în palmares, ne confruntăm cu un aparat lipsit de vigoare, defensiv și autolimitativ.

Dacă odată, în ciuda dificultăților, conversația publică agita spiritele și determina politicul să caute soluții, astăzi, comunicarea în domeniu este și ea simulată, subzistând numai din inerție. Mai mult, marile probleme nu numai că nu s-au rezolvat, dar au fost scoase de pe agenda publică, rămânând pe agenda de fațadă a autorităților. Așadar, nu-i de mirare că lucrurile nu se îmbunătățesc.

Ce se ascunde în spatele acestei involuții

Pătrunzând mai atent în sistem, ne lovește, în primul rând, fractura dintre investițiile din banii publici și cele din fondurile europene.

Investițiile din fonduri europene reprezintă, la nivel mediu pe ultimii 10 ani, sub 50% din investițiile publice din fonduri naționale.

Asta în condițiile în care aparatul de gestionare al fondurilor europene este substanțial mai mare și mai scump decât cel de gestionare a fondurilor naționale, iar astăzi oscilăm cele două extreme:

  • Aparatul subțire și permisiv, fără capacitate de analiză și selecție proiecte, care face ca proiectele implementate din fonduri publice naționale să aibă impact minim și să fie preferate de beneficiari numai datorită unui control mai simplu;

  • Monstrul birocratic de la fonduri europene, care își creează propriile obstacole, este inert și are nevoie de ani să facă lucrurile sa funcționeze și să învețe din propriile greșeli, greșeli pe care le repetă mereu și mereu.

Din păcate, nu există nicio strategie implementată care să facă legătura între aceste două tipuri de fonduri, care ar trebui să fie gândite și alocate unitar, deși avem master planuri și documente cadru în cam toate domeniile de intervenție.

/Programul Național de Dezvoltare Locală și Programele Operaționale au mecanisme total diferite de gândire

  • primul este gândit pe nevoile de bază, cu mare impact electoral (drum, apă, canal, stadion) și alocate ținând cont de mecanismul politic;

  • cele din urmă pe principiile dezvoltării europene moderne care te obligă să faci investiții integrate după cele mai noi concepte (camere de supraveghere, chioșcuri multimedia) creând uneori oaze de civilizație între cartiere cu baia în curte și ulițe distruse în loc de drumuri.

Prin această gândire izolaționistă, eficiența investițiilor suferă deoarece nu leagă investițiile centrale de cele locale, iar dezechilibrele la nivel local cresc pe criterii politice (se dezvoltă cei care sunt la putere, restul este pustiu).

Așadar, asistăm neputincioși la canibalizarea fondurilor naționale și a fondurilor europene. Pentru instituțiile care pot beneficia de ambele, dar au resurse limitate, fondurile naționale câștigă. Simplu, pentru că sunt mai ușor de accesat și mai puțin controlate. Astfel, instituțiile acordă prioritate acestora și abia mai târziu, cu un an sau mai mulți, iau în considerare fondurile europene, cu proiecte mai puține și mai slabe calitativ.

Pe termen lung, acest fenomen adâncește fractura dintre local – central și a sinergiei investițiilor.

Integrarea investițiilor publice din fonduri naționale și fonduri europene, plecând de la impactul național, este marea prioritate națională în materie de investiții. Implementarea acestei priorități poate duce țara spre competitivitate și creșterea nivelului de trai, pe termen lung.

O acțiune concentrată privind stabilirea criteriilor de prioritizare unitare a investițiilor, bazată pe evaluarea cost-beneficiu, este primul pas.

Transparentizarea mecanismelor de alocare a investițiilor de la buget și urmărirea respectării priorităților este al doilea pas.

Realizarea unui mecanism de achiziții publice inteligent este al treilea pas, urmărind următoarele pârghii:

  • Judecarea urgentă a contestațiilor;

  • Stabilirea unor criterii prin care se punctează gradul de inovare al soluției, chiar concurs de soluții pentru a găsi materiale și sisteme inovatoare;

  • Folosirea mecanismelor de identificare a celor mai buni furnizori la nivel global pentru proiectele strategice prin cercetare de piață și negociere competitivă.

Găurile negre

O gaură neagră este cauzată de fragmentarea proiectelor strategice, care a scăzut la minim valoarea de utilizare a acestora pentru generația noastră.

În cazul transporturilor, cioturile de autostrăzi și transcarpaticele, întârziate cu deceniile, sunt expresia cea mai bună a dezintegrării proiectelor. Adică 80% finalizate, 20% utile.

Dacă vorbim de proiectele de mediu, aș spune că vremea marilor gropi comune de deșeuri de la marginea orașelor a trecut pentru omenire, dar nu și pentru România.

Marile proiecte naționale care să transforme reciclarea deșeurilor în sectoare economice competitive (producția de energie din nămolul de epurare și deșeuri menajere, industria de material plastic, sticlă, hârtie) nu au trecut de faza de idee sau de exemplu izolat. Distrugerea mediului și neexploatarea potențialului economic al acestui sector sunt rezultate directe, cu impact social drastic în zonele afectate.

Acest lucru se întâmplă și într-un domeniu cu impact și mai mare, cel al BIG DATA.

Proiectele mari de integrare a bazelor de date publice, care ar putea permite colaborarea instituțiilor statului, avansează cu viteza melcului și nu toate în direcția bună.

Inițiativele de informatizare sunt la nivelul fiecărei autorități în parte, fiecare are propria filosofie, iar colaborativitatea aplicațiilor nu este un criteriu de pornire. Se adâncește decalajul între aplicațiile publice: va fi mai greu să le integrezi după ce au fost dezvoltate diferit, generația noastră nu va mai apuca eliberarea de sub jugul ghișeului.

În concluzie, statul „clientelar” și „dușman” șade bine la adăpostul lipsei informațiilor:

  • îți creează probleme pe care ți le rezolvă tot el, deci are mult de lucru și te ajută;

  • te are la mână cu problemele de sistem și mizează pe faptul că tu nu ai timp de stat la uși, dar el are timp nelimitat să te analizeze pe toate părțile și să te atace pe unde știe mai bine, să te „cojească;

  • informații centralizate nu există, deci nu se știe cine ce face și de ce iar oamenii stau bine unde sunt.

Putem avansa cu exemple din toate domeniile, începând cu cele mai importante din domeniile educației, sănătății sau administrației, unde nu vom găsi decât probleme similare.

Așadar, integrarea proiectelor de investiții este o a doua prioritate majoră. Orice proiect de infrastructură trebuie să aibă drept una dintre principalele întrebări de pornire: cum mă conectez la infrastructura mamă?

Actorii sociali și-au fundamentat pozițiile în așteptarea lui Superman”

Asistând la o dezbinare mai profundă ca niciodată a politicului, nu putem spera să obținem o unitate politică în favoarea marilor proiecte multianuale în orizontul apropiat.

Societatea civilă s-a consolidat pe niște piloni puternici. Vocea publică se aude constant de 10-20 de ani prin intermediul diverselor asociații pe subiecte bine definite: politici publice, proiecte proprii sau lobby.

Există, deci, forță, dar cu un focus spre crearea unui stat paralel, care se adaptează situației politice și merge înainte cu propriile idei și proiecte. Un stat paralel competitiv, format pe criterii de meritocrație și integritate, care pe termen lung poate crea mecanismele care să facă inutil statul formal.

În curând, noi, privații, vom fi capabili să donăm statului aplicații de interconectare a bazelor de date cu tot cu implementare. Vom putea să convingem oamenii să colecteze selectiv și să câștige din afacerile astfel create sau să donăm bani unui parteneriat public – privat, care să facă o autostradă la un sfert din prețul negociat de statul român.

În acest context, ce pot oferi programele de finanțare?

Fondurile europene 2021-2027 au început să se negocieze. Revoluția construirii noilor programe operaționale este unul dintre punctele de acupunctură ale viitorului României. Aici vor trebui înfipte, cu o mare precizie de această dată, acele integrării investițiilor publice fie că vorbim de bani europeni sau naționali, prioritizate pe baza unor criterii uniforme cost-beneficiu.

Acest demers poate fi restartul dialogului între actorii publici relevanți bazat pe o hartă investițională axată pe dezvoltarea comună a țării, adică „Superman.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.9.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Președintele Iohannis cere demisia ministrului Justiției, pe care îl acuză de ”comportament iresponsabil”

Mariana Bechir

“Ministrul Justiției și-a compromis definitiv credibilitatea, motiv întemeiat pentru a-și prezenta demisia din funcție”, precizează președintele Klaus Iohannis, într-un comunicat emis vineri de Administrația Prezidențială.… Mai mult

Stiri

Banca Mondială: Sistemul fiscal din România trebuie reconstruit

Adrian N Ionescu

România ar trebui să fie mai prudentă cu creșterea economică pe termen scurt, care dezechilibrează contul curent și bugetul, potrivit lui Hans Timmer, economist-şef al Băncii… Mai mult

Stiri

Lista obiecțiilor Comisiei de la Veneția privind noua legislație penală română. Se recomandă reevaluarea tuturor amendamentelor la codurile penale

Victor Bratu

cursdeguvernare.ro a intrat în posesia obiecțiilor concrete pe care Comisia de la Veneția urmează să le publice luni, referitoare la modificările operate de Guvernul României la… Mai mult

Stiri

Corina Crețu, noi critici la adresa guvernului: „Uneori sunt exasperată, miliarde de euro așteaptă la Bruxelles”

Razvan Diaconu

Corina Creţu spune că preocuparea principală a autorităţilor române ar trebui să fie atragerea banilor europeni şi nu încheierea de parteneriate public-privat. Şi asta pentru… Mai mult

Stiri

Comisia Națională de Prognoză a lansat procedura de selecție a partenerului care va construi autostrada Ploiești – Brașov

Razvan Diaconu

Comisia Națională de Prognoză (CNP), autoritatea însărcinată de Guvern să deruleze principalele proiecte care urmează să se deruleze în sistem PPP, a lansat procedura de… Mai mult

Stiri

Sagrada Familia va plăti Primăriei Barcelonei 36 de milioane de euro din cauză că nu are autorizaţie de construcţie

Razvan Diaconu

Biserica Sagrada Familia din Barcelona, unul dintre cele mai vizitate obiective turistice din Spania, va plăti autorităților din Barcelona suma de 36 de milioane de… Mai mult

Stiri

OUG 92, efecte: 48 de procurori părăsesc posturile pe care le ocupau prin delegație la Parchetul General, DNA și DIICOT

Vladimir Ionescu

Secția pentru procurori a CSM a dispus până acum încetarea delegării a 48 de procurori care ocupau posturi la Parchetul General, DNA și DIICOT, în baza OUG… Mai mult