Cum explică CNAIR "bilanțul zero" pe 2017: Neconformităţile constatate pe mai multe loturi de autostradă, fac imposibilă recepţionarea lor - CursDeGuvernare.ro
joi

28 octombrie, 2021

Cum explică CNAIR „bilanțul zero” pe 2017: Neconformităţile constatate pe mai multe loturi de autostradă, fac imposibilă recepţionarea lor

16 decembrie, 2017

Neconformităţile constatate pe mai multe loturi de autostradă aflate în execuţie au făcut imposibilă recepţionarea lor anul acesta, explică reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Justificările vin ca reacție la analiza Asociației Pro Infrastructură, care a constatat că anul acesta au fost finalizați 0 km de autostrăzi, 0 km de variante de ocolire, 0 km de drumuri naționale. Motiv pentru care API i-a cerut ministrului Transporturilor să demită conducerea CNAIR.

Ce spune CNAIR


CNAIR SA va recepţiona lucrările doar dacă proiectele şi rigorile standardelor de calitate sunt respectate de Antreprenori.

Ca atare, neconformităţile constatate pe mai multe loturi de autostradă, aflate în execuţie, fac practic imposibilă recepţionarea lor anul acesta, în condiţiile legii şi în conformitate cu noua abordare a Companiei”, precizează  CNAIR, într-un comunicat de presă.

CNAIR invocă HG 343/2017, care obligă ca darea în exploatare a construcţiilor să se facă doar după recepţia la terminarea lucrărilor, care poate avea loc numai după finalizarea totală a lucrărilor.

”Acest act normativ a modificat drastic prevederile HG 273/1994, care oferea posibilitatea recepţionarii unor lucrări nefinalizate sau care nu respectau prevederile proiectului, precum şi preluarea doar a unor părţi din construcţie, pentru darea lor în exploatare.


Aceste practici nu mai sunt permise de noua legislaţie privind recepţionarea lucrărilor de construcţie.

Modificările legislative au provocat însă reacţii vehemente din partea unor constructori, care consideră că prevederile în cauză îi dezavantajează. Legislaţia a fost modificată anul acesta tocmai pentru a nu se mai ajunge în situaţii precum cea de pe lotul 3 al Autostrăzii Orăştie-Sibiu, care a fost închis la scurt timp după darea în exploatare, din cauza unor deficienţe grave de calitate care au dus la apariţia unor fenomene severe de instabilitate”, au transmis reprezentanţii CNAIR.

Neregulile din cauza cărora nu au fost recepționate câteva loturi importante

Lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva

  • stadiu fizic de realizare –  79,59%
  • constructor:  Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. – COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A. – Arcadis Eurometudes S.A.

Problemă: Antreprenorul nu a prezentat o soluţie tehnică viabilă pentru refacerea rampei podului de la km 76.

”Această rampă a fost demolată  încă din luna octombrie 2016, din cauza instabilităţii constatate. S-a ajuns în această situaţie  din cauză că Antreprenorul  a decis să execute un viaduct mai scurt decât prevedea Studiul de Fezabilitate, ceea ce a dus la construcţia rampei în cauză, pe un teren instabil. Practic Antreprenorul a pretins că va optimiza execuţia lucrărilor şi nu a respectat soluţiile tehnice din Studiul de Fezabilitate, care prevedea construirea unui viaduct destinat depăşirii zonei cu teren de fundare slab”, anunţă CNAIR.

Problemă: la km 68 al aceluiaşi lot, o echipă de control a CNAIR SA a sesizat, în vara acestui an, că terasamentul prezenta probleme severe de instabilitate, provocate de precaritatea soluţiilor tehnice aplicate şi a calităţii scăzute a lucrărilor.

”Aceste cauze au dus la apariţia unor fisuri şi crăpături în îmbracămintea sistemului rutier, chiar în condiţiile în care pe acel sector de drum nu exista trafic rutier.  Ca urmare a problemelor constatate i s-a cerut la acel moment Antreprenorului să remedieze lucrările conform exigenţelor de calitate impuse de legislaţie şi de reglementările tehnice. Antreprenorul nu a luat însă măsurile solicitate şi nici nu a remediat până la ora actuală o serie de alte problemele create de deficienţele de executare a şanţurilor colectoare. Faptul că aceste şanţuri au fost incorect executate, a permis infiltrarea apei în corpul autostrăzii, ceea ce a provocat apariţia unor noi probleme de stabilitate a terasamentelor”, se mai arată în comunicat.

Lotul 4 al autostrăzii Lugoj – Deva

  • stadiul fizic de execuţie a lucrărilor – 71,30%
  • constructorul – Asocierea S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SPEDITION UMB S.R.l.

Potrivit CNAIR, unul dintre motivele care au dus la aceste întârzieri a fost descoperirea unei peşteri cu lilieci în zona dealului Şoimuş.  Doar după relocarea liliecilor din această peşteră, în luna august 2017, constructorul a putut să reia lucrările.

Lotul 3 al autostrăzii Sebeş – Turda

  • stadiul lucrărilor – 99%
  • antreprenor – Asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte D’Acqua SpA

”A fost nevoie ca recepţia la finalizarea lucrărilor să fie reprogramată pentru data de 9 ianuarie 2018, deoarece s-au constatat mai multe neconformităţi.

Principala problemă identificată este nerespectarea de către Antreprenor a propriului proiect tehnic de construcţie a căilor de rulare pe pod.

Un alt element care a făcut imposibilă recepţia lucrărilor este reprezentat de existenţa unor zonele cu exces de bitum. Aceste zone sunt foarte periculoase, în special pe timp de ploaie şi în perioada iernii deoarece nu asigură aderenţa minimă a pneurilor la suprafaţa de rulare, ceea ce poate duce la accidente cu deznodământ tragic”, spune CNAIR.

În ceea ce priveşte iluminatul pe poduri, nici în acest moment constructorul nu a montat lămpi cu led şi teledetecţie, aşa cum prevede proiectul privind siguranţa circulaţiei, aprobat de CNAIR SA, în urmă cu 2 ani şi 6 luni.

La acest moment, în zonele respective sunt montate lămpi cu sodiu şi fără telegestiune, al căror consum dublează, practic, factura la energia electrică.

Lotul 4 al autostrăzii Sebeş – Turda

  • stadiul fizic este de 95%
  • antreprenor – Asocierea S.C. PORR Construct S.R.L. – PORR Bau GmbH

Lucrările continuă şi la această oră, în zona km 62+300, unde a avut loc o alunecare de teren.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

”Despre fenomenele de instabilitate a terenului din acea zonă, constructorul şi proiectantul acestuia, aveau deplină cunoştinţă, din datele oferite de Studiul de Fezabilitate. Antreprenorul nu a ţinut cont însă de aceste date în momentul în care a aplicat soluţii tehnice diferite de cele prevăzute în Studiul de Fezabilitate”, se mai arată în comunicatul CNAIR.

În afară de aceste lucrări, pe lotul 4 Sebeş-Turda, constructorul, care şi-a asumat un grafic de lucrări, trebuie să mai monteze parapeţi de protecţie, să realizeze marcajele orizontale şi să finalizeze montarea gardurilor de protecţie. De asemenea, antreprenorul încă nu a finalizat lucrările de alimentare cu apă pentru Centrul de Întreţinere şi Coordonare, unde urmează să funcţioneze un punct de control al Poliţiei Autostrăzi şi o secţie destinată utilajelor care asigură întreţinerea acestei autostrăzi.

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

   ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium)...

rrr