Cum distruge politicul trecutul, prezentul și viitorul TAROM - CursDeGuvernare.ro
duminică

5 decembrie, 2021

Cum distruge politicul trecutul, prezentul și viitorul TAROM

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

22 august, 2017

O teorie intens vehiculată, în special după izbucnirea noului scandal legat de performanțele TAROM, este cea  potrivit căreia statul este cel mai prost administrator de companii.

Deși poate părea corect, nimic mai fals : nu statul, ci oamenii care acționează în numele acestuia sunt responsabili de dezastrul TAROM:

Radu Vasile, Adrian Năstase, Călin Popescu Tăriceanu, Emil Boc, Victor Ponta, Sorin Grindeanu și, cu voia dumneavoastră, ultimul pe listă, Mihai Tudose.


Toți din această listă au deplâns soarta companiei, toți însă, alături de miniștrii Transporturilor, sunt giranții cumetriilor, contractelor păguboase și aranjamentelor obscure între ”manageri” și  sindicate. Ce să mai spunem de relațiile cu concurența…

Mărirea și decăderea: Toată lumea invocă ”mărirea”

Istoria arată că TAROM – Transporturile Aeriene Române – a fost înfiinţată la 18 septembrie 1954. În decembrie 1989, TAROM are o flotă de peste 60 de aeronave și curse regulate către Montevideo, New York, Bangkok, Beijing, Calcutta, Singapore și Sydney.

Istoria marchează o performanță: În 1969,  o aeronavă TAROM ocolește Pământul în 80 de ore de zbor, pe traseul Bucureşti, Delhi, Bangkok, Tokio, Honolul, Los Angeles, Ciudad de Mexico, New York, Las Palmas, Roma, Istanbul, Bucureşti.

Astăzi, potrivit informațiilor oficiale, flota TAROM este compusă din 23 de aeronave și zboară pe 6 rute interne, 24 rute europene și 4 rute spre Orientul Mijlociu.


Prima investiție a statului român în aeronave noi pentru TAROM este făcută în 1990, când guvernul Petre Roman semnează cu Airbus un contract de 214 milioane dolari pentru 2 aeronave. Avea să fie și debutul afacerilor dubioase făcute în  numele TAROM: ani mai târziu, în guvernarea Văcăroiu, o comisie de anchetă parlamentară descoperind că aeronavele ar fi putut fi cumpărate cu 62 milioane dolari bucata.

Momentul în care TAROM este acaparat definitiv politic se petrece în guvernarea Radu Vasile, când o Ordonanță de Urgență reglementează activitatea TAROM.

Prin actul emis de Radu Vasile, capitalul social este scăzut de la un miliard de dolari (1.127.338.129 dolari) la puţin peste 7 milioane de dolari, acțiunile companiei fiind împărţite între Ministerul Tranporturilor(70%) şi SIF Muntenia(30%).

Actul normativ mai stabilește că Ministerul Transporturilor poate, prin Adunarea Generală a Acţionarilor, să impună Consiliul de Administraţie.

Sarabanda conducerilor impuse sau demise prin decizie politică începe în anii de ”glorie” ai lui Adrian Năstase- TAROM ajunge să fie condusă de însăși cumnata Rodica Odobescu, iar compania primește statut de ”vacă de muls”. Contractele de consultanță, atribuirea de lucrări de mentenannță, de curățeniie, de reparații, epopeea magazinelor în sistem Free Shop sau bătălia companiilor de taximetrie fiind doar vârful icebergului descoperit de presa vremii.

Clanul giurgiuvenilor

Arc peste timp. În 2017, din februarie până în august, TAROM a fost condus de Eugen Davidoiu fost director la Societatea Națională a Lignitului Oltenia.

În Consiliul de Administratie se află Silvia Popeagă, din Giurgiu, consilieră a ministrului Transporturilor Răzvan Cuc şi Răzvan-Alexandru Marica, viitorul ginere al preşedintelui executiv al PSD Niculae Bădălău.

Nicolae Bădălau este şi președinte al organizației județene PSD Giurgiu care l-a impus pe actualul ministrul al Tranporturilor, Răzvan Cuc, tot giurgiuvean.

În AGA TAROM sunt Bogdan Stelian Mîndrescu, de meserie agronom veterinar, Dan Aurel Măchiţă, inginer constructor, Ion Laurenţiu Voicu, lichidator judiciar.

 Cifrele dezastrului

Fost președinte la TAROM, Dan Pascariu, spune că 2007 a fost ultimul an în care TAROM a avut profit. De atunci, sub 14 directori generali, compania merge numai pe pierdere.

În 2015, pierderile au ajuns la 27,43 milioane lei (6,2 milioane euro).

Anul trecut s-a încheiat cu pierderi de 46,97 milioane lei (11,1 milioane euro).

În primele șase luni ale lui 2017 s-au acumulat pierderi de 104 milioane de lei, mai mult decât 2015 și 2016 la un loc.

TAROM are aproximativ 2.000 de salariați și 9 sindicate.

În 2007, TAROM avea o cotă de piaţă de 34% şi se afla pe primul loc pe piaţa aeriană din România. În 2017, compania naţională a coborât până la 17% şi a fost depăşită de Wizz Air, Blue Air şi Ryanair.

Curtea de Conturi scrie, nimeni nu plătește

Adevărul a publicat un raport de activitate al Curţii de Conturi pe anul 2015, în care sunt menţionate deficienţele constatate la TAROM, atât din punct de vedere al managementului defectuos, cât şi al legalităţii realizării veniturilor şi a efectuării cheltuielilor.

Printre altele, Curtea a constatat că a fost diminuat capitalul propriu net al societăţii la mai puţin de jumătate din valoarea capitalului social subscris, cu 19,8 milioane lei la 31 decembrie 2013 şi cu alte 112, 75 milioane lei la 31 decembrie 2014, „în condiţiile în care, în ultimii 3 ani, s-a perpetuat diminuarea activul net”.

O altă gravă deficienţă este legată de drepturile salariale ale personalului, care au fost indexate ilegal cu rata anuală a inflaţiei, generând în perioada ianuarie – septembrie 2015 o pagubă de aproape 2 milioane lei.

În raportul Curţii sunt incriminaţi şi reprezentanţii statului, numiţi în AGA Tarom, care nu au aprobat Planul de administrare revizuit al Consiliului de Administraţie, dar şi revocarea anterioară a unor membri ai CA „fără justă cauză”, din cauza căreia compania a trebuit să plătească despăgubiri civile (stabilite de Curtea de Apel Bucureşti) de 2,14 milioane lei, care au „dus la majorarea pierderilor TAROM în exerciţiul financiar 2015”.

O altă instanţă de judecată a obligat Tarom să plătească despăgubiri şi cheltuieli de judecată estimate la 14 milioane lei, „din cauza neluării unor măsuri de asigurare a resurselor umane necesare derulării contractului de prestări servicii tehnice, pentru aeronave de tip Boeing 737 (încheiat pentru perioada 2004-2007), care a generat neonorarea la timp a lucrărilor contractate pentru anul 2006 şi terminarea prematură a contractului de prestări servicii tehnice”.

Exemple în oglindă

Foste colege de regim comunist, Ungaria și Polonia au rezolvat diferit problema propriilor companii naționale de transport aerian.

În Ungaria, compania Malev, aflată în faliment, și-a încetat zborurile în 2012, după 66 de ani de activitate, după ce aeronavele operatorului de transport aerian au fost reţinute la sol pentru neplata datoriilor, care totalizează 60 miliarde forinţi (270 milioane dolari).

Din ”cenușa” Malev s-a ridicat compania privată Wizz Air, care are azi, în România, o cotă de piață mai mare decît TAROM.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Polonia nu a renunțat niciodată la LOT, iar asta s-a văzut încă din 1990, când polonezii au cumpărat avioanele Boieng comandate de comunişti pentru TAROM la începutului lui 1989, avioane la care prima conducere ”democrată” a României a renunțat.

LOT este astăzi o companie de stat de succes, singura companie aeriană care operează din Varșovia oferind trei clase de servicii pe zborurile către destinațiile europene, și ale cărei aeronave Boeing 787 Dreamliner au curse regulate către New York, Chicago, Tokyo, Beijing, Toronto.

Etichete: , , ,

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. „În Consiliul de Administratie se află Silvia Popeagă, din Giurgiu, consilieră a ministrului Transporturilor Răzvan Cuc şi Răzvan-Alexandru Marica, viitorul ginere al preşedintelui executiv al PSD Niculae Bădălău.”
    „În AGA TAROM sunt Bogdan Stelian Mîndrescu, de meserie agronom veterinar, Dan Aurel Măchiţă, inginer constructor, Ion Laurenţiu Voicu, lichidator judiciar.”
    Tare de tot! agronom, constructor, lichidator (asta poate ca are rost, nu? stie cum se stinge lumina la TAROM )ginerica si consiliera de taina, misto! nu mai trebuie nicio analiza pe cifre, e inutila…
    Si-l mai avem si pe Davidoiu, de la mine (cum altfel!) Cica a fost foaret eficent, aia nu e pierdere, e lipsa de venitur…bruhahahaa! Ce mai urmeaza? Un pitic, femeia cu barba, camila cu 3 cocoase?

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. „În Consiliul de Administratie se află Silvia Popeagă, din Giurgiu, consilieră a ministrului Transporturilor Răzvan Cuc şi Răzvan-Alexandru Marica, viitorul ginere al preşedintelui executiv al PSD Niculae Bădălău.”
    „În AGA TAROM sunt Bogdan Stelian Mîndrescu, de meserie agronom veterinar, Dan Aurel Măchiţă, inginer constructor, Ion Laurenţiu Voicu, lichidator judiciar.”
    Tare de tot! agronom, constructor, lichidator (asta poate ca are rost, nu? stie cum se stinge lumina la TAROM )ginerica si consiliera de taina, misto! nu mai trebuie nicio analiza pe cifre, e inutila…
    Si-l mai avem si pe Davidoiu, de la mine (cum altfel!) Cica a fost foaret eficent, aia nu e pierdere, e lipsa de venitur…bruhahahaa! Ce mai urmeaza? Un pitic, femeia cu barba, camila cu 3 cocoase?

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

A apărut nr. 88 al revistei (exclusiv print) CRONICILE Curs de Guvernare: Din cele 192 de pagini, 22 sunt alocate unei serii de analize care focalizează pe marea problemă...

rrr