duminică

7 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

7 septembrie, 2011

Guvernul a aprobat, mieruri, ordonanța de urgență pentru trecerea Casei Naționale a Asigurărilor de Sănătate în coordonarea Ministerului Sănătății, însă CNAS își păstrează autonomia și calitatea de ordonator principal de credite.

Practic, ordonanța semnată de premierul Emil Boc îi dă posibilitatea ministrului UDMR al Sănătății, Ladislau Ritli, să se pună doar prin aviz consultativ bugetului administrat de CNAS, prezidată de democrat-liberalul Lucian Duță.

De asemenea, șeful CNAS își păstrează rangul de secretar de stat, numit și revocat din funcție doar de premierul Emil Boc.


Întrebat de jurnaliști dacă ministrul Sănătății va putea să ceară demisia președintelui CNAS, ministrul Ritli a bâiguit evaziv: ”Eu, personal, nu am… Nu cred că este important acest lucru”.

Relația CNAS-MS a constituit subliectul disputei dintre PDL și UDMR care a condus la demisia maghiarului Attila Cseke din funcția de ministru al Sănătății, nemulțumit că nu avea niciun control asupra fondurilor din sănătate, administrate de Casă.

În cele din urmă, UDMR a acceptat să rămână la guvernare în condițiile trecerii CNAS în coordonarea MS.

Cum va coordona Ministerul Sănătății CNAS:

  • MS are rol de coordonator al CNAS în aplicarea politicilor, programelor guvernamentale în domeniul sănătății, ”adică o corelare a politicilor naționale de sănătate realizate de instituția noastră, Ministerul Sănătății, cu politicile financiare ale serviciilor de sănătate”, spune Ritli.
  • Ministerul dă aviz sau aviz conform, după caz, pe diferite elemente: proiectul de buget de venituri și cheltuieli al CNAS, rectificarea bugetului, proiecte de acte normative ale CNAS, planul de activitate și raportul anual, statutul, documentele de cooperare națională. De pildă, însă, în cazul bugetului administrat de CNAS, ministrul Sănătății nu va putea da un aviz imperativ, ci va fi nevoit să negocieze cu președintele CNAS până ajung la un consens. ”Renegociem. Acest act normativ… este oarecum obligatoriu să ne consultăm până când ajungem la un consens. Ministerul Sănătății este factorul coordonator, deci contează probabil foarte mult părerea ministrului Sănătății. Nu este după bunul plac al nimănui. Este un act pe care îl facem în consens și sunt convins că se poate ajunge la un consens. Nu avem interese adverse. Ne consultăm și ne confruntăm până când ajungem la un consens. Putem să cerem și alte instrumente legislative, putem să cerem și părerea altor instituții – Ministerul Finanțelor – sau putem să discutăm în guvern acest lucru”, a explicat Ritli cum va coordona CNAS.
  • CNAS raportează sau prezintă rapoarte trimestriale sau anuale Ministerului Sănătății
  • Licitațiile naţionale privind medicamentele specifice programelor naţionale se organizează în comun MS-CNAS
  • Ministrul Sănătăţii este invitat permanent al Consiliului de Administraţie al CNAS, prezidează chiar, dar fără drept de vot.
  • În relația cu casele de sănătate subordonate CNAS, pentru adoptarea unor acte normative este nevoie și de avizul conform (imperativ) al ministrului Dezvoltării Regionale și Turismului, în cazul Casei Transporturilor, Construcției, Turismului.
  • Ministrul Sănătății și președintele CNAS răspund împreună în fața premierului și a contribuabililor.


Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Multe din țările Uniunii Europene s-au angajat într-o goană nebună pentru achiziția de gaze naturale lichefiate (LNG), ca substitut al gazelor rusești, pregătindu-se pentru întreruperea livrărilor de către

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: