duminică

12 mai, 2024

20 iulie, 2023

Coaliția de guvernare din Bulgaria a propus încetarea concesiunii Lukoil care controlează portul petrolier Burgas la Marea Neagră, unde aduce petrol rusesc pentru procesare. Guvernul, scrie Euractiv, speră că această inițiativă va ajuta Bulgaria să-și asigure aderarea la Schengen în toamnă.

Portul Rosenets este singurul port petrolier specializat de pe coasta bulgară a Mării Negre și se află sub controlul deplin al companiei ruse din 2011. Atunci, guvernul lui Boyko Borissov a semnat un contract de concesiune pe 35 de ani cu Lukoil. În plus, singura rafinărie din Bulgaria, Neftochim Burgas, este deținută de Lukoil.

Burgas, o enclavă rusească pe teritoriul bulgar

Dar miercuri, partidele din spatele guvernului au anunțat planuri de a pune capăt acestei situații. Co-liderul coaliției Kiril Petkov a spus că toată infrastructura cheie ar trebui să fie controlată de statul bulgar, în special cele de la granițe. „Obiectivul nostru strategic este să intrăm în Schengen, iar acesta este un pas mare către acesta. Acest pas este și în conformitate cu regulamentul Uniunii Europene privind sancțiunile pentru război. Astfel, afirmăm clar că Schengen este obiectivul nostru național, ca niciun site-cheie bulgar să nu fie predat fără motive”, a spus Petkov.


De-a lungul anilor, multe personalități politice și analiști economici și-au exprimat îngrijorarea că Burgas este o enclavă rusească pe teritoriul bulgar. Mai mult, investigațiile jurnalistice au oferit dovada că Bulgaria nu controlează cantitățile de petrol rusesc importate, pierzând astfel venituri fiscale uriașe.

Propunerea a fost semnată și de cel care a semnat actul de concesiune, Boiko Borissov, în noua sa calitate de lider al celui mai mare partid bulgar GERB (PPE), și de liderul partidului minoritar turc, DPS, Mustafa Karadayi. Asta înseamnă că există o majoritate parlamentară suficientă pentru ca decizia să fie adoptată.

Reacție nervoasă a președintelui Radev

Inițiativa de a pune capăt concesiunii portuare a fost criticată, previzibil, de președintele pro-rus Rumen Radev, care a reacționat denunțând „poftele corporative” din spatele inițiativei.

Cunoscut pentru poziția sa de susținere a Kremlin, el a adăugat că propunerea este doar ”o mișcare de PR de criză”,


„Sper că au făcut o evaluare a riscurilor a ceea ce se află în spatele portului, deoarece există o bază logistică mare care aparține Lukoil. Cum va funcționa portul cu această bază logistică, fără de care transportul petrolului la rafinărie este imposibil și, cel mai important, cum va afecta acest lucru prețurile carburanților”, s-a întrebat Radev.

După ce UE a impus Rusiei sancțiuni petroliere la sfârșitul anului trecut, guvernul interimar numit de Radev a adoptat o decizie specială prin care se confirmă continuarea contractului de concesiune cu compania rusă până în 2046. Din iunie 2023, Bulgaria are un nou guvern pro-UE care a adoptat o linie dură împotriva Rusiei și în sprijinul Ucrainei.

După rezilierea contractului de concesiune, Lukoil va continua să opereze în port, dar va plăti taxe, în timp ce statul va recăpăta controlul complet asupra infrastructurii maritime cheie. Acest lucru ar permite guvernului să deschidă portul pentru alte importuri de mărfuri decât cele aparținând companiei ruse.

***

Articole recomandate:

Etichete: ,

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: