duminică

3 iulie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

16 decembrie, 2020

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a emis marți un aviz negativ referitor la inițiativa legislativă ce prevede salvarea probelor obținute de SRI pe mandat de securitate națională, astfel încât acestea să poată fi folosite în instanță.

Judecătoarea Lia Savonea, o apropiată a fostului ministru de Justiție Florin Iordache (inițiatorul OUG 13/2017) a declarat în ședința CSM că proiectul sfidează democrația:

”Proiectul de modificare legislativă este unul profund viciat. (…) Viciul viciilor este sfidarea. Mi se pare că acest proiect legislativ sfidează ordinea constituțională, democrația și cultura juridică europeană, în sine. (…) Eu chiar cred că democrația ar înceta să mai funcționeze în parametri constituționali în momentul în care serviciile secrete, indiferent cum s-ar numi, ar interfera în actul de justiție”.


Proiectul a fost adoptat tacit în luna noiembrie, în Camera Deputaților, și a fost transmis Senatului, care este forul decizional.

Inițiativa reglementării în aparține ministrului Justiției, Cătălin Predoiu, care propunea modificarea şi completare a Legii 51/1991, după ce Curtea Constituțională a decis anul acesta că probele obținute pe baza mandatului de siguranță națională sunt nule, întrucât procedura de contestare a acestora nu este clară în legislație.

Proiectul de modificare a Legii 51/1991 privind securitatea națională, care a primit aviz negativ de la CSM:

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Art. I – La articolul 21, alin. (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

  • (1) Datele și informațiile de interes pentru securitatea națională, rezultate din activitățile autorizate, dacă indică pregătirea sau săvârșirea unei fapte prevăzute de legea penală, sunt reținute în scris și transmise organelor de urmărire penală, potrivit art. 61 din Codul de procedură penală, însoțite de mandatul emis pentru acestea, la care se adaugă propunerea de declasificare, după caz, totală sau în extras, potrivit legii, a mandatului. Convorbirile și / sau comunicările interceptate, redate în scris și / sau imaginile înregistrate se transmit organelor de urmărire penală în integralitate, însoțite de conținutul digital original al acestora. Dispozițiile art. 143 alin. (3) și (4) și art. 146 din Codul de procedură penală se aplică în mod corespunzător

La articolul 21, după alin. (1) se introduce un alineat nou, alin. (1 indice 1), cu următorul cuprins:

  • (1 indice 1) Dacă înregistrările rezultate din activitățile specifice culegerii de informații care presupun restrângerea exercițiului unor drepturi sau al unor libertăți fundamentale ale omului, efectuate cu respectarea prevederilor prezentei legi, sunt folosite ca mijloace de probă în procesul penal, legalitatea acestora și a procedeelor probatorii prin care înregistrările au fost obținute se verifică, în procedura de cameră preliminară, de judecătorul de cameră preliminară de la instanța căreia îi revine, potrivit legii, competența să judece cauza în primă instanță
  • Art. II – (1) În cauzele penale în care, la data intrării în vigoare a prezentei legi, procedura în camera preliminară s-a încheiat dispunându-se începerea judecății, și în care sunt folosite ca mijloace de probă înregistrări rezultate din activitățile specifice culegerii de informații care presupun restrângerea exercițiului unor drepturi sau al unor libertăți fundamentale ale omului, efectuate cu respectarea prevederilor legii nr. 51 / 1991 privind securitatea națională, legalitatea acestor înregistrări și a procedeelor probatorii prin care înregistrările au fost obținute se verifică de instanța învestită cu soluționarea cauzei.
  • (2) În cauzele penale prevăzute la alin. (1) nelegalitatea respectivelor înregistrări sau a procedeelor probatorii prin care înregistrările au fost obținute poate fi invocată până la ultimul termen de judecată cu procedura completă după intrarea în vigoare a prezentei legi, dacă încălcările nu sunt sancționate cu nulitatea absolută.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Avizul negativ al CSM arata ca este foarte probabil ca majoritatea membrilor sa aiba legaturi neprincipiale cu PSD si acolitii.
    Ar fi buna o dezbatere publica a specialistilor.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Un răspuns

  1. Avizul negativ al CSM arata ca este foarte probabil ca majoritatea membrilor sa aiba legaturi neprincipiale cu PSD si acolitii.
    Ar fi buna o dezbatere publica a specialistilor.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: