fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Am devenit piață emergentă: cum procedăm?

Promovarea la statutul de piață de capital emergentă a Bursei de Valori București (BVB) a României este comparată ca importanță cu însăși reînființarea bursei acum… Mai mult

21.09.2020

La obiect

Pilonul II, în revenire semnificativă: Pragul de 8 milioane de participanți la sistemul de pensii private a fost depășit

Activul net al fondurilor private din pilonul II a revenit pe o creștere semnificativă după ce fusese afectat de declanșarea epidemiei mondiale. De la circa… Mai mult

21.09.2020

La obiect

Băncile au raportat 14 incidente majore de funcționare a sistemelor de plăți în 2020 / Infrastructura IT – o vulnerabilitate în contextul avansului bankingului online

În ultimele șase luni, băncile din România au raportat un număr de 14 incidente majore de funcționare a sistemelor de plăți și a instrumentelor de… Mai mult

21.09.2020

Interviu

Interviu James Kirchick: ”Ne îndreptăm spre o Americă de tip Weimar”

(Textul de mai jos reprezintă fragmente din interviul apărut în CRONICILE Curs de Guvernare  – publicație exclusiv print, cu un conținut diferit de cel al cursdeguvernare.ro –… Mai mult

21.09.2020

Criza. De la avalanşa de taxe, la optimizarea deducerilor: Propunere de schimbarea a filosofiei fiscale româneşti

de Marin Pana 24.11.2011

Pe lângă multiplele probleme, criza economică a creat şi oportunitatea modificării filosofiei fiscale. A devenit evident că nu se pot asigura actualele beneficii sociale din veniturile colectate. După cum nici lăsarea integrală a responsabilităţii fiscale pe seama statului nu funcţionează.

1. Exerciţiu de lucru – despre cota standard şi cota efectivă

O campanie de educare a populaţiei în privinţa diferenţei dintre cota standard de impozitare şi cota efectivă de impozitare a veniturilor ar fi esenţială. După cum şi explicarea diferenţei între venitul impozabil şi salariul brut înscris în cartea de muncă ar fi un succes notabil.

Creşterea cotei standard alături de introducerea câtorva deductibilităţi clare ar fi de natură să păstreze şi chiar să reducă nivelul efectiv de taxare a veniturilor.

Exemplu: o cotă unică de 20%, cu deduceri personale majorate la 500 lei ( inclusiv pentru persoanele aflate în întreţinere) plus o sumă rezonabilă aflată la dispoziţia contribuabilului pentru completarea serviciilor sociale duce cota efectivă sub 16%.

Deducerile ar trebui să se acorde pentru cheltuielile făcute sănătatea, studiile copiilor sau personale, asigurări etc. Inclusiv pentru sumele suplimentar alocate faţă de un nivel minim asigurat de stat după posibilităţile actuale ale bugetelor statului.

Avantajul ar fi mutarea deciziei în alocarea banilor de la stat către fiecare contribuabil. Dacă tot se arată cum statul este cel mai prost contribuabil, hai să-l scutim de o parte din obligaţiile de redistribuire a veniturilor, şi să arate fiecare cum cheltuie el banii mai eficient, cu factură şi chitanţă corespunzătoare.

Aici intervine şi responsabilizarea fiecărui contribuabil, deoarece marea majoritate a românilor se consideră “degrevaţi” de orice obligaţie în materie de fiscalizare. Simultan, însă, doresc să primească întocmai, la timp şi, preferabil indexat cu inflaţia şi chiar peste, bani de la stat.

2. Cont unic în relaţia cu statul

O modificare de substanţă ar fi şi introducerea unui cont unic în relaţia cu fiscul, deschis de persoana fizică la o băncă agreeată de Ministerul Finanţelor. Cont alimentat periodic de titular şi de unde statul ar putea să extragă toate sumele datorate de o anumită persoană, de la impozitul pe proprietate şi până la amenzile de circulaţie, fie ele către bugetul de stat, bugetele locale sau alte autorităţi ale statului. Cont purtător atât de penalităţi cât şi de dobândă la vedere (similară cu penalităţile).

Avantajul ar fi reducerea birocraţiei, degrevarea cetăţeanului de a mai merge în mai multe locuri, după mai multe proceduri şi cu diferite acte. Singurul dezavantaj (cu excepţia celor care vor să evite autorităţile), funcţionarii de la stat ar trebui să se organizeze mai bine pentru a gestiona ei ce gestionează acum fiecare cetăţean ( cât şi ce şi cum şi dacă a plătit) şi a emite doar o singură factură.

Interesant este că la momentul progamelor de twinning prin care s-au pus la punct legislaţia şi procedurile fiscale s-a folosit consultanţa spaniolă în materie, care mergea în acest sens. Ulterior, însă, dat fiind interesul pentru asigurarea “confidenţialităţii” situaţiei financiare, a fost preferat sistemul împrăştierii obligaţiilor financiare “pe căprării”, şi al punerii pe drumuri a cetăţenilor.

3. Unificarea deducerilor

O altă măsură, care s-ar impune măcar din motiv de respectare a egalităţii cetăţenilor indiferent de vârstă, sex etc., prevăzută de Constituţie, ar fi unificarea deducerilor practicate la impozitare. Nu mai mari pentru unii pensionari, mai mici pentru salariaţi şi cele mai mici pentru copiii aflaţi în întreţinere.

Dacă se va merge în continuare pe bisericuţe, pe sistemul “facem o lege pentru toţi după care scapă fiecare cum poate”, ne vom trezi şi cu o listă tot mai mare de excepţii şi cu venituri mai mici la buget şi cu datorii pe care le facem anapoda pentru a achita drepturile stabilite prin legi prost gândite.

Afectarea legăturii dintre diferitele categorii sociale pleacă tocmai de la gândirea ce se propagă insidios, “dacă eu mi-am scos regula mea favorabilă, ce-mi pasă mie de ceilalţi sau de cum merge economia, dacă statul are sau nu are de unde ?”. De parcă respectivii ar face parte din altă ţară sau din alt popor şi nu ar trebui să suporte şi bune şi rele, odată cu cei vizaţi de regula comună a impozitării excesive şi stufoase.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 24.11.2011

Lăsați un comentariu


Europa

Kristalina Georgieva, FMI: Criza COVID-19 oferă oportunitatea ”reparării” capitalismului

Vladimir Ionescu

Nouă șefă a Fondului Monetar Internațional (FMI), Kristalina Georgieva (foto), a crescut în comunism, experiență care a determinat-o să aprecieze piețele libere și competiția. Acum,… Mai mult

Europa

Papa Francisc a refuzat să îl primească pe secretarul de stat american Mike Pompeo

Iulian Soare

Papa Francisc a refuzat să îl primească pe secretarul de stat american Mike Pompeo din cauză că liderul spiritual al Bisericii Catolice nu dorește ca… Mai mult

Stiri

Studiu Deloitte: Creditarea și-ar putea reveni în 2021 cu ajutorul unor măsuri de sprijin din partea autorităților de reglementare în domeniu

Razvan Diaconu

Băncile din Europa Centrală și de Est se așteaptă la o revigorare a activității de creditare în 2021, cu ajutorul unor măsuri de sprijin în… Mai mult

Europa

Vladimir Putin, într-o discuție cu Emmanuel Macron: Orice amestec în afacerile interne din Belarus, inacceptabil

Iulian Soare

Preşedintele rus Vladimir Putin i-a comunicat miercuri omologului său francez Emmanuel Macron, într-o discuție telefonică, că orice încercare de a se amesteca în chestiunile interne… Mai mult

Just Business

IMM-urile fac apel la Ministerul Economiei să lanseze de urgență programele de 1 miliard de euro

Vladimir Ionescu

Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) face un apel la adresa Ministerului Economiei de a lansa de urgență cele trei… Mai mult

Stiri

Altstom va livra ramele de metrou noi pentru magistrala Drumul Taberei – soluție definitivă CAB

Adrian N Ionescu

Curtea de Apel București (CAB) a respins contestațiile formulate de CAF (Spania) și de CRRC (China) la decizia de atribuire a contractului către Alstom (Franța),… Mai mult

Europa

Negocieri dificile privind ținta de reducere a emisiilor de gaze de seră animate de scepticismul Poloniei Ungariei și Cehiei

Adrian N Ionescu

Polonia, Cehia şi Ungaria şi-au reafirmat scepticismul privind noua ţintă de reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, propusă de Comisia Europeană, de 55% … Mai mult