Chestiunea

Economia subterană – 21% din PIB, varianta de lucru a INS

La nu mai puțin de 21% PIB se ridică în România așa numita ”economie neobservată”. E vorba de activitățile economice care – într-un fel sau… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Acoperirea importurilor cu exporturi s-a întors la valoarea din anul de criză 2010: Deficitul comercial pe 2019 – 8% din PIB

Deficitul comercial pe luna decembrie 2019 a fost de 1.768,4 milioane euro, cu trei procente mai mare față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit… Mai mult

10.02.2020

Analiză

Deficitele din sectorul public și cele din sectorul privat

Sectorul privat a consemnat valori cu mult mai bune ale soldului din schimburile externe în raport cu statul român, care a lucrat sistematic cu deficite… Mai mult

09.02.2020

La obiect

Urgențele României care se amână, din nou, până la clarificarea urgențelor politice

De miercuri, 5 februarie, treburile statului sunt doar administrate de un guvern interimar, situație care se poate prelungi până în iunie dacă planul de organizare… Mai mult

09.02.2020

Cronicile

Criza. De la avalanşa de taxe, la optimizarea deducerilor: Propunere de schimbarea a filosofiei fiscale româneşti

de Marin Pana 24.11.2011

Pe lângă multiplele probleme, criza economică a creat şi oportunitatea modificării filosofiei fiscale. A devenit evident că nu se pot asigura actualele beneficii sociale din veniturile colectate. După cum nici lăsarea integrală a responsabilităţii fiscale pe seama statului nu funcţionează.

1. Exerciţiu de lucru – despre cota standard şi cota efectivă

O campanie de educare a populaţiei în privinţa diferenţei dintre cota standard de impozitare şi cota efectivă de impozitare a veniturilor ar fi esenţială. După cum şi explicarea diferenţei între venitul impozabil şi salariul brut înscris în cartea de muncă ar fi un succes notabil.

Creşterea cotei standard alături de introducerea câtorva deductibilităţi clare ar fi de natură să păstreze şi chiar să reducă nivelul efectiv de taxare a veniturilor.

Exemplu: o cotă unică de 20%, cu deduceri personale majorate la 500 lei ( inclusiv pentru persoanele aflate în întreţinere) plus o sumă rezonabilă aflată la dispoziţia contribuabilului pentru completarea serviciilor sociale duce cota efectivă sub 16%.

Deducerile ar trebui să se acorde pentru cheltuielile făcute sănătatea, studiile copiilor sau personale, asigurări etc. Inclusiv pentru sumele suplimentar alocate faţă de un nivel minim asigurat de stat după posibilităţile actuale ale bugetelor statului.

Avantajul ar fi mutarea deciziei în alocarea banilor de la stat către fiecare contribuabil. Dacă tot se arată cum statul este cel mai prost contribuabil, hai să-l scutim de o parte din obligaţiile de redistribuire a veniturilor, şi să arate fiecare cum cheltuie el banii mai eficient, cu factură şi chitanţă corespunzătoare.

Aici intervine şi responsabilizarea fiecărui contribuabil, deoarece marea majoritate a românilor se consideră “degrevaţi” de orice obligaţie în materie de fiscalizare. Simultan, însă, doresc să primească întocmai, la timp şi, preferabil indexat cu inflaţia şi chiar peste, bani de la stat.

2. Cont unic în relaţia cu statul

O modificare de substanţă ar fi şi introducerea unui cont unic în relaţia cu fiscul, deschis de persoana fizică la o băncă agreeată de Ministerul Finanţelor. Cont alimentat periodic de titular şi de unde statul ar putea să extragă toate sumele datorate de o anumită persoană, de la impozitul pe proprietate şi până la amenzile de circulaţie, fie ele către bugetul de stat, bugetele locale sau alte autorităţi ale statului. Cont purtător atât de penalităţi cât şi de dobândă la vedere (similară cu penalităţile).

Avantajul ar fi reducerea birocraţiei, degrevarea cetăţeanului de a mai merge în mai multe locuri, după mai multe proceduri şi cu diferite acte. Singurul dezavantaj (cu excepţia celor care vor să evite autorităţile), funcţionarii de la stat ar trebui să se organizeze mai bine pentru a gestiona ei ce gestionează acum fiecare cetăţean ( cât şi ce şi cum şi dacă a plătit) şi a emite doar o singură factură.

Interesant este că la momentul progamelor de twinning prin care s-au pus la punct legislaţia şi procedurile fiscale s-a folosit consultanţa spaniolă în materie, care mergea în acest sens. Ulterior, însă, dat fiind interesul pentru asigurarea “confidenţialităţii” situaţiei financiare, a fost preferat sistemul împrăştierii obligaţiilor financiare “pe căprării”, şi al punerii pe drumuri a cetăţenilor.

3. Unificarea deducerilor

O altă măsură, care s-ar impune măcar din motiv de respectare a egalităţii cetăţenilor indiferent de vârstă, sex etc., prevăzută de Constituţie, ar fi unificarea deducerilor practicate la impozitare. Nu mai mari pentru unii pensionari, mai mici pentru salariaţi şi cele mai mici pentru copiii aflaţi în întreţinere.

Dacă se va merge în continuare pe bisericuţe, pe sistemul “facem o lege pentru toţi după care scapă fiecare cum poate”, ne vom trezi şi cu o listă tot mai mare de excepţii şi cu venituri mai mici la buget şi cu datorii pe care le facem anapoda pentru a achita drepturile stabilite prin legi prost gândite.

Afectarea legăturii dintre diferitele categorii sociale pleacă tocmai de la gândirea ce se propagă insidios, “dacă eu mi-am scos regula mea favorabilă, ce-mi pasă mie de ceilalţi sau de cum merge economia, dacă statul are sau nu are de unde ?”. De parcă respectivii ar face parte din altă ţară sau din alt popor şi nu ar trebui să suporte şi bune şi rele, odată cu cei vizaţi de regula comună a impozitării excesive şi stufoase.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 24.11.2011

Lăsați un comentariu


Stiri

Michael Bloomberg, peste 464 milioane dolari din avere cheltuiți pentru nominalizarea la alegerile din SUA

Iulian Soare

Miliardarul Michael Bloomberg (foto) a cheltuit, până la finalul lunii ianuarie 2020, aproape 464 milioane dolari în tentativa de a-și asigura nominalizarea Democraților la următoarele… Mai mult

Stiri

Avocatul Poporului a atacat la CCR ordonanța alegerilor anticipate

Vladimir Ionescu

Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituţională în legătură cu OUG privind alegerile anticipate. Stabilirea sistemului electoral nu intră în atribuțiile Guvernului, ci este “un drept… Mai mult

Stiri

Procedurile pentru cinci programe de finanțare a afacerilor în 2020, în dezbatere publică

AVOCATNET

Procedurile pentru cinci programe de finanțare au fost lansate miercuri în dezbatere publică de către Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. Printre altele, este… Mai mult

Stiri

Black Sea Oil&Gas a primit autorizație să cerceteze cum va amplasa conducta perimetrului din Marea Neagră

Razvan Diaconu

Ministerul Economiei a anunțat că ministrul Virgil Popescu a emis vineri autorizația pentru executarea lucrărilor de foraje geotehnice offshore pe segmentul submarin al viitoarei conducte… Mai mult

Stiri

Cursul a depășit pragul psihologic de 4,8 lei/euro

Vladimir Ionescu

Cursul leu/euro a depășit pentru prima dată în istorie pragul psihologic de 4,8 lei/euro, potrivit datelor publicate vineri de Banca Națională a României. Referința publicată… Mai mult

Stiri

OUG privind achizițiile publice în pericol: CSM invocă referendumul din 2019 și cere Avocatului Poporului să atace ordonanța

Mariana Bechir

Consiliul Superior al Magistraturii a cerut joi Avocatului Poporului să atace la CCR câteva prevederi din Ordonanța de urgență 23/2020 ce modifică legislația achizițiilor publice.… Mai mult

Europa

Portugalia – Prim vot pentru legalizarea eutanasiei și sinuciderii asistate

Iulian Soare

Parlamentul Portugaliei a adoptat joi, în primă lectură, proiecte de lege separate privind eutanasia și sinuciderea asistată. Potrivit procedurilor legislative portugheze, proiectele mai trebuie supuse… Mai mult