29 iunie, 2017

Câteva observații pe care le considerăm esențiale cu privire la guvernul Tudose – care urmează să fie votat peste câteva ore. Poate că în cele câteva ore mai poate fi îndreptat ceva :

1), La ora aceasta, ambasadele la București ale marilor state, legațiile aliaților și observatorii politici ale căror sinteze atârnă greu în relațiile bilaterale și-au făcut temele:

Au transmis deja ”acasă” datele esențiale despre forța, expertiza și, mai ales orientarea și capacitatea de-a furniza încredere ale noii echipe care scapă la decizie.


2),În acest turbion în coasta Rusiei și Orientului Mijlociu, nici nu mai contează pentru aliați cine e la finanțe, de exemplu: la o adică, orice derapaj macro, micro, de strategie etc va fi plătit de români, nu de alții. Altele sunt, în acest moment, ministerele strategice : Apărare, Comunicații, Energie, Economie – așa cum e structurat ministerul Economiei în România -, Externe.

3),Or combinația pe care ne-o aduce acest nou guvern Dragnea (cred că nu are nimeni nicio îndoială în acest sens) are două mari metehne:

  • se vede al dracului de prost de-afară,
  • e al dracului de periculoasă.

Combinația noilor fizionomii degajă același sentiment de neîncredere și de joc la două capete pe cât o degaja guvenul Victor Ponta în anul 2015, între o vizită în Rusia, operațiile nesfârșite la genunchi în Turcia (unde-a mers cu avionul lui Erdogan) și croazierele intempestive pe coastele SUA.

4),Niște exemple concrete :


a),La Energie rămâne să blocheze strategia – cu rol esențial în poziționarea geopolitică a României – aceeași marionetă (dl. Toma Petcu) butonată prin interpuși de către Dl. Iulian Iancu – președintele Comisiei de Industrii din Cameră.

Orice decizie, reglementare, proiect legislativ etc e orientat spre Rusia – nu în mod transparent, ci cum e mai rău: în acea linie insidioasă care-i face pe toți atenți și-i determină să sape în spatele acestor decizii și politici care devin oficiale și produc consecințe.

De aia nici nu catadicsește nimeni să implementeze sau măcar să amendeze strategia Energetică: fiecare zi de amânare, fiecare săptămână de întârziere, fiecare lună de băltire conservă situația din care Rusia a ajuns să vândă în Valea Jiului cărbune printr-un sistem de firme ungurești – de fapt, un fel de praf de cărbune amestecat cu pământ, că doar trebuie să câștige toată lumea de jos până sus, sau invers.

Acesta e, însă, un alt subiect, care merită atenția generală într-un context mai larg.

(Aici mai avem de adăugat doar scandalul wikileaks, în care Iulian Iancu apărea, conform depeșelor ambasadei SUA, ca fiind ”omul rușilor”, ”denunț” pe care l-ar fi făcut însuși Georgian Pop, fost șef al Comisiei de control al SRI și coleg de partid cu dl. Iancu. După scandal, ambii aveau să conteste vehement mesajul depeșei: primul că nu e ”omul rușilor”, cel de-al doilea, că nu a spus niciodată așa ceva. E drept, putem presupune că ambii aveau în fișa postului să nege o atare insinuare).

Problema e că situația nu se rezumă doar la Energie și aici apare o premieră :

b),Aparent surprinzător, apare în guvern un alt personaj – apropiat și susținut de același Iulian Iancu pe același județ (Bacău) :

E vorba de Lucian Șova – ale cărui afaceri cu fostul (sanchi – ce-i aia în servicii ”fost”?) agent GRU și cetățean al Republicii Moldova Boris Golovin au fost prezentate într-o mai veche investigație a ziarului Adevărul.

Putem presupune – nu fără temei – că ceea a publicat ziarul la un moment dat era știut, verificat și detaliat mult mai mult decât o poate face o investigație jurnalistică, de alții, pentru care afacerile rusești din România nu sunt o glumă.

Ca jurnalist de investigații, m-am intersectat la începutul anilor 2000 cu afacerile dlui. Golovin : ele au crescut discret dar sigur sub ochii ministrului Dan Ioan Popescu din guvernul Năstase – odată cu mecanismul de destructurare și devalizare al sistemului energetic românesc. Ce să mai spunem – dl. Iulian Iancu lucra și atunci în același minister…

De data asta, dl. Lucian Șova apare într-un loc surprinzător: Comunicații. E un minister aflat sub o puternică presiune informativă, de când România – au stabilit Aliații – e hub cybernetic pe Ucraina. E și unul din motivele pentru care Sorin Grindeanu, fost ministru la Comunicații, era socotit om al sistemului.

Dacă la asta adăugăm faptul că PSD i-a luat președintelui Iohannis orice atribuții în numirea președintelui ANCOM, avem tot dreptul să ne temem că oamenii ăștia au o agendă foarte diferită de agenda cel puțin oficială a României.

E interesant că dl. Lucian Șova apărea, inițial, ca propunere pentru ministerul Economiei. Iată, însă, că au nimerit mai bine.

c),Surprizele continuă, însă: la IMM-uri a ajuns Ilan Laufer – un june la fel de dezinvolt (și de ”în chiloți”) precum băiatul ăla în chiloți care nici nu-și terminase școala, pe care PNL aripa Bușoi încercase la începutul lui 2016 să-l strecoare pe portofoliul de la Sănătate în guvernul Cioloș.

Manechin, o mică și tenace vedetă în lumea mondenă, dl. Laufer are legături de afaceri cu Alexandru Pincevschii, un prosper om de afaceri din Republica Moldova, președinte al Holdingului Elite-5.

Nu credem că tânărul de 33 de ani reprezintă o miză strategică atât de mare – el pare mai degrabă o obligație ”abia aia strategică” a dlui. Dragnea.

d),O bizarerie este apariția, din debaralele trecutului de tristă amintire al PSD, a dlui. Marcel Ciolacu. Apropiat de mafiile de la Curbura Carpaților ale partidului, dl. Marcel Ciolacu a crescut politic în anturajul lui Omar Haysam (artizanul răpirii în Irak a jurnaliștilor români) – ba chiar mergeau la vântoare împreună prin pădurile patriei aflate la discreția Partidului.

Dl. Ciolacu va popula cel de-al treilea post de vicepremier – înființat special cu ocazia acestui guvern – fără portofoliu: se va ocupa de ”proiecte speciale” acolo unde acestea presupun ”colaborare interministerială”.

Dacă la ce e scris mai sus mai adăugăm și Fondul de Investiții care, la ora asta, arată în principiu ca un fel de FNI – credem că va fi plin în noul guvern de ”proiecte speciale”.

e), Iar la Apărare – altă surpriză: dl. Țuțuianu, șeful Comisiei de Control al SRI – om de mare credibilitate, racordat structurile aliaților, expertiză, competență, patriotism, determinare.

5), Cu o asemenea galerie în fruntea ministerelor strategice, colecția de proști, obtuzi, diversioniști și salafiști aleși din bestiarul PSD și numiți în guvern pare un adevărat comando euro-atlantic : Liviu Pop la Educație, Dl. Daea la Agricultură, dl. Dunca la Sport, dl. Bodog la Sănătate, șeful revistei Cancan la Cultură… Cu excepția poate a dlui. Daea (care chiar știe să o facă pe prostul), toți sunt ignorați de radarele interne și externe care produc informațiile cu care să se uneltească … așa și pe dincolo.

6),Două lucruri ar mai fi de spus aici :

Primul: visul dlui Darius Vâlcov – strategul economic al partidului, autorul programului de guvernare și evaluatorul total al activității minșitrilor, pare să se împlinească : iar teama să că România ignoră relațiile cu Rusia (reproșată oficial guvernului Grindeanu) are toate motivele să devină neîntemeiată.

Al doilea: prezența lui Ionuț Mișa la Finanțe e la fel de greu de înțeles cum a fost și prezența lui Viorel Ștefan în guvernul Grindeanu: mintea lucidă pe care o vor bate toate flamele produse de ciocnirile de interese din ”programul de guvernare”. Rămâne să vedem cât (pentru el) va rezista și cum (pentru noi) va rezista.

***

Mai sunt câteva ore și guvernul va intra la vot : pe această panoplie, însă, nu văd niciun ”strategic” orientat spre Vest. Văd, însă, mulți ”strategici” orientați spre Est.

Dar nu contează ce credem noi:

Ci ceea ce cred în acest moment aliații cu care se negociază, se fac înțelegeri, poziționări, grupuri de lucru și alianțe punctuale – toate bazate atât pe o încredere nestrămutată, cât și pe relațiile personale ale miniștrilor cu decidenții Europei care contează. Or cu așa ceva nu te joci!

Într-un fel, e explicabil și de ce nu avem, la 27 de ani de la Revoluție, o străpungere a Carpaților cu autostradă.

Nu va urma niciun șoc, n-o să vedem nimic spectaculos : n-o să vedem din același motiv pentru care nu vedem de 27 de ani : pentru că actorii suntem noi.

Din sală, însă, se vede că suntem în același punct ca acum 5 , 10, 15 ani : din penultimii am ajuns ultimii. Și-o s-o ținem tot așa.

PS: La cum decurg lucrurile, pare că dl. Liviu Dragnea și-a rezolvat problema cu Justiție – eforturile sale și ale Curții Constituționale au adus totul în pragul unei decizii a Parlamentului: dacă se pune prag de peste 200.000 la abuz și se grațiază fapta pe care a a fost condamnat – e gata.

Și pare că a trecut – cu un guvern ”de lucru”, la cea de-a doua etapă a viziunii sale politice. ”Pas cu pas” – cum ar spune un clasic în viață.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

  1. Ce sa mai comentezi !
    Speranta ramane la manifestarea prostiei politicienilor, mai ales fsn-isti (fosti si actuali) care, pe langa acest atribut, mai sunt si fuduli; deci oricand poate izbucni un scandal intre ei extins la acoliti.
    Si dl Ciolos lucreaza – adica rateaza toate ocaziile servite pe tava de ineptii care ne conduc !

  2. 1.De ce atita mirare, fata de dezorientarea economica si sociala a unui Guvern, lipsit de un PROIECT DE TARA, care sa ofere directia, instrumentele si obiectivele economice catre o dezvoltare industriala rapida, de ajungere din urma, macar a tarilor foste comuniste?In mod fortuit – „EXPERTIZA” acestui Guvern nu poate inseamna decit incapacitate de absorbtie si utilizare a fondurilor UE, consumabile doar pe baza unor proiecte de mare anvergura economica – profund „dezvoltatoare economic”.
    2.In lipsa unui proiect de tara care sa aiba ca obiectiv reindustrializarea prin aportul investitorilor straini (disparuti de 10 ani datorita indicelui catastrofal de ne-competitivitate economica nationala 74) – unica resursa a dezvoltarii nu putea fi decit un ILUZORIU „fond national de dezvoltara”.Adica un fel de „fondul al saraciei nationale”!
    3.Asa cum precizau realizatorii strategiei nationale de competitivitate (valabil si pentru strategia ENERGETICA) – ele sint irealizabile fara un „proiect de reindustrializare”, care sa indice la modul concret consumurile energetice pe diverse termene, cind si ce anume investitii energetice sint oportune, odata cu resursele care le asigura, incit chinezii sau alti investitori sa realizeze grupurile 3 – 4 Cernavoda, Tarnita sau Rovinri.Nu pot exista investitii straine majore, fara fundamente robuste privind consumul si dimensiunea sa viitoare.In lipsa proiectului de tara cu obiectivul reindustrializarii, strategiile energetice (cit si celelalte 52), ramin teoretice, desi sint realizari tehnice/economice veloroase si oportune.Numai un proiect de tara poate urni lucrurile in directia dorita, iar in lipsa lui – desfasurarea haotica, dupa interese obscure a activitatii guvernului este ceva firesc, natural.Aceste adevaruri le-am afirmat si in cadrul Conferintei Energetice din 24 mai organizata de CursDeGuvernare la Bucuresti, iar fara a se pleca la drum cu „motorul reindustrializarii” care pune pe fagas normal intreg procesul economic la nivelul national (si pe domenii), asteptarile si mirarea asupra enormitilor din administrarea economiei nationale ramin si pe mai departe fara finalitate practica.
    4.In lipsa proiectului de tara aratat, PSD si d-l Dragnea nu aveau ce altceva sa cuprinda in „filmul” degradarii economice si stagnarii pe care o presupune lipsa unui astfel de proiect – ca unicul providential pentru Romania.
    Ca analist independent, cred ca Guvernul va inventa si alte prapastii economice si sociale, fiindca nu i se va parea suficienta (pentru decaderea economica) agravarea impozitarii si contributia sa la blocarea motoarelor si asa anemice ale dezvoltarii economice.
    5.Mai mult ca oricind – ASTAZI CursDeGuvernare are OBLIGATIA istorica de a „organiza” antreprenoriatul din ROMANIA, astfel incit sa-si creieze INSTITUTIA REPREZENTATIVA NATIONALA, asa cum i-am propus printr-un material COMPLET de „ECONOMIE APLICATA”(de 40 de pagini), care sa aiba capacitatea INSTITUTIONALA de a CENZURA proiectele guvernamentale perdante prin analize de caz si EXPERTIZE TEHNICE/ECONOMICE, incit economia tarii sa iasa de pe fagasul haiduciei si sa intre pe cel tehnic/stiintific demonstrat de analizele si expertizele aratate.
    Acest lucru este valabil pentru PIAROM si toate organizatiile patronale/antreprenoriale din Romania, care in lipsa organizarii institutionale NATIONALE vor suporta ani buni, gogosile perdante ale unei clase politice dezinteresate de dezvoltare, care actioneaza haotic, fie dupa interesele proprii.
    6.Pentru ca organizatiile patronle/antreprenoriale sa initieze si parcurga un astfel de proces de ORGANIZRE care sa le faca egale Guvernului in dezbaterea si luarea deciziilor ECONOMICE NATIONALE – este necesar ca o publicatie economice de virf – in speta CursDeGuvernare sa declanseze o MISCARE ECONOMICA NATIONALA de asezare a vietii economice din Romania, pe fagasul dezvoltarii si interesului national.In caz contrar, lamentarile si cererile patronatelor ramin fara finalitate, la fel ca si analizele si criticile (corecte) ale marilor analisti prezenti pe acest portal!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

2 răspunsuri

  1. Ce sa mai comentezi !
    Speranta ramane la manifestarea prostiei politicienilor, mai ales fsn-isti (fosti si actuali) care, pe langa acest atribut, mai sunt si fuduli; deci oricand poate izbucni un scandal intre ei extins la acoliti.
    Si dl Ciolos lucreaza – adica rateaza toate ocaziile servite pe tava de ineptii care ne conduc !

  2. 1.De ce atita mirare, fata de dezorientarea economica si sociala a unui Guvern, lipsit de un PROIECT DE TARA, care sa ofere directia, instrumentele si obiectivele economice catre o dezvoltare industriala rapida, de ajungere din urma, macar a tarilor foste comuniste?In mod fortuit – „EXPERTIZA” acestui Guvern nu poate inseamna decit incapacitate de absorbtie si utilizare a fondurilor UE, consumabile doar pe baza unor proiecte de mare anvergura economica – profund „dezvoltatoare economic”.
    2.In lipsa unui proiect de tara care sa aiba ca obiectiv reindustrializarea prin aportul investitorilor straini (disparuti de 10 ani datorita indicelui catastrofal de ne-competitivitate economica nationala 74) – unica resursa a dezvoltarii nu putea fi decit un ILUZORIU „fond national de dezvoltara”.Adica un fel de „fondul al saraciei nationale”!
    3.Asa cum precizau realizatorii strategiei nationale de competitivitate (valabil si pentru strategia ENERGETICA) – ele sint irealizabile fara un „proiect de reindustrializare”, care sa indice la modul concret consumurile energetice pe diverse termene, cind si ce anume investitii energetice sint oportune, odata cu resursele care le asigura, incit chinezii sau alti investitori sa realizeze grupurile 3 – 4 Cernavoda, Tarnita sau Rovinri.Nu pot exista investitii straine majore, fara fundamente robuste privind consumul si dimensiunea sa viitoare.In lipsa proiectului de tara cu obiectivul reindustrializarii, strategiile energetice (cit si celelalte 52), ramin teoretice, desi sint realizari tehnice/economice veloroase si oportune.Numai un proiect de tara poate urni lucrurile in directia dorita, iar in lipsa lui – desfasurarea haotica, dupa interese obscure a activitatii guvernului este ceva firesc, natural.Aceste adevaruri le-am afirmat si in cadrul Conferintei Energetice din 24 mai organizata de CursDeGuvernare la Bucuresti, iar fara a se pleca la drum cu „motorul reindustrializarii” care pune pe fagas normal intreg procesul economic la nivelul national (si pe domenii), asteptarile si mirarea asupra enormitilor din administrarea economiei nationale ramin si pe mai departe fara finalitate practica.
    4.In lipsa proiectului de tara aratat, PSD si d-l Dragnea nu aveau ce altceva sa cuprinda in „filmul” degradarii economice si stagnarii pe care o presupune lipsa unui astfel de proiect – ca unicul providential pentru Romania.
    Ca analist independent, cred ca Guvernul va inventa si alte prapastii economice si sociale, fiindca nu i se va parea suficienta (pentru decaderea economica) agravarea impozitarii si contributia sa la blocarea motoarelor si asa anemice ale dezvoltarii economice.
    5.Mai mult ca oricind – ASTAZI CursDeGuvernare are OBLIGATIA istorica de a „organiza” antreprenoriatul din ROMANIA, astfel incit sa-si creieze INSTITUTIA REPREZENTATIVA NATIONALA, asa cum i-am propus printr-un material COMPLET de „ECONOMIE APLICATA”(de 40 de pagini), care sa aiba capacitatea INSTITUTIONALA de a CENZURA proiectele guvernamentale perdante prin analize de caz si EXPERTIZE TEHNICE/ECONOMICE, incit economia tarii sa iasa de pe fagasul haiduciei si sa intre pe cel tehnic/stiintific demonstrat de analizele si expertizele aratate.
    Acest lucru este valabil pentru PIAROM si toate organizatiile patronale/antreprenoriale din Romania, care in lipsa organizarii institutionale NATIONALE vor suporta ani buni, gogosile perdante ale unei clase politice dezinteresate de dezvoltare, care actioneaza haotic, fie dupa interesele proprii.
    6.Pentru ca organizatiile patronle/antreprenoriale sa initieze si parcurga un astfel de proces de ORGANIZRE care sa le faca egale Guvernului in dezbaterea si luarea deciziilor ECONOMICE NATIONALE – este necesar ca o publicatie economice de virf – in speta CursDeGuvernare sa declanseze o MISCARE ECONOMICA NATIONALA de asezare a vietii economice din Romania, pe fagasul dezvoltarii si interesului national.In caz contrar, lamentarile si cererile patronatelor ramin fara finalitate, la fel ca si analizele si criticile (corecte) ale marilor analisti prezenti pe acest portal!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: