fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Am devenit piață emergentă: cum procedăm?

Promovarea la statutul de piață de capital emergentă a Bursei de Valori București (BVB) a României este comparată ca importanță cu însăși reînființarea bursei acum… Mai mult

21.09.2020

La obiect

Pilonul II, în revenire semnificativă: Pragul de 8 milioane de participanți la sistemul de pensii private a fost depășit

Activul net al fondurilor private din pilonul II a revenit pe o creștere semnificativă după ce fusese afectat de declanșarea epidemiei mondiale. De la circa… Mai mult

21.09.2020

La obiect

Băncile au raportat 14 incidente majore de funcționare a sistemelor de plăți în 2020 / Infrastructura IT – o vulnerabilitate în contextul avansului bankingului online

În ultimele șase luni, băncile din România au raportat un număr de 14 incidente majore de funcționare a sistemelor de plăți și a instrumentelor de… Mai mult

21.09.2020

Interviu

Interviu James Kirchick: ”Ne îndreptăm spre o Americă de tip Weimar”

(Textul de mai jos reprezintă fragmente din interviul apărut în CRONICILE Curs de Guvernare  – publicație exclusiv print, cu un conținut diferit de cel al cursdeguvernare.ro –… Mai mult

21.09.2020

Cristian Grosu / Agenda: România celor 5000 de euro, Bombițele pe bani de la Justiție și – da: Codruța, Pls!

de Cristian Grosu 30.1.2017

Haosul e atât de mare, încât nu are rost să mai aranjăm în vreo logică temele de azi de la ”Agenda redactorului-șef” (deși fiecare hazard își are buna lui chibzuință) :

1), Ei, da: cam așa se pune problema în Justiția ta: Trei bombe sub ordonanțele grațierii (și totuși ele ar putea supraviețui !)

a-, Pe lângă opoziția crâncenă din stradă la Ordonanțele grațierii și amnistiei mascate – pe care o vedem noi toți – dl. Florin Iordache, ministrul Justiției, mai vede una, și mai violentă :

opoziția din interior. Care nu e anonimă, precum strada, ci are nume și adrese.

E vorba de echipa de la elaborarea legislației din Minister.

Potrivit unor surse din acest departament, săptămâna trecută ministrul Iordache i-a chemat pe șefii departamentului și i-a însărcinat să livreze presei explicațiile cu privire atât la Ordonanța grațierii cât și la cea de modificare a Codului Penal în sensul dezincriminării unor fapte.

Așa a aprins fitilul :

spre deosebire de nălucile politice din Parlament, cei de la departamentul de elaborare i-au cerut ministrului să-și pună el ”personal” semnătura pe ”explicații”, dintr-un motiv simplu : ”Nu noi, ci dumneavoastră le-ați făcut, nu se știe unde și nu se știe cum. Noi am lucrat exclusiv la partea de armonizare cu Deciziile Curții Constituționale”.

Furia ministrului – care-și acuza inițial subalternii de indisciplină – s-a potolit brusc : subalternii i-au reamintit că fostul ministru Chiuariu a fost înfundat în Justiție tocmai de cei pe care-i înlocuise fiindcă nu voiseră să-și dea avizul pe documentele ajunse în penal. Și i-au mai amintit și că există persoane care au refuzat postul de la avizare (o distinsă doamnă) tocmai pentru a nu intra în istorie cu semnătura pe o asemenea enormitate.

Așa că, dl. Ministru Iordache a trecut la planurile Ț, Â și Ă :

-, a uitat ce declarase cu 2 zile înainte (anume că documentele ”au fost elaborate la Ministerul Justiției”) și a însăilat varianta că ele au fost făcute în afara ministerului , pe vremea când domnia sa era deputat.

-, a decis să ignore declarațiile contradictorii ale dnilor. Dragnea și Tăriceanu (care dezmințeau la foc automat ceea ce declaraseră inițial în ce privește cele 2 Ordonanțe) și să încerce să o ieșire victorioasă pe cont propriu : o ”dezbatere” în afara oricărui cadrul juridic (dacă e ministru al Justiției își poate permite să nu știe asta) – căci pe Ordonanțele de Urgență Nu e prevăzut nicăieri (ca la Legi) să faci dezbatere publică – urmând apoi să decidă, în funcție de discuțiile cu cei doi președinți ai Camerelor Parlamentului, dacă se riscă sau nu cu Ordonanțele.

Riscul chiar există : Cel puțin Ordonanța Grațierii – de care ar fi beneficiat Dl. Dragnea. – a trecut, înainte de minister, pe la cabinetul Dlui. Dragnea – iar asta e o discuție care s-ar putea tranșa la procurori.

-, în cazul că cei doi vor decide să riște – și să împingă Ordonanțele în Monitorul Oficial fie și pentru numai un minut, timp în care să producă efecte – dl. Ministru nu are nevoie de avizarea departamentului de specialitate din minister: de asta l-a adus (și în minister și luni la ”dezbatere”) pe dl. Constantin Sima – secretar de stat, vestit în instituție prin faptul că, procuror fiind, are mai mulți ani decât dosare lucrate – dar ce nu face omul pentru o pensie mai specială decât pensiile speciale și pentru asimilarea la statutul de magistrat a soției urcate cu greu de la o poziție cheie deținută la Bufetul Ministerului ?

Ca să vezi unde și la ce nivel se joacă Codurile Penale și anticorupția la nivel înalt din România …

b), dar n-ar fi singura bombiță de la justiție – cealaltă e chiar pe bani :

N-are rost să intrăm acum în detaliile procedurale și de documente ale fenomenului, dar e iminentă creșterea cu până la 50% a salariilor magistraților care câștigă mai puțin decât maximum-ul aflat în plată – și nu de mâine dimineață, ci din…. aprilie 2015 !

Deciziile de măriri din guvernul Ponta, coroborate cu o decizie a instanței de la Constanța, și ale unei Curți de Apel, legate de presiunile politice din 2016 și temperate de lipsa bugetului pe anul trecut, la care se adaugă promisiunile electorale ale PSD au creat un mic monstru juridic costisitor :

Ultimul Ordin al ministrului Raluca Prună reprezintă cedarea în fața zăgazului de ”majorări” în Justiție – care activează datoria statului român față de magistrați cu o creștere uneori de peste 50%, în funcție de poziția pe care au față de așa-numitul VRS. Până acum e sigur că vor beneficia de ea doar procurorii, cei la CSM, Inspecția judiciară – dar mărirea a fost bugetată preventiv și zilele trecute (una din supărările Dlui., Dragnea pe Bugetul 2017 atingea cu coada ochiului și o mică mită pentru magistrați) :

dilema de la guvern : le dăm mărire la toți chiar dacă nu ne iese cu Ordonanțele ? Sau le dăm numai dacă avem avize favorabile de la asociațiile magistraților ? Uite că, până acum CSM a luat banii, dar a dat aviz negativ pe Ordonanțe.

Problema e că bombița ar putea deveni chiar bombă : dacă grefierii fac scandal sau apel la Curtea Constituțională, în baza familiei profesionale de care țin – ce te faci dacă nu-ți iese nici măcar grațierea din atâta cheltuială ?

Și uite-așa se mai duc pe apa sâmbetei niste zeci de kilometri din autostrada Pitești-Sibiu ….

c), Poate că nu pare, dar asta-i bombă de bombă: de fapt, bomba ascunsă e bombă de-adevăratelea :

Ați auzit de ”România lui 5000 de euro” ? Dacă nu, înseamnă că locuiți în București sau în primele 10-15 reședințe de județ din țară.

Marile mite din România reală (România aia, a celor 6-7 orășele – câte sunt , pe lângă municipiul reședință – în fiecare județ) se învârt între 3 și 10.000 de euro. Or 5000 de euro bani câștigați din corupție NU sunt de competența DNA – deși, în localitățile cu pricina banii ăștia înseamnă uneori o garsonieră sau chiar un apartament.

ACOLO, la cei 5-10.000 de euro stă cancerul corupției din România reală – dincolo de sutele de milioane care se iau în megatunurile gestionate de servicii pe marile afaceri strategice.

Cum e în societate, așa și în corupție : Nu prea există clasă de mijloc : e felia subțire a marilor trădători, și România în care, cu 5000 de euro, ții în genunchi un oraș, un județ, o regiune mai săracă.

Să mai spunem că Ordonanța dlor. Dragnea, Tăriceanu, Iordache & comp – care socotește abuzul în serviciu de la 45.000 de euro în sus (200.000 lei – exact așa scrie în manualul de corupție al guvernului Dragnea) consideră mita devastatoare pentru România reală doar un mic bacșiș nevinovat ?

2) Cine n-are un prost, să-și cumpere. Cine n-are un incompetent, să-și cumpere 2

Bunul și Sfântul i-a dat României absolut toate instrumente să-și producă energie ieftină – le știm din clasa a doua – nu le mai trecem în revistă.

Cu toate astea, și la finele unor megastrategii energetice absolut ”europene”, hoții, speculanții și experții noștri au reușit să scape piața de energie la cel mai mare preț istoric ever ! 650 lei pe megawattoră – e mai ieftină scânteia pe care o scoate mâna mea atunci când ating o clanță.

O asemenea conjuctură nu poate fi decât mixul a 3 ingrediente: ințelegeri pe piață, grupuri de intere, incompetență.

Primele 2 există de la Adam încoace. Incompetența a fost găsită în persoana ministrului Energiei – domnul acela care și-a scris în CV că nu se pricele (la un SRL) la economie : declarația sa, că s-au terminat cărbunele, gazul și nu mai știu ce materie primă, le-a ridicat la lopată mingea speculatorilor care, pe o filieră complicată de denunțări de contracte și insolvențe, au dat lovitura.

Piața știe, însă, că dl. Deputat PSD Iulian Iancu, ca omul cu cel mai mare grad de expertiză în toată porcăria asta, e singurul care înțelege ce l-o fi apucat pe incompetentul de la Energie să se joacă cu vorbele : exact ca și cum Mugur Isărescu s-ar plânge că în România băncile și-au cheltuit la cazinou rezervele minime obligatorii…

Când nu ai putere de semnătură, e suficient să-și faci rost de gura unui prost.

3), Procurorul-șef al DNA, Dna. Laura Condruța Kovesi – a ieșit luni seară și a acuzat – în mod legitim – atacurile fără precedent Nu doar la adresa Justiției (la câte a tras în istorie, Justiția e imună la atare atacuri) ci, mai ales, la adresa procurorilor și judecătorilor implicați în marile dosare de corupție. Spun ”legitim” : uneori ai impresia că insulta și calomnia vărsate de media infractorilor produc prejudicii mai mari decât sumele furate de aceiași infractori.

Ceva trebuie făcut – e drept. Însă dna. procuror cere ”mecanisme mai puternice de contracarare”.

Oh – nu! Mai bine Dna. Procuror să ne zică CONCRET, așa, ca într-un rechizitoriu, ce anume trebuie să înțelegem prin ”mecanisme mai puternice de contracarare”.

Altfel ne putem trezi (iarăși), prin cine știe ce mecanisme nu doar mai puternice, ci și ”preaputernice” – și cu banii furați de corupți, și cu drepturile civile la dispoziția Serviciilor.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 30.1.2017

Lăsați un comentariu


Europa

Kristalina Georgieva, FMI: Criza COVID-19 oferă oportunitatea ”reparării” capitalismului

Vladimir Ionescu

Nouă șefă a Fondului Monetar Internațional (FMI), Kristalina Georgieva (foto), a crescut în comunism, experiență care a determinat-o să aprecieze piețele libere și competiția. Acum,… Mai mult

Europa

Papa Francisc a refuzat să îl primească pe secretarul de stat american Mike Pompeo

Iulian Soare

Papa Francisc a refuzat să îl primească pe secretarul de stat american Mike Pompeo din cauză că liderul spiritual al Bisericii Catolice nu dorește ca… Mai mult

Stiri

Studiu Deloitte: Creditarea și-ar putea reveni în 2021 cu ajutorul unor măsuri de sprijin din partea autorităților de reglementare în domeniu

Razvan Diaconu

Băncile din Europa Centrală și de Est se așteaptă la o revigorare a activității de creditare în 2021, cu ajutorul unor măsuri de sprijin în… Mai mult

Europa

Vladimir Putin, într-o discuție cu Emmanuel Macron: Orice amestec în afacerile interne din Belarus, inacceptabil

Iulian Soare

Preşedintele rus Vladimir Putin i-a comunicat miercuri omologului său francez Emmanuel Macron, într-o discuție telefonică, că orice încercare de a se amesteca în chestiunile interne… Mai mult

Just Business

IMM-urile fac apel la Ministerul Economiei să lanseze de urgență programele de 1 miliard de euro

Vladimir Ionescu

Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) face un apel la adresa Ministerului Economiei de a lansa de urgență cele trei… Mai mult

Stiri

Altstom va livra ramele de metrou noi pentru magistrala Drumul Taberei – soluție definitivă CAB

Adrian N Ionescu

Curtea de Apel București (CAB) a respins contestațiile formulate de CAF (Spania) și de CRRC (China) la decizia de atribuire a contractului către Alstom (Franța),… Mai mult

Europa

Negocieri dificile privind ținta de reducere a emisiilor de gaze de seră animate de scepticismul Poloniei Ungariei și Cehiei

Adrian N Ionescu

Polonia, Cehia şi Ungaria şi-au reafirmat scepticismul privind noua ţintă de reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, propusă de Comisia Europeană, de 55% … Mai mult