miercuri

24 aprilie, 2024

4 august, 2021

Cifra de afaceri din comerț cumulată de la începutul anului în curs pare a se fi stabilizat la circa +13% față de aceeași perioadă din 2020, potrivit datelor publicate de INS.

Vânzările cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) au înregistrat în luna iunie 2021 o creștere de 3,2% pe seria brută față de luna precedentă.


Rezultatul a fost favorizat conjunctural de calendar, deoarece pe seria ajustată cu numărul de zile lucrătoare şi sezonalitate s-a consemnat o scădere marginală (-0,1%).

Faţă de aceeași lună din 2020, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut semnificativ, parțial prin efectul de bază dat de impactul negativ inițial al pandemiei, parțial prin apetitul crescut pentru consum.

Valorile au fost de 12,1% pe seria brută şi de 13,6% ca serie ajustată după numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate.


Plafonarea avansului cifrei de afaceri din comerț apare ca normală, dată fiind reducerea ratei de creștere a puterii de cumpărare a salariilor (inclusiv pe calea majorării indicelui de inflație de la 2,06% la finele anului trecut, până la 3,94%). Reamintim că indicatorul costului orar al forței de muncă pe T1 2021, arăta o rată negativă, respectiv -2,58%.

De reținut și modificările diferite în structură, cu un avans al cifrei de afaceri în termeni bruți la produse alimentare, băuturi și tutun aproape la jumătate față de indicele general (+6,8%, comparativ cu +12,1%), în timp ce la produse nealimentare (+14%) și pe segmentul carburanților auto(+17,6%, pe fondul scumpirii acestora) s-a consemnat o majorări mult mai pronunțate.

Pentru a sesiza mai bine efectul pandemiei asupra evoluțiilor din sectorul comercial raportate la cele înregistrate chiar înainte de apariția apariției pandemiei (T2 2020 a fost primul trimestru integral cu impact Covid), INS a oferit un grafic comparativ între schimbările de la un an la altul în 2020 față de 2019 și 2020 față de 2021.

Astfel, este mai util să facem comparația între aceeași lună din 2021 și din 2019, deoarece bazele de raportare diferă semnificativ. Astfel, vânzările de produse alimentare s-au majorat în iunie 2021 cu 10,1% față de iunie 2019 iar cele de produse nealimentare cu 21,9%. Pe segmentul carburanților revenirea pe plus (+4,5%) ține mai degrabă de majorarea prețului. Per total, valoarea de creștere a comerțului (atenție, în prețurile perioadei de bază) a fost de 14,4% în decursul ultimilor doi ani.

Una peste alta, este de salutat revenirea în V pe partea de rezultate economice (ne-am situat la +0,1% în T1 2021 față de T1 2020, potrivit datelor recalculate ale INS și se anunță rezultate bune pentru T2). Totuși, față de rezultatul economic adus înapoi la nivelul de acum doi ani, majorările menționate mai sus apar ca exagerat de mari, de unde și exacerbarea îngrijorătoare a dezechilibrelor externe.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: