Mierea produsă în România lipseşte de pe rafturile hipermarketurilor din cauza importurilor de miere la preţuri de dumping şi a comisioanelor ridicate, potrivit explicațiilor oferite de preşedintele Asociaţiei Crescătorilor de Albine din România (ACA), Ioan Fetea, agenției Agerpres.
Pe de altă parte, o majorare a preţului de vânzare, cu acele comisioane impuse de hipermarketuri, ar diminua și mai mult consumul intern, din ce în ce mai scăzut, oricum.
„Avem probleme cu vânzarea mierii în hipermarketuri. Sunt nişte costuri extraordinare pe care noi, ca asociaţie profesională, nu ni le permitem. Ştiţi foarte bine politica lor, cu tot felul de comisioane. Asociaţia Crescătorilor de Albine din România (ACA) nu este pregătită să meargă la raft cu bani negri. Noi lucrăm doar cu acte, iar să creştem artificial nişte preţuri…
De exemplu, dacă noi vindem mierea cu 8-10 lei, ni se cere să o avem la raft cu 13 lei, ca 30% să rămână acolo, dar există şi miere cupajată, la 7 lei. Noi nu vrem să mai creştem preţurile, pentru că şi aşa mierea nu se consumă. E dificil cu hipermarketurile, deşi am avut discuţii şi suntem interesaţi să vindem mierea pe rafturile lor. Retailerii nu vor un produs mai scump, chiar dacă este bun şi de calitate”, a declarat Ioan Fetea, la Târgul Naţional al Mierii.
Acestea sunt motivele penrtu care cea mai mare parte a producţiei autohtone de miere se duce către export, Germania fiind principalul partener al ACA, de aproape jumătate de secol.
Apicultorii români încep să fie înlăturați și de pe piețele externe, de producătorii din Ucraina, China sau America de Sud, care au preţuri extrem de mici.
„Noi avem nişte parteneri în Germania cu care lucrăm de peste 40 de ani. Sunt firme mari, serioase. Nu au apărut în ultima perioadă alţi importatori mari, ci doar unii mai mici, care vor să cumpere 2 – 4 – 5 tone de miere şi este foarte dificil să asigurăm un transport rentabil pentru astfel de cantităţi.
Noi avem partenerii noştri cu care lucrăm foarte bine şi care ne dau în avans fonduri, astfel încât să putem să putem face exportul, dar problema este legată de preţ.
Atâta timp cât există această concurenţă care vinde kilogramul de miere cu 8 lei, chiar cu 5,6 lei din Ucraina sau 1,3 – 1,5 dolari din China, aici este problema.
Importatorii cumpără de la noi, o cupajează, ne solicită nişte condiţii de calitate extraordinare încât să poată să o amestece cu cealaltă miere, care nu este chiar conformă. Sigur, ne dau în condiţiile acestea un preţ mai bunicel cu câţiva cenţi, dar asta nu acoperă chetuielile apicultorilor români”, a mai explicat Ioan Fetea.