joi

18 iulie, 2024

29 decembrie, 2021

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) contestă decizia Consiliului Concurenţei de a stabili preţul cel mai mic drept principalul criteriu de atribuire a traseelor de transport rutier de persoane, scrie Agerpres.

„Consiliul Concurenţei ne anunţă că a decis ca preţul cel mai mic să fie principalul criteriu de atribuire a traseelor de transport rutier de persoane. Din comunicatul transmis pe 27 decembrie de această instituţie reiese că experţii plătiţi regeşte din bani publici nu cunosc nici legislaţia în vigoare, nici realitatea din teren, nici n-au minime cunoştinţe de economie, dar îşi permit să pună condiţii care vor afecta grav atât situaţia românilor care călătoresc folosind transportul rutier de persoane, cât şi pe cea a firmelor de transport. Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) solicită, de urgenţă, o reevaluare a deciziei Consiliului Concurenţei”, se precizează în comunicat.

Organizaţia patronală transmite Consiliului Concurenţei că trebuia să verifice motivele pentru care preţurile sunt diferite în funcţie de rutele scoase la licitaţie.


„Consiliul Concurenţei ne transmite că a decis, ‘în urma unei investigaţii’, că nivelul tarifelor aplicate de către transportatori pentru efectuarea serviciului de transport local, judeţean sau interjudeţean de persoane prin curse regulate trebuie să constituie criteriul principal de atribuire concurenţială atunci când operatorilor li se acordă exclusivitate pe curse şi/sau trasee.

Nu înţelegem cum a făcut această ‘investigaţie’ Consiliul Concurenţei, dar ar fi trebuit să verifice mai întâi de ce preţurile sunt diferite în funcţie de rutele scoase la licitaţie. ‘Experţii’ s-au limitat la a constata că ‘nivelul tarifului/preţului nu a fost prevăzut printre criteriile de atribuire, atât în cazul transportului judeţean, cât şi în cazul celui interjudeţean, deşi au fost acordate drepturi exclusive’. O simplă studiere a tipurilor diferite de transport rutier de persoane ar fi făcut imediat lumină în ‘investigaţia’ acestor ‘experţi'”, se menţionează în comunicat.

Preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu, a declarat că autoritatea de concurenţă nu a făcut nicio distincţie între serviciul public de transport rutier judeţean de persoane şi transportul rutier interjudeţean contra cost de persoane.

„Din conţinutul comunicatului din data de 27 decembrie 2021 al Consiliului Concurenţei reiese că nu se evidenţiază distincţia dintre serviciul public de transport rutier judeţean de persoane şi transportul rutier contra cost de persoane, interjudeţean.


Mai mult, în condiţiile în care serviciul public de transport judeţean este reglementat prin Legea nr.92/2007 a serviciilor publice de transport persoane în unităţile administrativ-teritoriale, fiind în sfera de competenţă a M.L.P.D.A., A.N.R.S.C. şi a Consiliilor Judeţene. Acestea sunt autorităţile de reglementare.

Iar transportul rutier interjudeţean de persoane plătit de pasageri este gestionat de Autoritatea Rutieră Română, în baza dispoziţiilor O.G. nr.27/2011 privind transporturile rutiere şi O.M.T.I. nr.980/2011, în textul comunicatului emis de Consiliul Concurenţei se regăseşte precizarea potrivit căreia ‘transportul rutier interjudeţean este serviciu public’.

Acest fapt este în contradicţie cu prevederile actelor normative menţionate. Probabil că ulterioare clarificări ale Consiliului Concurenţei vor fi în măsură să explice conţinutul comunicatului din data de 27 decembrie 2021″, a afirmat preşedintele COTAR.

Organizaţia patronală arată că prelungirile valabilităţii licenţelor de traseu sunt fireşti în contextul sumelor foarte mari investite de transportatori în autobuze şi microbuze.

COTAR consideră că este posibil ca firmele de transport să renunţe la şi mai multe rute, în cazul în care autorităţile le vor impune condiţii imposibil de respectat.

„Sunt deja rute pe care nu mai vrea să liciteze nicio firmă de transport, de foarte mulţi ani, pentru că aceste rute sunt ineficiente. Dacă ‘experţii’ de la Consiliul Concurenţei găsesc o soluţie pentru a asigura transport rutier de cea mai bună calitate, eventual gratuit, noi îi felicităm. Dar statul nu acordă subvenţii pentru aceste rute operate de transportatorii privaţi, ceea ce înseamnă că firmele ar putea renunţa la şi mai multe rute, dacă li se vor impune condiţii imposibil de respectat. Cei care vor avea de suferit vor fi călătorii care nu vor mai avea transport rutier autorizat”, scrie COTAR.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Sâmbătă seară ne-a trecut tuturor – nu numai lui Donald

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: