Europa

Compromis european pe galeria noilor lideri europeni: Ursula von der Leyen și Charles Michel ar urma să conducă Comisia și Consiliul European

Ursula von der Leyen, ministrul de apărare al Germaniei, este propunerea liderilor UE după trei zile de negocieri pentru şefia Comisiei Europene. “Consiliul European a… Mai mult

02.07.2019

Chestiunea

România cumpără cele mai scumpe gazele naturale din Rusia: Un Raport pe T 1 din 2019. Harta importurilor UE

  România a plătit cel mai mare preţ pe gazele naturale importate din Rusia în primul trimestru din 2019, 26,89 euro /MWh, potrivit Raportului trimestrial… Mai mult

02.07.2019

La obiect

Deficitul la 5 luni, cu 80% mai mare decât cel din 2018: nu se investește în plan local, pentru a nu exploda deficitul general

Deficitul bugetar înregistrat după cinci luni din anul 2019 a fost de 14,7  miliarde lei, cu 80% mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului… Mai mult

02.07.2019

La obiect

Statul a accelerat împrumuturile în mai și iunie ca să recupereze sumele pierdute la începutul anului din cauza ”ordonanței lăcomiei”

Statul a împrumutat în prima jumătate a acestui an echivalentul a peste 38,8 miliarde de lei, peste jumătate din necesar, reiese din calculele cursdeguvernare.ro pe… Mai mult

01.07.2019

Cronicile

Costin Manta (EY): Fiscul ar trebui să acorde facilități contribuabililor buni platnici

de Vladimir Ionescu , 9.7.2019

Accesoriile fiscale, respectiv penalitățile aferente unor restanțe la bugetele statului, reprezintă, în multe situații, principalul motiv care face imposibilă plata datoriilor în ansamblu lor, notează Costin Manta, Senior Manager, Departamentul de Asistență Fiscală și Juridică EY România, într-o opinie cu privire la proiectul de amnistie și restructurare a datoriilor fiscale publicat recent de ANAF.

Mai mult, obligațiile fiscale ce ajung să fie restante sunt adesea descoperite de fisc în urma unor inspecții, instituția ”având o interpretare a tratamentului fiscal diferită de contribuabil”. În acest caz nu este vorba de o sustragere intenționată de la plata taxelor și impozitelor, spune Manta, dar efectul asupra companiilor este similar. În sarcina contribuabilului apar brusc sume noi de plată, pentru care datorează deja dobânzi și penalități și care se pot dovedi dificil de restituit.

Manta spune că proiecte similare de amnistie au fost date și de alte state europene, dar guvernanții trebuie să fie extrem de atenți ca acestea să aibă un caracter excepțional, altfel pot încuraja un comportament cronic de neplată a obligațiilor fiscale. De asemenea, expertul EY subliniază faptul că statul ar trebui să implementeze măsuri de recompensare a clienților bun platnici.

Redăm, în continuare, opinia expertului EY:

La finalul anului 2018 existau datorii fiscale restante de aproximativ 30 de miliarde lei. Dintre acestea, doar aproximativ 0,5 miliarde de lei au fost stinse în primele 4 luni ale anului 2019, ceea ce indică o dificultate în colectarea acestor creanțe fiscale de către stat prin metodele consacrate.

O serie de țări din Uniunea Europeană au apelat la programe de amnistie similare în ultimii ani (e.g. Belgia, Italia, Germania, Grecia, Italia, Spania), dar și țări precum Australia, Canada și Statele Unite ale Americii, pentru a atrage la buget creanțele fiscale greu de colectat prin alte mijloace. România a apelat, de asemenea, în trecut la programe de amnistie, unele dintre acestea presupunând îndeplinirea unor cerințe complexe.

Se înțelege că guvernanții încearcă prin această metodă să rezolve problema deficitului bugetar. Oare acest proiect legislativ este soluția găsită de guvernanți pentru a nu crește taxele? Așa cum ne-a arătat istoria, creșterea taxelor ar afecta toate categoriile de contribuabili, inclusiv pe cei buni platnici.

Prin acest proiect, contribuabilii au ocazia să își achite obligațiile fiscale restante, obținând ștergerea obligațiilor fiscale accesorii. De multe ori, tocmai aceste obligații fiscale accesorii, care cresc datoria ca un bulgare de zăpadă, duceau contribuabilul în imposibilitatea achitării obligațiilor fiscale în ansamblul lor. Din experiența noastră, de multe ori aceste obligații fiscale suplimentare ieșeau la iveală în urma unei inspecții fiscale, fiscul având o interpretare a tratamentului fiscal diferită de contribuabil. În acest caz, contribuabilul nu se sustrăgea de la plata obligațiilor fiscale, nefiind conștient de aceste interpretări care generau obligații fiscale suplimentare. Astfel, în sarcina contribuabilului erau stabilite obligații fiscale principale și accesorii ce nu puteau fi achitate, deși contribuabilul achitase la timp obligațiile fiscale declarate până în acel moment.

În lipsa amnistiei, mulți dintre contribuabilii cu obligații fiscale restante nu le vor putea achita. De multe ori fiscul nu poate acoperi aceste obligații prin executare silită, existând riscul intrării în insolvență cu efecte pe întreg lanțul comercial. Astfel, vor exista în continuare două categorii de contribuabili: cei care își plătesc obligațiile fiscale și cei care nu. Prin condițiile impuse de proiectul de amnistie, cei care doresc să beneficieze de această facilitate vor trebui să achite obligațiile fiscale principale, nemaiavând un avantaj major față de contribuabilii care oricum își plăteau obligațiile fiscale la timp.

În plus, fiscul ar trebui să acorde facilități contribuabililor buni platnici tocmai pentru a recompensa comportamentul corect al acestora. Un exemplu poate fi acordarea de reduceri pentru plata obligațiilor fiscale la termen. De asemenea, contribuabilii disciplinați pot fi recompensați printr-un grad de risc scăzut ce poate reduce frecvența sau amploarea inspecțiilor fiscale, prioritate la rambursarea TVA, obținerea de certificate de amânare la plata TVA în vamă etc.

Acest lucru nu înseamnă că amnistia este o soluție la care putem apela de fiecare dată. Amnistia fiscală ar trebui să aibă un caracter excepțional. Acordarea de amnistii fiscale în mod repetitiv riscă să fie contraproductivă, putând duce la concluzia că neplata obligațiilor fiscale la termen poate fi o strategie de finanțare. În plus, caracterul excepțional al amnistiei fiscale este întărit și de întrebările ce pot apărea privind impactul asupra concurenței. Statul ar trebui să folosească toate pârghiile legale, existente deja, pentru a preîntâmpina nevoia unei amnistii în viitor.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.7.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Avocatul Poporului a primit 10 petiții prin care i se cere să atace la CCR Codul administrativ

Vladimir Ionescu

Avocatul Poporului a primit 10 petiţii în care i se cere să atace la CCR orodnanța de urgență prin care a fost aprobat Codul administrativ,… Mai mult

Europa

Moscova și Kievul – acord pentru schimb de prizonieri

Iulian Soare

Ucraina şi Rusia au ajuns la un acord privind un schimb de prizonieri între cele două ţări, fiind vizaţi toţi cei 277 de deţinuţi aflaţi… Mai mult

Europa

G7 pregătește reglementarea monedelor digitale private. Giganții digitali vor fi taxați și în țările unde operează

Iulian Soare

Dreptul de a emite monedă este unul suveran, al unei țări și nici o companie privată nu-l poate folosi oricum – a fost principiul potrivit… Mai mult

Stiri

Ursula von der Layen dorește ”o abordare mai flexibilă” în problema statului de drept din estul și centrul UE

Iulian Soare

Ursula von der Leyen, care va prelua la 1 noiembrie funcția de președinte al executivului Uniunii, dorește o abordare mai flexibilă în problema statului de… Mai mult

Europa

Renault va produce Logan și Duster în Nigeria

Razvan Diaconu

Constructorul auto francez Renault, proprietarul Dacia, şi-a anunţat joi intenţia de a asambla două modele low-cost (Logan şi Duster) în Nigeria via un joint venture… Mai mult

Stiri

Judecătorul Cristi Danileț, acuzat din nou de Inspecția Judiciară, din cauza unui interviu

Mariana Bechir

Inspecţia Judiciară a lansat o nouă acțiune disciplinară faţă de judecătorul Cristi Danileţ (de la Tribunalul Cluj), din cauza opiniilor acestuia. Acuzația instituției (ce anchetează… Mai mult

Stiri

Noutățile din Educație anunțate de Ecaterina Andronescu: Bacalaureat cu grile de examen, legea educației desfăcută în 3 legi

Mariana Bechir

  Proiectul noii Legi a educației a fost finalizat și va fi pus curând în dezbatere publică, pentru ca la toamnă să fie înregistrat în… Mai mult