vineri

19 aprilie, 2024

10 aprilie, 2012

Ministerul Finanțelor Publice a venit, marți, cu o explicație publică privind bugetul de stat, după ce eurodeputatul PDL Theodor Stolojan a acuzat o ”bulibășeală de cifre” și a cerut precizări de la MFP.

Vineri, la postul B1TV, fostul prim-ministru s-a arătat contrariat de faptul că în anul 2011 produsul intern brut al țării a crescut cu 1,7%, însă încasările la bugetul de stat au scăzut.

”Ministerul Finanțelor trebuie să producă claritate cu privire la veniturile la bugetul țării la ora actuală. În condițiile în care eu țin seama de cât s-a realizat efectiv PIB anul trecut, de o creștere de 1,7% cât consideră acum nu numai Guvernul, ci și FMI-ul că poate să fie creșterea economică, plus inflația, în mod normal ar trebui să am banii să pot să fac această reîntregire de salarii” a declarat europarlamentarul.


Ministerul de Finanțe trebuie să iasă să spună ce este cu această bulibășeală de cifre (…) Undeva cifrele nu sunt în regulă, fie pe parte de PIB, fie pe partea de venituri ale bugetului”, a mai spus  Theodor Stolojan.

Europarlamentarul și-a exprimat îngrijorarea privind lipsa unui angajament ferm al Guvernului pentru majorarea salariilor bugetarilor.

”Ca membru al PDL mă simt îngrijorat de mesajele care se dau, inclusiv de mesajul dat de Guvern, că nu s-a dat un angajament, că nu s-a precizat un timp…” – a mai spus Stolojan.

Marți, Ministerul Finanțelor Publice a explicat că analiza trebuie făcută asupra veniturilor bugetare care sunt influenţate de evoluţia economică, ci nu asupra tuturor categoriilor de venituri ale bugetului general consolidat.

Explicațiile Ministerului Finanțelor:


Având în vedere informaţiile apărute în presă în ultimele zile, Ministerul Finanţelor Publice face următoarele precizări referitoare la analiza evoluţiei veniturilor bugetare în anul 2011 comparativ cu 2010.

Analiza trebuie făcută asupra veniturilor bugetare care sunt influenţate de evoluţia economică şi nu asupra tuturor categoriilor de venituri ale bugetului general consolidat. De exemplu, veniturile aferente fondurilor europene nu sunt influenţate de variaţia Produsului Intern Brut nominal. În 2011 faţă de 2010, veniturile bugetare exclusiv fonduri UE au înregistrat un nivel mai mare cu 10%, fiind cu aproximativ 1,8 miliarde de lei peste programul asumat.

PIB nominal a fost în 2010 de 522.561 miliarde de lei, iar în 2011 de 578.552 miliarde de lei, creşterea fiind de 10,7%.

Pentru o comparaţie corectă între evoluţia veniturilor bugetare şi cea a PIB în valori nominale trebuie evidenţiată structura specifică a produsului intern brut din cei doi ani analizaţi. În 2011, revizuirea PIB nominal a avut la bază în mare parte contribuţia agriculturii (ca urmare a producţiei agricole excepţionale), agricultura fiind mai puţin fiscalizată decât restul ramurilor economice.

PIB, exclusiv producţia agricolă, s-a majorat în termeni nominali cu 10%. Comparativ, veniturile bugetului general consolidat, exclusiv fonduri UE, s-au majorat tot cu 10%, menţinându-şi ponderea în PIB în anii 2010 şi 2011 (luând în calcul PIB exclusiv producţia agricolă), respectiv 32,4%.

De asemenea, un motiv pentru revizuirea PIB nominal este creşterea semnificativă a stocurilor atât faţă de anul 2010, cât şi faţă de estimările iniţiale pentru 2011. Acest element, cu toate că influenţează formarea PIB, nu are corespondent în creşterea veniturilor bugetare, chiar dimpotrivă, poate influenţa negativ încasările la impozitul pe profit.

În plus, nu toate categoriile de venituri bugetare sunt corelate cu creşterea PIB nominal. De exemplu, pentru impozitul pe venit şi pentru contribuţiile sociale, bazele macroeconomice relevante sunt câştigul mediu brut şi numărul mediu de salariaţi. În condiţiile revizuirii cadrului macroeconomic, creşterea combinată a acestor indicatori în anul 2011 faţă de 2010 a fost de 8,4% (inferioară creşterii nominale a PIB de 10,7%), în timp ce încasările din impozitul pe venit şi cele din contribuţii au crescut în condiţii comparabile cu 8,4%, în linie cu creşterea câştigului salarial şi a numărului de angajaţi.

De asemenea, în cazul veniturilor din TVA, baza macroeconomică relevantă este consumul final, exclusiv autoconsumul şi piaţa ţărănească, în anul 2011 creşterea acestui indicator fiind de 6% faţă de anul 2010. În acest context, încasările din TVA au crescut, în condiţii comparabile (excluzând influenţa majorării TVA din 2010), cu 9%.

Pe de altă parte, veniturile aferente impozitului pe profit, categorie a cărei dinamică este corelată cu cea a PIB, au crescut în 2011 faţă de anul 2010, în condiţii comparabile (excluzând influenţa eliminării impozitului minim pentru microîntreprinderi) cu 10,9%, uşor peste rata nominală de creştere a PIB.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: