fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Modificările aduse legii Curții de Conturi permit fraudarea fără consecințe a fondurilor europene – USR îi cere președintelui Iohannis să sesizeze CCR

USR solicită președintelui Klaus Iohannis să nu promulge modificările aduse Legii nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, pentru că ele afectează independența… Mai mult

29.06.2020

Analiză

5 luni care ne-au mâncat 53% din spatiul fiscal de criză: și mai plătim și 90 de miliarde în plus la pensii dintr-un PIB subțiat cu 60 de miliarde?

Bugetul general consolidat a înregistrat pe primele cinci luni ale anului în curs un deficit de aproape 39 miliarde lei, echivalent cu aproape 3,6% din… Mai mult

28.06.2020

La obiect

România – aproape singura și cea mai mare creștere a sectorului serviciilor din UE pe T1 2020

Potrivit datelor publicate de Eurostat, România a consemnat aproape singura ( excepție Bulgaria) și cea mai mare creștere a sectorului serviciilor din UE pe primul… Mai mult

28.06.2020

La obiect

Execuția bugetară: Deficitul la 5 luni a urcat la 3,59%. De unde, cât, cum

Execuția bugetului general consolidat în primele cinci luni ale anului 2020 a înregistrat un deficit de 38,8 miliarde de lei (3,59% din PIB), din care… Mai mult

26.06.2020

Control guvernamental la CFR: De ce compania a absorbit doar 1/3 din fondurile alocate modernizării căii ferate

de Adrian N Ionescu , 25.5.2020

CFR S.A. a absorbit abia o treime (32,92%, sau 5,78 miliarde de lei) în raport cu finanţarea europeană nerambursabilă a proiectelor sale din cele trei mari programe de fonduri europene, ca urmare a managementului deficitar al proiectelor, potrivit unui raport al Corpului de control al primului-ministru.

Controlul a vizat perioada 2017-2019.

În schimb, contraperformanţele sistemului de cale ferată din România au devenit o piedică de dezvoltare.
Viteza medie cu care se poate circula pe infrastructura feroviară din România este de 68,86 km/h, mult sub viteza viteza proiectată a reţelei de 86,30 km/h. Nu mai puţin de 1.236 restricţii de viteză permanentă pe o lungime totală de 1.335 km se înregistrau la data de 30 august 2019

Vitezele comerciale sunt însă mult mai mici: 43,86 km/h, respectiv 15,99 km/h la marfă, potrivit altor date ale CFR.

Bani pierduți „din greșeală”, cheltuieli neeligibile, corecții

Compania Naţională de Căi Ferate (CFR S.A.) a avut proiecte în valoare totală de 29,15 miliarde de lei, aferente Programului Operaţional Sectorial “Transport” (POST) 2007 – 2013, Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020 şi Mecanismului pentru Interconectarea Europei (CEF) 2014 – 2020, spune raportul citat.

Valoarea absorbită mică a rezultat și din cauza aplicării unor corecții financiare de peste 17% la valoarea solicitată la rambursare „ca urmare a erorilor apărute în procesul de implementare a proiectelor”.
„Unele cheltuieli au fost declarate neeligibile, fiind necesară suplimentarea fondurilor alocate de la bugetul de stat în vederea finanțării acestora”
, spune documentul citat.

Managemenul finanţărilor europene la CFR este caracterizat de numeroase întârzieri la lansarea proiectelor, la încheierea documentaţiilor la încheierea contractelor, la realizarea studiilor de fezabilitate, la expropieri şi la multe altele.

(Descărcați de AICI  Sinteza acțiunii de control efectuată la Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A., a Corpului de control  al primului-ministru)

Raportul Corpului de control al premierului a vizat mai ales cele 10 proiecte pentru care, în perioada 2014 – 2017, CFR a încheiat „contracte de finanțare în vederea accesării fondurilor europene prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF).

Interconectarea europeană „imposibil de realizat” la termen

Dintre cele 10 proiecte, 6 vizau reabilitarea liniei de cale ferată sau realizarea/revizuirea de studii de fezabilitate, iar 4 sunt de tip suport pentru implementarea mecanismului CEF.

Gradul de contractare a lucrărilor era de 0,61%, 30 decembrie 2019, gradul de absorbție de 0,04%, iar nerespectarea termenelor implică riscul rezilierii contractelor de finanțare.

În cazul celor 6 proiecte de reabilitare a căii ferate „s-a constatat că nu au fost respectate termenele asumate în cadrul Anexei nr. I la contractele de finanţare (Grant Agreement) încheiate între CFR SA şi The Innovation and Networks Executive Agency (INEA), în calitate de reprezentant al Comisiei Europene, fiind înregistrate întârzieri în declanşarea şi derularea procedurilor de achiziţie, în realizarea exproprierilor şi în încheierea contractelor de supervizare şi execuţie a lucrărilor”, spune raportul citat.

Astfel:

  • Studiul de fezabilitate pentru modernizarea liniei de cale ferată Predeal – Brașov: „ținând cont că potrivit anunțului de participare durata contractului de realizare a studiului de fezabilitate Predeal – Brașov este de 23 luni, iar data finalizării proiectului conform contractului de finanțare este 30.04.2020, se constată faptul că nu este posibilă implementarea acestui proiect în termenul asumat”.
  • Reabilitarea liniei de cale ferata Brașov – Sighişoara pentru circulația cu viteza maximă de 160 km/h: Din cauza întârzierilor „se constată faptul că nu este posibilă implementarea acestui proiect la termenul asumat în contractul de finanțare, respectiv data de 31.12.2020”.
  • „Modernizarea liniei de cale ferată București Nord – Aeroport Internațional Henri Coandă București” este o odisee de 21 de ani, iar pentru termenul final de 21 august 2020.
  • „Reparația pod km 4+327, linia CF București – Constanța” este altă odisee fără final, după ce, în 2014, Inspectoratul Regional în Construcții București-Ilfov a dispus efectuarea expertizei tehnice. „Expertul tehnic a recomandat lucrări de reparații la pod, care „nu au fost efectuate datorită lipsei alocației financiare”, spune raportul citat.

Corpul de control al primului-ministru a efectuat o acţiune de control la Compania Naţională de Căi Ferate “C.F.R.” – S.A. (CFR SA) care a vizat perioada 1 ianuarie 2017 – 31 iulie 2019.

Raportul de control a fost finalizat la data de 20 mai 2020 şi transmis spre informare premierului Ludovic Orban, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (MTIC), CFR S.A. (spre valorificare) şi Curţii de Conturi a României (spre informare).

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 25.5.2020

Lăsați un comentariu


Europa

Guvernul federal german aprobă prima strategie națională privind egalitatea de gen

Iulian Soare

Guvernul federal a aprobat miercuri o strategie pentru combaterea inegalității de gen, prima de acest fel în Germania, anunță Deutsche Welle. Planul în 9 puncte… Mai mult

Stiri

Banca Comercială Feroviară – cumpărată de un antreprenor din IT

Vladimir Ionescu

Proprietarul Astra Vagoane, Valer Blidar (foto), a anunţat vânzarea pachetului majoritar de acţiuni pe care îl deţinea la Banca Feroviară. Pachetul a fost preluat de… Mai mult

Stiri

Președintele Iohannis cere Parlamentului să voteze rapid proiectul legii privind carantina

Vladimir Ionescu

Președintele Klaus Iohannis a lansat miercuri un apel către politicieni să nu exploateze în scop electoral actuala epidemie de coronavirus și să sprijine guvernul Orban… Mai mult

Stiri

150 de figuri publice proeminente avertizează asupra pericolului în care se află libertatea de exprimare: Editori concediați, cărți retrase de pe piață, profesori anchetați pentru că citează din literatură

Victor Bratu

Aproximativ 150 de scriitori, academicieni și activiști – între care JK Rowling, Salman Rushdie, Noam Chomsky, Garry Kasparov, Nell Irvin Painter și Margaret Atwood –… Mai mult

Europa

Comisia Europeană a lansat Strategia Hidrogenului. Hidroelectrica încearcă să fructifice oportunitatea

Adrian N Ionescu

Comisia Europană a lansat, miercuri, strategia integrării producţiei, stocării şi folosirii hidrogenului în sistemul energetic, ca parte a Pactului ecologic european (Green Deal), potrivit unui… Mai mult

Stiri

ARPIM și-a completat echipa de conducere

Vladimir Ionescu

Cecilia Radu (foto), Director General Novo Nordisk România, este noul Vice-Președinte al Asociației Române a Producătorilor Internaționali de Medicamente (ARPIM), ales în cadrul Adunării Generale… Mai mult

Stiri

Austria introduce carantină 2 săptămâni pe cei care vin din România, dacă nu fac dovada testului negativ Covid. Precizări MAE austriac

Vladimir Ionescu

Guvernul de la Viena a emis miercuri avertizări de călătorie pentru România, Bulgaria şi Republica Moldova, invocând o înrăutăţire a situaţiei legate de COVID-19 în… Mai mult