CFR S.A. a absorbit abia o treime (32,92%, sau 5,78 miliarde de lei) în raport cu finanţarea europeană nerambursabilă a proiectelor sale din cele trei mari programe de fonduri europene, ca urmare a managementului deficitar al proiectelor, potrivit unui raport al Corpului de control al primului-ministru.
Controlul a vizat perioada 2017-2019.
În schimb, contraperformanţele sistemului de cale ferată din România au devenit o piedică de dezvoltare.
Viteza medie cu care se poate circula pe infrastructura feroviară din România este de 68,86 km/h, mult sub viteza viteza proiectată a reţelei de 86,30 km/h. Nu mai puţin de 1.236 restricţii de viteză permanentă pe o lungime totală de 1.335 km se înregistrau la data de 30 august 2019
Vitezele comerciale sunt însă mult mai mici: 43,86 km/h, respectiv 15,99 km/h la marfă, potrivit altor date ale CFR.
Bani pierduți „din greșeală”, cheltuieli neeligibile, corecții
Compania Naţională de Căi Ferate (CFR S.A.) a avut proiecte în valoare totală de 29,15 miliarde de lei, aferente Programului Operaţional Sectorial „Transport” (POST) 2007 – 2013, Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020 şi Mecanismului pentru Interconectarea Europei (CEF) 2014 – 2020, spune raportul citat.
Valoarea absorbită mică a rezultat și din cauza aplicării unor corecții financiare de peste 17% la valoarea solicitată la rambursare „ca urmare a erorilor apărute în procesul de implementare a proiectelor”.
„Unele cheltuieli au fost declarate neeligibile, fiind necesară suplimentarea fondurilor alocate de la bugetul de stat în vederea finanțării acestora”, spune documentul citat.
Managemenul finanţărilor europene la CFR este caracterizat de numeroase întârzieri la lansarea proiectelor, la încheierea documentaţiilor la încheierea contractelor, la realizarea studiilor de fezabilitate, la expropieri şi la multe altele.
(Descărcați de AICI Sinteza acțiunii de control efectuată la Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A., a Corpului de control al primului-ministru)
Raportul Corpului de control al premierului a vizat mai ales cele 10 proiecte pentru care, în perioada 2014 – 2017, CFR a încheiat „contracte de finanțare în vederea accesării fondurilor europene prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF).
Interconectarea europeană „imposibil de realizat” la termen
Dintre cele 10 proiecte, 6 vizau reabilitarea liniei de cale ferată sau realizarea/revizuirea de studii de fezabilitate, iar 4 sunt de tip suport pentru implementarea mecanismului CEF.
Gradul de contractare a lucrărilor era de 0,61%, 30 decembrie 2019, gradul de absorbție de 0,04%, iar nerespectarea termenelor implică riscul rezilierii contractelor de finanțare.
În cazul celor 6 proiecte de reabilitare a căii ferate „s-a constatat că nu au fost respectate termenele asumate în cadrul Anexei nr. I la contractele de finanţare (Grant Agreement) încheiate între CFR SA şi The Innovation and Networks Executive Agency (INEA), în calitate de reprezentant al Comisiei Europene, fiind înregistrate întârzieri în declanşarea şi derularea procedurilor de achiziţie, în realizarea exproprierilor şi în încheierea contractelor de supervizare şi execuţie a lucrărilor”, spune raportul citat.
Astfel:
- Studiul de fezabilitate pentru modernizarea liniei de cale ferată Predeal – Brașov: „ținând cont că potrivit anunțului de participare durata contractului de realizare a studiului de fezabilitate Predeal – Brașov este de 23 luni, iar data finalizării proiectului conform contractului de finanțare este 30.04.2020, se constată faptul că nu este posibilă implementarea acestui proiect în termenul asumat”.
- Reabilitarea liniei de cale ferata Brașov – Sighişoara pentru circulația cu viteza maximă de 160 km/h: Din cauza întârzierilor „se constată faptul că nu este posibilă implementarea acestui proiect la termenul asumat în contractul de finanțare, respectiv data de 31.12.2020”.
- „Modernizarea liniei de cale ferată București Nord – Aeroport Internațional Henri Coandă București” este o odisee de 21 de ani, iar pentru termenul final de 21 august 2020.
- „Reparația pod km 4+327, linia CF București – Constanța” este altă odisee fără final, după ce, în 2014, Inspectoratul Regional în Construcții București-Ilfov a dispus efectuarea expertizei tehnice. „Expertul tehnic a recomandat lucrări de reparații la pod, care „nu au fost efectuate datorită lipsei alocației financiare”, spune raportul citat.
Corpul de control al primului-ministru a efectuat o acţiune de control la Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. (CFR SA) care a vizat perioada 1 ianuarie 2017 – 31 iulie 2019.
Raportul de control a fost finalizat la data de 20 mai 2020 şi transmis spre informare premierului Ludovic Orban, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (MTIC), CFR S.A. (spre valorificare) şi Curţii de Conturi a României (spre informare).