Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, principalul indicator al consumului populației – cel mai important motor al creșterii economice din România, a înregistrat un avans de 3,3% pe serie brută în noiembrie, respectiv de 5,1% pe serie ajustată sezonier față de aceeași lună din 2019, reiese din datele comunicate joi de Institutul Național de Statistică (INS).
Ritmul este inferior celui din octombrie, când volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a crescut atât ca serie brută cu 6,9%, cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 6,4% față de luna corespunzătoare a anului precedent.
Față de octombrie 2020, cifra de afaceri din comerț a consemnat o creștere de 1,4% pe serie brută, respectiv 0,7% pe serie ajustată sezonier.
În consecință, în primele 11 luni volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a înregistrat un avans de 2,3% pe serie brută, respectiv 2,2% pe serie ajustată sezonier față de aceeași perioadă din 2019.
Produsele nealimentare au sprijinit creșterea din noiembrie
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 3,3% datorită creșterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+9,7%) și la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (+1,9%). Comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 7,3%.
În primele 11 luni, creșterea vânzărilor de produse nealimentare a fost de 5,5% pe serie brută, ritm similar cu cel al produselor alimentare, băuturi și tutun – 5,3%. Comerțul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 8,7% în acest interval.