Chestiunea

Proiectul finlandez: Compromis european pentru Bugetul multianual UE. Cine pierde, cine câștigă – punctele sensibile

Președinția finlandeză a Consiliului UE a finalizat, după lungi negocieri cu statele membre, propunerea unui acord pe marginea următorului Cadru Financiar Multianual al Uniunii. Documentul… Mai mult

03.12.2019

Interviu

Cum conduci și dezvolți un oraș ca Oradea: Interviu Ilie Bolojan. ”Asumă-ți măsurile de dezvoltare, nu pe cele populare”

Doar 2-3 idei din amplul interviu cu Ilie Bolojan, primarul minicipiului Oradea – un oraș în care, dacă ajungi, ai impresia că ești, deja în… Mai mult

03.12.2019

La obiect

PISA 2018 – cele mai proaste rezultate din ultimii 9 ani: Record al analfabetismului funcțional pentru elevii români – 44%

Procentul analfabetismului funcțional al tinerilor de 15 ani din România a urcat cinci puncte procentuale, în medie, pe toate cele trei discipline, de la 39%… Mai mult

03.12.2019

La obiect

Bătrânii României și condițiile lor de viață din statisticile UE

Eurostat a dat publicității o serie de date referitoare la populația în vârstă, cu indicatori referitori la ponderea în total, rata de dependență, riscul de… Mai mult

03.12.2019

Cronicile

Consiliul Fiscal, despre Bugetul 2012: Deficitul e prea flexibil, prea multe promisiuni de creşteri salariale, e prea mult loc pentru derogări şi derapaje

de Razvan Diaconu 25.11.2011

Ionut Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal

Consiliul Fiscal şi-a elaborat opinia despre bugetul anului 2012 vineri, în aceeaşi zi în care guvernul, reunit în şedinţă, schiţa ultimele retuşuri înainte de a trimite proiectul la Parlament.

Obiecţiile pe care le formulează Consiliul Fiscal pot fi grupate în două mari categorii:

1. Deficitul de 1,9% nu este asumat prin niciun angajament. Pericolele

  • Proiectul bugetului general consolidat aferent anului 2012 îşi propune un obiectiv de deficit bugetar de 1.9% din PIB (standarde cash), semnificativ mai ambiţios decât nivelul de 3% asumat în strategia fiscal-bugetara aprobată de guvern în luna august 2011, în pofida revizuirii descendente semnificative a cadrului macroeconomic.
  • Consiliul fiscal remarcă lipsa unui angajament ferm vizavi
  • de această nouă ţintă, în condiţiile în care textul raportului care însoţeşte proiectul de buget prevede explicit posibilitatea majorării acesteia pe parcursul anului. Acest lucru este în contradicţie cu principiile transparenţei şi stabilităţii statuate de legea responsabilităţii fiscal bugetare.
  • O eventuală revizuire ascendentă a acestei ţinte în timpul anului 2012, chiar la un nivel care să asigure îndeplinirea obiectivului de eliminare a deficituluiexcesiv, ar submina credibilitatea cadrului fiscal-bugetar bazat pe reguli statuat de legea responsabilităţiifiscal-bugetare.
  • o creştere a ţintei de deficit bugetar în timpul anului 2012 ar putea avea potenţialul de a fi perceput ca un derapaj (şi penalizat ca atare) de pieţele financiare, mai ales în condiţiile în care revizuirea acesteia s-ar datora unor majorări de cheltuieli sociale și de 4 personal într-un an electoral, anulând astfel beneficiile stabilirii unei obiectiv iniţial mai ambiţios de consolidare fiscală.

Creşterea cheltuielilor de personal şi derapajele legislative

Raportul proiectului de buget nu enunţă explicit ipotezele cantitative privind numărul de salariaţi şi câştigul salarial mediu din sectorul public ce fundamentează traiectoria pe termen mediu a capitolului „cheltuieli de personal”. În lipsa acestor ipoteze, este dificil de evaluat consistența proiecției de cheltuieli de personal.

Astfel, raportul aferent proiectului de buget ia în calcul eventualitatea majorării cheltuielilor de personal pe parcursul anului, în limita unui plafon de 7,2% din PIB (nivelul cheltuielilor de personal prevăzute în forma curentă a proiectului de buget este de 6,9% din PIB).

Este prevăzută şi posibilitatea indexării pensiilor pe parcursul anului 2012 conform noii legi a pensiilor, cu impact negativ asupra deficitului bugetar (spre exemplu, în condiţiile în care indexarea ar fi operată începând cu luna iulie 2012, impactul suplimentar estimat la nivelul cheltuielilor ar fi de circa 0.3% din PIB).

Consiliul fiscal atrage atenţia că materializarea intenţiei de majorare a cheltuilelilor de personal şi a celor cu pensiile pe parcursul anului 2012 (prin majorarea cheltuielilor totale ale bugetului general consolidat) ar încălca Legea responsabilităţii fiscale Legea responsabilităţii Fiscal-bugetare.

Consiliul Fiscal atrage atenţia că atare măsuri ar putea reprezenta un pericol pentru buget prin maniera în care el pot fi luate: A recurge din nou la mecanismul derogării pentru a ocoli regulile statuate de legea responsabilităţii fiscal bugetare nr. 69/2010 (mecanismul derogării de la LRF a fost deja utilizat cu prilejul primei rectificări bugetare din august 2011) ar ridica întrebări serioase la adresa relevanţei acestora şi ar anula beneficiile pe termen lung pe care stabilirea unui cadru bazat pe reguli de formulare al politicii fiscal-bugetare le produce.

Consiliul fiscal este nevoit să reitereze recomandările privind îmbunătăţirea transparenţei modului de fundamentare a traiectoriilor veniturilor bugetare, prin detalierea – pentru fiecarecomponentă de venituri – a bazelor macroeconomice relevante şi a impactului măsurilor legislative care le afectează.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 25.11.2011

Lăsați un comentariu


Europa

Congresul SUA cere sancționarea companiilor implicate în Nord Stream 2. Și OMV pe listă

Iulian Soare

Comisiile pentru apărare din Congresul american au convenit asupra unor amendamente la legea apărării naționale, care ar forța administrația Trump să aplice sancțiuni economice asupra… Mai mult

Stiri

Președintele Iohannis a retras 12 decorații – în listă: Adrian Năstase, Dan Voiculescu, Adrian Severin

Razvan Diaconu

Administrația Prezidențială a anunțat miercuri că președintele Klaus Iohannis, a semnat o serie de decrete privind retragerea decorațiilor atribuite în trecut lui Adrian Năstase, Bucur… Mai mult

Stiri

Producția Uzinei siderurgice Hunedoara a fost suspendată de ArcelorMittal

Vladimir Ionescu

Scumpirea energiei pe piaţa liberă ca urmare a OUG 114/2018 este motivul  invocat de ArcelorMittal pentru oprirea  producţiei la Uzina siderurgică din Hunedoara încă din… Mai mult

Europa

UE pregătește o nouă procedură de acceptare a noilor membri. Oficial de la Skopje: Promisiunile nu mai sunt suficiente

Iulian Soare

Uniunea Europeană modifică procedura pentru acceptarea de noi membri, intervențiile urmând, printre altele, să garanteze că ”dacă o parte îşi respectă obligaţiile, atunci şi cealaltă… Mai mult

Europa

Reforma sistemului francez de pensii – pensiile speciale eliminate, vârsta de pensionare rămâne 62 de ani, pensie minimă 1.000 euro

Iulian Soare

Premierul Edouard Philippe a prezentat miercuri proiectul de reformare a sistemul pensiilor publice franceze, document ale cărui principale prevederi desființează pensiile speciale și impune un… Mai mult

Stiri

Microîntreprinderile din România au ajuns la un grad de îndatorare de 73% – analiză Instant Factoring

Vladimir Ionescu

Gradul de îndatorare al microîntreprinderilor din România a ajuns, în 2018, la 73%, cele mai afectate fiind companiile cu o cifră de afaceri mai mică… Mai mult

Stiri

Guvernul a demis 28 de prefecți și a numit doar 13

Vladimir Ionescu

28 de prefecți și 11 subprefecți au fost schimbați în ședința de marți a Guvernului. Operațiunea de înlocuire a reprezentanților puterii în teritoriu a fost… Mai mult