Pentru a ajunge la un transport verde până în anul 2030, România are nevoie de investiții în valoare de 73 miliarde de euro pentru modernizarea întregii reţele de transport, relevă un studiu realizat de Deloitte și prezentat ieri de Confederația Patronală Concordia.
Studiul Concordia are în vedere două scenarii pentru sectorul transporturilor din România: unul bazat pe situația actuală și pe politicile existente (”As-Is”) și unul cu măsuri intensificate de reducere a gazelor cu efect de seră pentru atingerea țintelor stabilite pentru 2030 (18% surse de energie regenerabilă în transport – RES-T).
Potrivit lui Dan Șucu, președintele Confederației Patronale Concordia, una dintre cele mai mari organizații patronale, anul 2030 nu este departe și „trebuie să avem timp atunci când vrem să avem o reuşită”.
„Capacitatea de anticipare este este foarte importantă în afaceri, piaţa trebuie studiată şi anul 2030 este aproape. În afaceri dacă nu eşti diferit, nu exişti. Concordia a dorit să propună prin acest studiu dorinţa unui colectiv. Concluziile studiului sunt simple şi uşor de aplicat şi trebuie aplicate“, a spus Dan Şucu, citat de zf.ro.
Studiul Deloitte – “Viitorul Mobilității în România” arată că țara noastră are nevoie de 73 miliarde de euro pentru a finanța modernizarea întregii rețele de transporturi, nu doar celebrele autostrăzi, ci întreg ecosistemul care ține de îndeplinirea țintelor climatice europene.
Aici trebuie menționat că 16% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din România sunt generate de sectorul transporturilor, al treilea cel mai mare contribuitor, potrivit lui Radu Căprău – prim-vicepreşedinte al Concordia si coordonatorul studiului.
“La Concordia ne-am propus o abordare structurată de business pentru că este nevoie de predictibilitate şi un cadru care să permită dezvoltarea acestor investiţii”, a menționat Radu Căprău.
Adina Vălean: România a pierdut vreme şi bani
România a pierdut foarte multă vreme şi bani pentru că nu a recunoscut transparent atunci când un proiect s-a blocat, a declarat, în cadrul conferinței, Adina Vălean, comisarul european pe transporturi.
“Par chestiuni de bucătărie, dar pe noi asta ne-a tras foarte mult în jos de-a lungul timpului. Sper ca acum să reuşim să deblocăm această abordare şi lucrurile să meargă mai uşor”, a precizat Adina Vălean, citată de Agerpres.
Pentru România e foarte important să-şi dezvolte conexiunile în regiune şi să încerce să ofere servicii de bună calitate pentru a fi cât mai competitivi, potrivit comisarului European.
“Odată cu competitivitatea vine şi succesul în piaţă care să permită investiţia în decarbonizarea sectorului (transporturi – n.r.). Numai banii publici sau europeni nu sunt suficienţi, trebuie şi companiile să fie profitabile pentru a-şi putea face retehnologizări, pentru a-şi putea cumpăra vehicule mai noi etc”, a menţionat Vălean.
Studiul Deloitte prezentat de Confederaţia Concordia conţine informaţii, date şi analize bazate pe date de piaţă, date istorice/statistice disponibile public, dar şi pe date prognozate.
***