Marile companii aeriene şi aeroporturi europene solicită statelor UE să îşi coordoneze mai bine lansarea certificatelor digitale pentru Covid-19 pentru a evita haosul şi cozile lungi.
Sistemul pașapoartelor verzi de călătorie urmează să intre în vigoare joi, dar organizația aeroporturilor şi organismele reprezentative ale companiilor aeriene A4E, IATA şi ERA au avertizat printr-o scrisoare, liderii europeni, asupra riscului apariției unor disfuncționalități, din cauza abordărilor diferite.
„Pe măsură ce traficul de pasageri va creşte în următoarele săptămâni, riscul de haos pe aeroporturile europene este real”, au afirmat grupurile în scrisoarea comună citată de Reuters, agenție prleuată de News.ro.
„Nivelul ridicat de fragmentare şi diferenţele în implementarea DCC … precum şi repetarea continuă a verificărilor documentelor în mai multe state este alarmant”, arată scrisoarea.
Certificatele digitale sunt concepute pentru a arăta, prin intermediul codurilor QR, dacă pasagerii sunt complet vaccinaţi, au imunitate dobândită prin trecerea prin boala Covid-19 sau dacă au un test negativ. Documentele vor putea fi utilizate pentru călătorii în întreaga UE, începând cu 1 iulie.
Sugestiile companiilor care administrează aeroporturi:
- Singura modalitate de a evita cozile şi întârzierile uriaşe în timpul sezonului de vară este de a implementa un sistem prin care, atât certificatul de vaccinare, cât şi formularele de localizare a pasagerilor sunt procesate de la distanţă, înainte ca pasagerul să ajungă la aeroport.
- Verificările trebuie să aibă loc numai în ţara de plecare şi nu la sosire, iar guvernele naţionale ar trebui să gestioneze datele de sănătate şi să furnizeze echipamente pentru verificarea codurilor QR.
Directorul general al ACI Europa, Olivier Jankovec, unul dintre semnatari, a declarat că membrii aeroportului său se tem că activitatea de pe aeroporturi va fi dată peste cap. „Să facă faţă acestei creşteri va fi o provocare fără precedent”, a spus el.
Timpii petrecut de turiști pe aeroporturi ar putea crește la peste 5 ore
Timpul de navigare pe aeroporturi în timpul unei călătorii s-a dublat la 3 ore, de la 1-1/2 ore înainte de pandemie, a declarat și vicepreşedintele european al IATA, Rafael Schvartzman, un alt semnatar. Dacă nu sunt făcute modificări şi capacitatea revine la nivelurile pre-Covid, acest timp ar putea creşte teoretic la cinci sau chiar opt ore, a mai spus el.
Înaintea unei reuniuni a ţărilor europene privind certificatul digital, Comisia Europeană a emis orientări pentru statele membre care au făcut obiectul unor preocupări, menţionând că 10 combinaţii diferite de verificări erau planificate de diferite ţări. Acest lucru riscă să ducă la ”suprapunerea inutilă a măsurilor şi ca o consecinţă a cozilor şi a aglomerării în aeroporturi”.
Situaţia, cauzată parţial de ”politica naţională” riscă să submineze încrederea pasagerilor, a declarat directorul general al A4E, Thomas Reynaert.