În urma unei investigații coordonate la nivel european, Rețeaua de cooperare în materie de protecție a consumatorului (CPC) și Comisia Europeană au notificat platforma Temu cu privire la o serie de practici ce încalcă legislația UE privind protecția consumatorilor, anunță executivul UE, printr-un comunicat.
CPC a solicitat platformei Temu alinierea practicilor respective la legislația Uniunii Europene privind protecția consumatorilor.
Acțiunea rețelei CPC împotriva Temu este condusă de autoritățile naționale competente din Belgia, Germania și Irlanda, sub coordonarea Comisiei Europene.
Practicile investigate de Rețeaua CP
Investigația coordonată a Rețelei CPC acoperă o gamă largă de practici cu care se confruntă consumatorii atunci când fac cumpărături pe Temu, inclusiv practici ce pot induce în eroare consumatorii sau le pot influența în mod nejustificat deciziile de cumpărare.
Rețeaua CPC investighează, de asemenea, dacă Temu respectă obligațiile de informare specifice pentru piețele online în temeiul legislației privind protecția consumatorilor.
Săptămâna trecută, Comisia a inițiat proceduri oficiale împotriva Temu în temeiul Legii privind serviciile digitale (DSA). Procedurile DSA și acțiunea comună de punere în aplicare a rețelei CPC sunt complementare. Acestea vizează asigurarea unui mediu online sigur și demn de încredere, în care drepturile consumatorilor din Europa sunt pe deplin protejate.
Începând cu 13 decembrie, Regulamentul privind siguranța generală a produselor (RSGP) va impune existența unui operator economic stabilit în UE care este responsabil de asigurarea respectării cerințelor privind siguranța produselor, inclusiv obligații specifice pentru piețele online care se adresează consumatorilor.
În conformitate cu RGSP, autoritățile naționale de supraveghere a pieței pot emite un ordin de retragere a produsului de pe internet în cazul în care constată că acesta nu este sigur. Aceste obligații sunt complementare DSA.
Elementele-cheie ale acțiunii coordonate a rețelei CPC
Rețeaua CPC a identificat mai multe tipuri de practici problematice pe Temu, pe care le consideră a fi o încălcare a legislației UE privind protecția consumatorilor, precum:
- Reduceri false: Oferirea impresiei false că produsele sunt oferite cu o reducere care nu există.
- Vânzarea sub presiune: Punerea sub presiune a consumatorilor pentru a finaliza achizițiile folosind tactici precum afirmații false cu privire la ofertele limitate sau termene false de achiziție.
- Jocurile forțate: Obligarea consumatorilor să joace un joc de tipul „roata norocului” pentru a accesa piața online, ascunzând în același timp informații esențiale privind condițiile de utilizare legate de recompensele jocului.
- Informații lipsă și înșelătoare: Afișarea de informații incomplete și incorecte cu privire la drepturile legale ale consumatorilor de a returna bunuri și de a primi rambursări. De asemenea, Temu nu informează în prealabil consumatorii cu privire la faptul că comanda lor trebuie să atingă o anumită valoare minimă înainte ca aceștia să își poată finaliza achiziția.
- Recenzii false: Oferirea de informații inadecvate cu privire la modul în care Temu asigură autenticitatea recenziilor publicate pe site-ul său. Autoritățile naționale au găsit recenzii pe care le suspectează a fi neautentice.
- Detalii de contact ascunse: Consumatorii nu pot contacta cu ușurință Temu pentru întrebări sau reclamații.
De asemenea, CPC a solicitat informații de la Temu pentru a evalua respectarea de către societate a altor obligații prevăzute de legislația UE privind protecția consumatorilor, cum ar fi:
- obligația de a informa consumatorii în mod clar dacă vânzătorul unui produs este sau nu un comerciant
- de a se asigura că toate clasamentele, recenziile și ratingurile produselor nu sunt prezentate consumatorilor într-un mod înșelător
- de a se asigura că reducerile de preț sunt anunțate și calculate corect; și de a se asigura că orice afirmații privind mediul sunt exacte și justificate.
Procedurile următoare
Temu are acum la dispoziție o lună pentru a răspunde la constatările Rețelei CPC și pentru a propune angajamente privind modul în care va aborda problemele identificate legate de dreptul consumatorilor.
În funcție de răspunsul Temu, Rețeaua CPC poate iniția un dialog cu societatea.
În cazul în care Temu nu răspunde preocupărilor ridicate de Rețeaua CPC, autoritățile naționale pot lua măsuri de executare pentru a asigura conformitatea. Aceastea includ posibilitatea de a impune amenzi bazate pe cifra de afaceri anuală a Temu în statele membre în cauză.
(Citește și: Anchetă de amploare a Comisiei Europene la platforma chineză Temu: pentru suspiciuni de vânzare a unor produse ilegale și provocarea dependenței)
****