Comisia Europeană lucrează la draftul unei legislații care să impună taxe pe combustibili poluanți utilizați în anumite sectoare din aviație, în contextul în care urmează să prezinte pachetul de măsuri de luptă împotriva schimbărilor climatice, anunță Reuters.
Potrivit Euractiv, proiectul de propunere ar introduce, de asemenea, cote minime de impozitare pentru combustibilii poluanți utilizați în navigația pe apă, pescuit și transportul de mărfuri în UE.
Comisia Europeană va reforma modul de impozitare al energiei în UE, urmând să își prezinte propunerile pe data de 14 iulie, introducând în premieră măsuri care țintesc și industria aviatică.
Exceptarea acestui domeniu nu este în linie cu politicile actuale privind schimbările climatice- precizează documentul Comisiei, care consideră că sursele de energie verde trebuie utilizate în toate domeniile.
Industria aviatică nu va resimți un șoc dacă propunerea ar fi acceptată: taxarea combustibilor fosili nu s-ar aplica transporturilor de marfă sau curselor regulate, ci doar curselor și avioanelor private.
Comisia vrea să propună introducerea unei taxe minime care să fie impusă combustibililor fosili utilizați în acest segment de nișă al aviației, dar și transporturilor pe apă, pescuitului sau transportului de matfă, în condițiile în care combustibilii ”sustenabili” precum hidrogenul sau biocombustibili avansați ar urma să fie exceptați de la taxare în următorii 10 ani.
Comisia Europeană a refuzat să comenteze draftul de propunere, care ar putea fi modificat în următoarea săptămână, până la prezentarea oficială.
Aprobarea unei asemenea propuneri nu este foarte simplă – modificarea/introducerea de taxe în UE are nevoie de aprobarea unanimă a UE 27, deci opoziția unui singur stat anulează propunerea Comisiei.
Scopul acestei propuneri este acela de a încuraja toaate industriile, inclusiv cea aviatică, să înceapă tranziția către utilizarea de combustibili sustenabili pentru a-și limita emisiile de gaze cu efect de seră. Din cauza costurilor ridicate de producție, combustibilii sustenabili reprezintă în acest moment sub 1% din cantitatea utilizată de aviație la nivelul întregii Uniuni Europene.
Bruxelles-ul urmează să propună industriei aviatice, în august, să utilizeze în amestec cu combustibilii fosili acești combustibili sustenabili.