Fondurile de pensii obligatorii administrate privat („Pilonul II”) deţin circa 7% din datoria publică a României, prin plasamentele în titluri de stat, iar Comisia Europeană a înțeles de ce faptul nu convine Guvernului României, potrivit unui document al Asociației pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) .
„Recenta reducere a contribuţiilor la fondurile de pensii din Pilonul II, care au arătat performanţe puternice de la înfiinţare, uşurează presiunile fiscale pe termen scurt” (…) însă „este de natură să afecteze sustenabilitatea sistemului de pensii în general, dar și piața de capital a României”, spune CE în Raportul de ţară aferen Semestrului European – februarie 2018.
Alte probleme ale ordonanţei guvernamentale caer scade controbuţiile la PII de la 5,1% la 3,75% din salariile brute:
„va reduce deficitul bugetar pe termen scurt, însă acest avantaj fiscal se va disipa pe termen lung, pe măsură ce contribuțiile nevirate Pilonului II înseamnă o creștere a obligațiilor statului de a plăti pensii publice în viitor”,
„va duce la reducerea gradului de diversificare a venitului românilor la vârsta pensionării. În același timp, măsura ar putea avea implicații negative asupra piețelor financiare”, mai spune raportul CE.
Contribuţia trebuia să crească la 5,5% în 2016 şi la % anul trecut.
Altfel spus, Guvernul preferă să reducă contribuțiile la Pilonul II, ca să ia direct banii și să acopere nevoile pe termen scurt, (şi fără să mai plătească dobânzi pe titlurile de stat), dar sustenabilitatea pe termen lung a întregului sistem de pensii este erodată pe termen lung – avertizează Comisia Europeană (CE)
APAPR adaugă la avertismentul CE explicația că impactul pozitiv al Pilonului II la nivel economic și social este proporțional cu valoarea activelor pe care le gestionează. O capacitate mai mare de plasament duce la beneficii mai mari.
Performanţa fondurilor de pensii private româneşti a fost remarcată de CE, care citează datele OCDE, potrivit cărora:
- „fondurile de pensii private din România s-au situat printre cele mai performante fonduri de pensii din noile state membre UE în anul 2016, împreună cu fondurile similare din Polonia și Croația.
- Randamentul net real al Pilonului II din România a fost de circa 5% în 2016, mai ridicat decât media randamentelor din sistemele similare ale statelor membre din Europa Centrală și de Est, care a fost de 3,4%”, spune raportul CE.
Resurse mai mici de plasament înseamnă și o capacitate mai mică de a creşte randamentele pentru care este lăudată România, potrivit APAPR
Adică, „chiar dacă arhitectura sistemului a rămas neschimbată în 2018, reducerea contribuțiilor afectează pensia de peste ani a generației tinere și potențialul de investiții în economie. Astfel de schimbări e de preferat să fie reversate în următorii ani, stabilitatea și predictibilitatea legislativă fiind cruciale pentru dezvoltarea sustenabilă viitoare a Pilonului II în Romania”, a comentat Andreea Pipernea, vicepreședintele APAPR.