Criza coronavirus a generat, între altele, prăbușirea vânzărilor de automobile echipate cu motoare clasice, însă vânzarea de automobile electrice crește constant, în special în statele bogate din vestul continentului.
Comisia Europeană caută acum soluții ca să evite o nouă falie est-vest, în domeniul mobilității ”curate”.
Potrivit Politico, Comisia Europeană discută în prezent posibilitatea ca și UE să contribuie la programele naționale de susținere a vânzării de automobile electrice, un oficial european și un reprezentant al industriei auto afirmând că soluția în discuție este cea de dublare a contribuțiile naționale la achizițiile de automobile electrice.
O oportunitate pentru Polonia și România
În perioada în care capitalele europene se pregătesc să trimită la Bruxelles planurile de accesare a celor 750 de miliarde de euro prevăzuți în Fondul de relansare, Politico scrie că inițiativa Comisiei ar putea să încurajeze statele în care penetrarea mașinilor electrice este scăzută să își îmbunătățească programele de stimulare a acestui tip de achiziție.
În condițiile în care statele membre urmează să implementeze măsuri dure de reformare a economiilor pentru atingerea țintelor obligatorii de emisii de carbon, creșterea numărului de mașini electrice poate contribui la atingerea mai ușoară a acestor ținte, în special, scrie Politico, în țări mai puțin avansate în acest domeniu, precum Polonia sau România.
”Industria auto va fi unul dintre beneficiarii clari ai ambițiosului program de revenire economică, rămânînd eligibil și pentru ajutoare financiare care pot fi acordate prin intermediul mai multor programe componente ale Cadrului Financiar Multianual”, a anunțat un oficial al Comisiei Europene.
Piața automobilelor electrice este puternic debalansată
Potrivit datelor Asociației Europene a Producătorilor Auto (ACEA), vânzările de automobile au înregistrat o scădere de 38% în primele 6 luni ale anului 2020. Vânzarea automobilelor electrice nu a urmat acest trend, reprezentând 8% din totalul vânzărilor pe 6 luni, adică dublu față de anul trecut.
Problema este că piața este puternic debalansată- 98% dintre automobilele electrice vândute în primele 3 luni ale anului sunt înregistrate în doar 14 state UE, plus Marea Britanie și Norvegia.
Vânzarea mașinilor electrice nu crește deoarece populația și-a descoperit valențe ecologice, ci pentru că guvernele din statele puternice- în special Germania și Franța- au lansat programe de sprijin a industriei auto, cu facilități speciale acordate componentei electrice.
Piața automobilelor electrice a ajuns, în iunie, la 26% în Suedia și la 9% în Germania și Franța. La polul opus, Italia și Spania au în circulație sub 3% automobile electrice, iar Polonia și România sub 1%, potrivit datelor Consiliului Internațional pentru Transport Curat.
”Sudul și Estul continentului rămân o problemă – putere de cumpărare redusă, șomaj ridicat, fără creștere economică”, afirmă un reprezentant al industriei auto.
Reprezentanții industriei auto încearcă să convingă Comisia Europeană să intervină și să convingă statele membre să își consolideze programele naționale de susținere a vânzărilor automobilelor electrice, inițiativă care ar putea să contribuie la reducerea decalajelor în domeniu.
Potrivit datelor ACEA, 26 dintre cele 27 state membre UE au programe naționale de susținere a vânzărilor de automobile electrice.