miercuri

27 martie, 2024

10 aprilie, 2014

Comisia Europeană a adoptat miercuri noile orientări privind ajutoarelor de stat acordate proiectelor energetice şi de mediu (EEAG), care limitează subvenţiile acordate energiei regenerabile.

Noul ghid va fi valabil de la 1 iulie anul acesta şi până la sfârşitul lui 2020. El înlocuieşte orientările din 2008 privind ajutoarele de stat pentru energie şi protecţia mediului şi au fost convenite din nevoia de a păstra competitivitatea firmelor europene şi de a oferi cetăţenilor europeni preţuri accesibile la energie.

Timp de doi ani, țările UE vor testa alocarea ajutorului de stat prin proceduri de licitație competitive (oferte sau licitațiile), pentru o mică parte din noile capacităţi, iar din 2017, ajutoarele se vor acorda prin aceste proceduri pentru toate noile instalații de energie regenerabilă.


Creşterea producţiei de energie regenerabilă a ajutat la apropierea de ţintele pe mediu fixate pentru 2020, însă a provocat şi distorsiuni serioase pe piaţă şi a dus la creşterea preţurilor, se spune într-un comunicat al Comisiei Europene.

“A venit timpul timpul ca energia din resurse regenerabile să se alinieze principiilor de piaţă”, a declarat miercuri comisarul european pe Competiţie, Joaquín Almunia.

Noile măsuri trebuie să reflecte piaţa, iar Europa trebuie să-şi atingă ţintele ambiţioase fixate în domeniul energiei şi în cel de mediu cu preţuri cât mai mici pentru plătitorii de taxe şi fără a provoca distorsiuni pe Piaţa Unică. Prin noile orientări, energia va fi mai accesibilă, atât pentru cetăţenii, cât şi pentru firmele europene, potrivit CE.

Principalele noutăţi

  • Introducerea treptată a mecanismelor de piaţă: Unele tehnologii de producere a energiei regenerabile au ajuns deja la maturitate şi impun integrarea lor pe piaţă. Pentru a creşte eficienţa costurilor şi a limita distorsiunile, se prevede introducerea treptată a licitaţiilor competitive pentru alocarea subvenţilor publice, permiţând statelor membre o flexibilitate care să ţină cont de circumstanţele naţionale.
  • O fază pilot, pe parcursul anilor 2015 şi 2016, le va permite testarea procedurilor de licitaţie competitivă pe o mică parte din noile capacităţi de energie electrică. Se prevede înlocuirea treptată a tarifelor “feed-in premiums”. Micile instalaţii vor beneficia de un regim special şi vor putea fi prijinite în continuare cu “feed-in tariffs” sau forme echivalente de ajutor.
  • Noile reguli nu afectează schemele existente deja şi care funcţionează pe baza reglementărilor din 2008.
  • Promovarea competitivităţii industriei europene: subvenţionarea energiei regenerabile a încărcat tot mai mult factura la energie a industriei, ceea ce a însemnat o foarte grea povară pentru marii consumatori industriali, în special pentru companiile expuse unei competiţii internaţionale puternice.
  • De aceea, noile orientări permit diminuarea acestei poveri pentru un număr limitat de sectoare mari consumatoare de energie, definite la nivelul întregii Uniuni. Statele membre vor putea, de asemenea, să reducă această povară şi pentru mari consumatori din alte sectoare, în anumite condiţii.
  • Sprijinirea infrastructurii transfrontaliere a viitoarei Pieţe Unice a Energiei: Noile orientări includ şi criterii pentru sprijinirea infrastructurii energetice, pentru proiecte care îmbunătățesc fluxurile energetice transfrontaliere și spijină infrastructura din regiunile mai puțin dezvoltate ale Europei.
  • Ajutoare pentru adecvarea capacității de producție, atunci când există riscul real de a nu avea o capacitate suficientă de generare a energiei electrice. Va permite statelor membre să introducă mecanisme pentru încurajarea construirii unor noi capacități de producție sau pentru recompensarea consumatorilor care-şi diminuează consumul în orele de vârf.
  • De asemenea, Comisia va simplifica procedurile de punere în aplicare a ajutoarelor în domeniul protecției mediului și energiei, iar viitorul Regulament general de exceptare va conţine mai multe categorii.
  • Noul Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare (GBER) va include dispoziţii speciale de exceptare a măsurilor de ajutor de mediu şi energie.
  • De la 1 iulie 2014, Comisia va evalua toate noile notificări de ajutoare pe baza criteriilor din noile orientări.
  • Statele membre au la dispoziţie un an de zile de la publicarea noilor orientări în Jurnalul Oficial, pentru a aduce schemele de ajutor în conformitate cu noile reguli, excepţie făcând ajutoarele pentru resurse regenerabile şi cogenerare care sunt deja în funcţie. În cazul lor, încadrarea în noile reguli este necesară doar dacă sunt prelungite sau adaptate.

România, una dintre primele ţări care va introduce noile scheme de ajutor

Premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului Economiei, în urmă cu două săptămâni, să elaboreze urgent, după adoptarea noilor reguli adoptate de CE, proiectul de act normativ privind schemele de ajutor în acest domeniu astfel încât România să fie unul dintre primele state europene care adoptă aceste măsuri.


“Pe 8 aprilie se publică Regulamentul Comisiei Europene privind sprijinul pentru marii consumatori. Să încercăm să aplicăm în continuare printre primii din Europa schemele prin care sprijinim pe cei care creează locuri de muncă și plătesc taxe la buget”, a declarat premierul.

Guvernul intenţionează să excepteze marii consumatori industriali de energie de la plata a 50-60% din certificatele verzi, față de maximul de 80%, care ar putea fi acordat, au declarat, marți, pentru AGERPRES, surse oficiale.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: