România pierde 1 miliard de euro în domeniul transporturilor, bani care ar fi putut fi cheltuiți în exercițiul financiar 2007-2013, afirmă comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu. Din această sumă, în funcție de relief s-ar fi putut construi între 100 și 200 de kilometri de autostradă în funcție de relief, spune comisarul european.
Distanța dintre Pitești și Sibiu este de 155 de km.
“Transportul este slăbiciunea pe care noi am avut-o în ultimii 10 ani. Este ţara care are cel mai scăzut procent în domeniul transporturilor vorbesc. Am primit doar 77% din facturi pentru suma alocată domeniului transporturilor. Pentru perioada 2007-2013, din păcate, vom avea 1 miliard de euro pierderi doar din domeniul transporturilor”, a afirmat luni comisarul european Corina Creţu, în cadrul unei conferinţe de presă organizate de București, citată de News.ro.
Comisarul Corina Crețu a anunțat luni că a discutat cu ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, despre actualul exercițiu financiar, 2014-2020, în care mai avansat proiect cu finanțare europeană, ”proiectul fanion” Sibiu- Piteşti, este încă în faza studiului de fezabilitate.
Comisarul european a mai afirmat că printre proiectele prioritare ar trebuie să se numere centura Bucureştiului, metroul spre Otopeni sau drumul Ploieşti – Bacău.
“Ar trebui să avem mai multe proiecte începute simbolic, pentru că o dată început chiar dacă vom inaugura în această perioadă doar câteva loturi, fiecare guvern care va veni va fi obligat să le continue pe celalate exerciţii financiare”, a explicat Corina Creţu.
“Croaţia, care a intrat în UE în 2013, a făcut în trei ani 300 de kilometri de autostradă, exact cât am făcut noi în 10 ani”, a precizat comisarul Corina Creţu.
Comisarul european a mai spus că România a avut la dispoziţie, în total, fonduri europene de 19 miliarde de euro pentru perioada 2007- 2014, din care pierde 2 miliarde de euro, dar numai pentru faptul că Bruxelles-ul a acceptat ca proiectele nefinalizate în exercițiul 2007-2014 să fie finanțate și în următorul exercițiu financiar.
„Estimările noastre sunt că absorbţia ar fi undeva între 90%-91%, poate dacă nu sunt corecţii foarte mari. Înseamnă că 17 miliarde de euro au intrat în economia reală a României. Această absorbţie din ultima perioadă a fost făcută deoarece am fazat multe proiecte, ceea ce înseamnă că nu a trebuit să fie daţi bani înapoi”, a completat Corina Creţu.
România e singurul stat UE care mai trimite proiecte de mii de pagini semnate, în loc să le trimită în format electronic
Comisarul a mai vorbit și de birocrația sufocantă din românia în privința accesării fondurilor europene, România fiind singurul stat membru care mai trimite la Bruxelles mii de pagini semnate, când Comisia încurajează versiunea electronică.
„Noi (Comisia – nota red.), în general, nu schimbăm regulile pe parcurs.
În general, statul național adaugă foarte multă birocrație. Inclusiv domnul prim ministru spunea la prima noastră întâlnire că, în perioada în care a fost președintele Consiliului Județean Timiș, primele patru zile le-a pierdut semnând și parafând mii de pagini, spunându-i-se că aceasta este cerința de la Bruxelles.
Nu este o cerință de la Bruxelles, dimpotrivă. România este singurul stat membru care mai trimite proiecte cu mii de pagini semnate. Sunt proiecte de 6.000 de pagini și cerința autorităților naționale este de a le semna și parafa. Noi, din contră, încercăm să simplificăm procedurile. Din punctul nostru de vedere, noi încurajăm ceea ce numim e-Cohesion, adică trimiterea proiectelor în format electronic, încurajăm costul simplificat.