Noi reguli privind reconfirmarea codului de TVA urmează să intre în vigoare după data de 15 mai, celebrul formular 088 şi procedurile generate de acesta fiind simplificate.
Cu ocazia modificărilor care urmează să fie anunţate prin Ordin al Preşedintelui ANAF, guvernul a mai decis că, pe viitor, şeful Fiscului să nu mai deţină puterea de a interpreta legea: ordinele emise de preşedintele ANAF nu mai pot fi publicate în Monitorul Oficial fără o viză a ministerului.
În acest moment, legea permite președintelui ANAF să emită ordine interne și pentru contribuabili care stabilesc cum trebuie interpretate legile fiscale, sau care stabilesc, după criterii necunoscute, care contribuabili reprezintă riscuri. Ordinele actuale nu au nevoie de avizul niciunei structuri din minister, nu au avize de legalitate sau chiar de constituționalitate și sunt la dispoziția exclusivă a unui singur om.
(Citiţi şi: Ministerul de Finanțe – ANAF: Dubii privind legalitatea prevederilor ”din anumite ordine ale fostului președinte ANAF”)
Secretarul de stat în Ministerul de Finanţe Gabriel Biriş a explicat cursdeguvernare.ro în ce constau modificările discutate cu mediul de afaceri:
Companiile plătitoare de TVA care își schimbă sediul, asociații sau administratorii nu vor mai depune Declaraţia 088.
Asta nu înseamnă că ANAF nu va verifica dacă în noile condiţii firma nu trece într-o altă caregorie de risc fiscal.
Schimbarea de sediu, asociaţi sau administrator se face oficial la Registrul Comerţului, care are protocoale de colaborare cu ANAF, deci inspectorii de Fisc află modificările operate în companie şi vor decide dacă îi vor chema sau nu pentru clarificări pe reprezentanţii legali ai firmei.
ANAF nu va mai emite decizii de retragere a codului de plătitor de TVA fără chemarea prealabilă pentru clarificări a reprezentanţilor legali ai companiei.
Chiar dacă procedura era conţinută şi de vechiul ordin, aceasta nu s-a respectat, inspectorii de fisc anunţând retragerea codului de plătitor TVA în baza analizei emise de calculator.
Rezultatul a fost că inclusiv 38 de companii din rândul contribuabililor mijlocii, cu cifră de afaceri de zeci de milioane de euro, au primit astfel de decizii.
(Citiţi şi: Bomba de sub ANAF: Mari companii sunt înștiințate că au pierdut, ”din oficiu”, codul de TVA. Criteriile netransparente și ”secretul celor 4” au băgat ministerele în ședință)
Raportat la numărul de firme înregistrate în România, cifra pare acceptabilă ca grad de eroare, însă faptul că printre companiile care au fost anunţate că nu mai pot deduce TVA se numără Enel sau Cetelem dă de gândit în legătură cu acurateţea softului de analiză de risc creat de ANAF.
La depunerea declaraţiei 088:
- Nu se va mai solicita cazier fiscal. “Era culmea birocraţiei- noi ceream oamenilor să aduca ceva ce era tot în posesia noastră”, explică motivaţia eliminării acestei prevederi secretarul de stat Biriş.
- Nu mai este nevoie de apostila pentru diplome.
- Nu se va mai cere declararea veniturilor exacte ale administratorilor sau asociaţilor, ci încadrarea acestora în plaje de venit pentru confidenţialitate.
- De principiu, formularul urmează să fie simplificat.
(Citiţi şi: Formularul 088: Noi obligații pentru acționarii, asociații și administratorii companiilor: La înregistrarea în scopuri de TVA, companiile vor comunica Fisc-ului detalii privind veniturile și studiile acestora)
Procedura de înregistrare în scopuri de TVA a fost introdusă în februarie 2015 la insistenţele fostului şef ANAF Gelu Ştefan Diaconu și a creat nemulțumiri în mediul de afaceri din cauza volumului de informații solicitate și a relevanței acestora.
(Citiţi şi: Haosul de la Fisc anulează ce a câștigat România în Doing Business: Cazuri concrete privind blocajul atât al micilor afaceri cât și al ANAF – și problema juridică pe care se bazează sistemul de abuzuri)
Nemulţumiri mai mari a produs modul de analiză al declaraţiilor în baza cărora inspectorii de fisc au decis retragerea codului de plătitor de TVA.
(Citiţi şi: ANAF improvizează în continuare: Codurile de TVA anulate ”din oficiu” prin abuz se rezolvă prin negocierea inspectori-companii)
Formularul 088 trebuie depus de firmele nou înființate, dacă optează pentru codul de TVA, de către cele care au depășit plafonul de 220 mii lei pe an cifră de afaceri, precum și de către firmele care își schimbă acționarii/administratorii sau sediul social.
Firmele care rămân fără codul de TVA trebuie să colecteze și să verse taxa, dar pierd dreptul de deducere a acesteia.