miercuri

15 mai, 2024

11 iulie, 2023

Consiliul UE a adoptat luni un nou regulament care consolidează normele de durabilitate pentru baterii și bateriile uzate.

Depus pentru prima dată în decembrie 2020, regulamentul acoperă întregul ciclu de viață al bateriilor, de la extracția materiilor prime până la reciclare, cu scopul de a se asigura că bateriile produse în UE sunt ”cele mai ecologice din lume.“

Noul regulament înlocuiește directiva privind bateriile din 2006. Acordul vine pe fondul unei creșteri a producției de baterii și a gigafabricilor la nivel global, pe măsură ce cererea de vehicule electrice crește vertiginos.


Potrivit estimărilor UE, cererea globală de baterii este programată să crească de 14 ori până în 2030, iar UE se estimează că va reprezenta 17% din această cerere.

Legea a fost susținută în mod covârșitor de statele membre UE, doar Bulgaria și Slovenia s-au abținut.

Reglementarea revizuită a bateriilor este menită să susțină piața UE în curs de dezvoltare a bateriilor, Europa încercând să concureze cu giganții bateriilor din Asia și Statele Unite.

Bateriile pentru vehicule electrice, bateriile portabile găsite în dispozitivele mobile și bateriile industriale vor fi toate supuse noilor reguli. Bateriile importate în bloc vor trebui, de asemenea, să îndeplinească noile standarde mai stricte.


Noile reguli vor promova competitivitatea industriei europene și vor asigura că noile baterii sunt durabile și vor contribui la tranziția ecologică”, a declarat Teresa Ribera, ministrul pentru tranziția ecologică din Spania, care deține în prezent președinția rotativă a UE.

O economie circulară – obiective fixate producătorilor de baterii

În încercarea de a reduce deșeurile, regulamentul stabilește obiective pentru ca producătorii să colecteze bateriile la sfârșitul duratei de viață.

Pentru bateriile portabile, o rată de reciclare de 63% este stabilită până la sfârșitul anului 2027 și de 73% până la sfârșitul lui 2030, în timp ce un obiectiv de 100% este stabilit pentru bateriile pentru vehicule electrice.

Cel puțin 51% din bateriile provenite din mijloacele de transport ușoare, cum ar fi scuterele electrice și mopedele, trebuie colectate până la sfârșitul anului 2027, ajungând la 80% până în 2031.

Cote de conținut reciclat

Odată colectate, materiile prime critice vor fi recuperate din bateriile reziduale, asigurându-se că rămân în bucla de producție europeană.

Producția anumitor tipuri de baterii, în special bateriile pentru vehicule industriale și electrice, va trebui să includă, de asemenea, niveluri minime de conținut reciclat:

  • 16% pentru cobalt
  • 85% pentru plumb
  • 6% pentru litiu
  • 6% pentru nichel

Reciclare pentru a reduce dependența de importurile de materii prime

Aceste niveluri vor fi eșalonate în timp, pentru a se asigura că există suficiente baterii reciclate în sistem pentru a îndeplini obiectivele impuse de UE.

Decizia de a include obiective de reciclare și reutilizare are ca scop consolidarea aprovizionării slabe cu materii prime a Europei, contribuind la reducerea dependenței continentului de importurile de metale rare din țări terțe.

În prezent, China domină oferta globală de materii prime critice, lăsând Europa în mare măsură la cheremul pieței asiatice.

Baterii cu ”pașaport”

Fiecare baterie va deține un „pașaport” electronic până în 2026 și un cod QR până în 2027, ceea ce va permite consumatorilor să afle mai multe despre capacitatea, performanța, durabilitatea și compoziția chimică a bateriei.

De asemenea, producătorii vor trebui să afișeze o „declarație a amprentei de carbon”, specificând carbonul cheltuit în producție. Se așteaptă că aceste informații vor ajuta la construirea încrederii pe piața bateriilor la mâna a doua, un element cheie în a face vehiculele electrice accesibile pentru mai mulți consumatori.

De asemenea, regulamentul cere ca până în 2027 bateriile din dispozitivele portabile, cum ar fi smartphone-urile, să fie detașabile și înlocuibile de către client.

Obligație de verificare a sursei materiilor prime

Conform noilor reguli, marii producători trebuie să verifice sursa materiilor prime utilizate pentru bateriile introduse pe piață, în încercarea de a preveni cazurile de muncă a copiilor și condițiile de muncă abuzive.

În 2016, Amnesty International anunța că 35.000 de copii muncitori lucrau la minele de cobalt din Republica Democrată Congo, cel mai mare producător mondial de cobalt.

Conform noilor reguli, toate companiile care introduc baterii pe piața UE trebuie să aplice politici de due diligence care să abordeze astfel de abuzuri în furnizarea de materii prime.

Legislația impune verificarea de către terți, în conformitate cu liniile directoare OCDE.

***

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: