sâmbătă

13 iulie, 2024

27 ianuarie, 2024

Discuțiile dintre oficialii chinezi și iranieni privind încetarea atacurilor rebelilor houthi asupra navelor comerciale în Marea Roșie au avut loc în cadrul mai multor întâlniri recente desfășurate atât la Beijing cât și la Teheran, au declarat surse iraniene apropiate discuțiilor pentru Reuters, fără a da însă detalii despre cine a participat la discuții și nici când au avut loc.

„Practic, China ne spune: „Dacă interesele noastre sunt vătămate în vreun fel, aceasta va avea un impact asupra relațiilor noastre cu Teheranul. Așa că spuneți-le houthiilor să dea dovadă de reținere”, a spus un oficial iranian, care a vorbit cu jurnalistul Reuters sub protecția anonimatului.

Atacurile, despre care houthi spun că sunt în sprijinul palestinienilor din Gaza, au crescut costurile transportului și asigurărilor prin perturbarea unei rute comerciale cheie între Asia și Europa, folosită pe scară largă de navele din China.


Oficialii chinezi, însă, nu au comentat și nu au făcut amenințări specifice cu privire la modul în care relația comercială a Beijingului cu Iranul ar putea fi afectată dacă atacurile houthi vor interfera cu interesele chineze, au spus sursele iraniene.

China, principalul partener comercial al Iranului

China este de 10 ani principalul partener comercial al Iranului, însă relația lor comercială este una dezechilibrată.

Rafinăriile chineze de petrol, de exemplu, au cumpărat peste 90% din exporturile de țiței ale Iranului anul trecut, conform datelor firmei de consultanță Kpler, deoarece sancțiunile americane au ținut departe mulți alți clienți, iar firmele chineze au profitat de mari disconturi.

Totuși, petrolul iranian reprezintă doar 10% din importurile de țiței ale Chinei, iar Beijingul are o serie de furnizori care ar putea acoperi deficitul.


Sursele iraniene au prcizat că Beijingul a spus clar că ar fi foarte dezamăgit dacă ar fi lovite nave care au legătură cu China sau dacă interesele țării ar fi afectate în vreun fel.

Dar, în timp ce China este importantă pentru Iran, Teheranul susține de asemenea grupări în Gaza, Liban, Siria și Irak, pe lângă houthi din Yemen, iar alianțele și prioritățile geopolitice au jucat un rol major în luarea deciziilor, a spus unul dintre oficialii iranieni.

Solicitat să comenteze întâlnirile cu partea iraniană pentru a discuta despre atacurile la Marea Roșie, Ministerul chimez al Afacerilor Externe a spus: „China este un prieten sincer al țărilor din Orientul Mijlociu și se angajează să promoveze securitatea și stabilitatea regională și militează pentru dezvoltarea și prosperitatea comune. „

Mai multe nave încărcate cu cereale ocolesc Marea Roșie

Mai multe nave care transportau cereale au fost redirecționate să înconjoare Capul Bunei Speranțe în loc să tranziteze prin Canalul Suez.

„Alte 16 nave au fost reedirecționate săptămâna aceasta, ducând cantitatea totală de cereale care ocolește Suezul la aproximativ 3,9 milioane de tone, în creștere față de 3 milioane de tone săptămâna trecută, a declarat Ishan Bhanu, analist principal al mărfurilor agricole la compania de analiză a pieței Kpler.

Aproximativ 7 milioane de tone de cereale tranzitează în mod normal Canalul Suez în fiecare lună.

Continuarea atacurilor miliției houthi susținută de Iran, asupra navelor comerciale, în ciuda loviturilor aeriene conduse de SUA asupra pozițiilor grupului din Yemen, înseamnă că tot mai multe vrachiere care transportă cereale evită Marea Roșie.

Cu toate acestea, un număr substanțial de nave cu cereale încă navighează prin Marea Roșie, a spus analistul de la Kpler.

El a estimat că aproximativ 2,4 milioane de tone de cereale vor tranzita Canalul Suez în ianuarie, comparativ cu 6,6 milioane de tone în decembrie 2023 și 6,4 milioane de tone în ianuarie 2023.

„Navele închiriate anterior navighează adesea prin Marea Roșie, dar este din ce în ce mai greu să rezervați nave pentru încărcături noi”, a spus un comerciant de cereale german. „Este evident că atacurile aeriene nu vor opri atacurile.”

ONU: Atacurile houthi au dus la scăderea cu 42% a comerţului prin Canalul Suez în două luni

Volumul comerţului care trece prin Canalul Suez, ce suferă de pe urma atacurilor rebelilor houthi yemeniţi în Marea Roşie, a scăzut cu 42% în ultimele două luni, potrivit ONU, îngrijorată de repercusiunile asupra întregului comerţ mondial.

„Suntem foarte îngrijoraţi de atacurile asupra transportului maritim din Marea Roşie (…) care exacerbează perturbările comerciale legate de geopolitică şi schimbările climatice”, a declarat joi, într-o conferinţă de presă, Jan Hoffmann, un responsabil al organului ONU responsabil pentru comerţ şi dezvoltare (UNCTAD).

Potrivit UNCTAD, din cauza atacurilor houthi care i-au împins pe armatori să suspende tranzitul prin Marea Roşie şi să ocolească Africa, volumul comerţului prin Canalul Suez a scăzut cu 42% în ultimele două luni.

Tranzitul săptămânal al navelor portcontainer a scăzut cu 67% faţă de aceeași perioadă a anului anterior. „Deoarece cele mai mari nave portcontainer sunt în principal cele care nu mai folosesc Canalul Suez, scăderea cantităţii de containere este şi mai mare“, a menţionat Hoffman.

Tranzitul petrolierelor a scăzut cu 18%, cel al cargourilor cu mărfuri vrac (cereale, cărbune etc.) cu 6%, iar transportul de gaze lichefiate este oprit.

Din luna noiembrie, rebelii yemeniţi houthi au declarat că vizează nave din Marea Roşie şi Golful Aden care au legătură cu Israelul în semn de „solidaritate” cu palestinienii din Fâşia Gaza aflaţi sub asediul armatei israeliene.

Perturbarea comerţului în Marea Roşie este cu atât mai îngrijorătoare cu cât „peste 80%“ din comerţul global cu mărfuri se desfăşoară pe mare şi „alte rute importante sunt deja sub tensiune”, a subliniat expertul UNCTAD.

Astfel, tranzitul prin Marea Neagră a fost în mare măsură perturbat după invadarea Ucrainei de către Rusia, ceea ce a dus la o creştere a preţurilor mondiale la alimente în lunile care au urmat. Din cauza secetei, nivelul apei din Canalul Panama a scăzut semnificativ, reducând de asemenea traficul între oceanele Atlantic și Pacific. Astfel, luna trecută, numărul traversărilor prin acest canal a scăzut cu 36% faţă de anul anterior şi cu 62% comparativ cu doi ani în urmă, potrivit UNCTAD.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: