China, cel mai mare poluator din lume, investeşte zeci de miliarde de dolari pentru a construi megarafinării, în contextul în care cererea de combustibil va atinge valoarea maximă peste cinci ani, când această economie va putea să inunde regiunea cu exporturi ieftine, scrie Bloomberg, citată de Agerpres.
În acest moment se află în construcție cel puţin patru proiecte de megarafinării, cu o capacitate de procesare de aproximativ 1,4 milioane de barili pe zi, mai mare decât capacitatea totală a rafinăriilor din Marea Britanie.
Toate aceste capacităţi vor livra pe piaţă noi produse petroliere şi plastic, chiar dacă grupul China National Petroleum Corp. se aşteaptă ca această cerere de combustibil să atingă valoarea maximă în 2025, după care va începe să scadă din cauza extinderii vehiculelor electrice.
Acest decalaj între extinderea capacităţilor de rafinare şi consumul de combustibil pune China în poziţia în care ar putea deveni un şi mai mare exportator de combustibil, punând în pericol operaţiunile rafinăriilor din Coreea de Sud şi până în Australia şi Europa.
„Din ce în ce mai mult, China este într-o poziţie care îi permite să cucerească cote pe piaţa mondială pe măsură ce continuă să îşi extindă capacităţile de rafinare în timp ce ritmul de creştere a cererii sale interne încetineşte”, susţine Michal Meidan, director la Oxford Institute for Energy Studies.
De la începutul acestui mileniu şi până în prezent capacitatea de rafinare a Chinei s-a triplat, în condiţiile în care gigantul asiatic a încercat să ţină pasul cu creştere rapidă a consumului de motorină şi benzină.
În prezent China produce mai mult combustibil decât are nevoie, ceea ce înseamnă exporturi de aproape un milion de barili pe zi, adică aproape de volumul exporturilor Coreei de Sud şi Indiei, susţin analiştii de la IHS Markit.
Noile rafinării, orientate spre produse petrochimice
Noile megarafinării care sunt în prezent în construcţie în zone precum Zhejiang, Jiangsu şi Yantai vor fi orientate spre transformarea petrolului brut în produse petrochimice şi plastic.
Aceasta înseamnă o veste deosebit de proastă pentru rafinăriile din Taiwan şi Coreea de Sud, care sunt concepute să aprovizioneze piaţa chineză de produse petrochimice, subliniază Harry Liu, director pentru pieţele petroliere la IHS Markit.
Chiar dacă viitoarele megarafinării se vor concentra pe producţia de plastic, şi mai puţin pe combustibili de transport, supra-oferta de produse petroliere va trebui să fie vândută undeva.
În aceste condiţii, traderii din regiune se aşteaptă ca rafinăriile chineze să exporte combustibili tocmai în Australia, Europa şi chiar SUA. Aceste exporturi vor afecta cota de piaţă a rafinăriilor actuale, ceea ce ar putea obliga închidereau nor rafinării mai mici din China dar şi a altora din Japonia şi Australia.
În plus, pandemia de coronavirus a accelerat tendinţa de închidere a rafinăriilor. Pagubele provocate cererii de virusul COVID-19 este posibil să fie structurale şi permanente, potrivit IHS. „Estimările noastre actuale arată că există riscul închiderii pentru capacităţi de rafinare de aproximativ un milion de barili pe zi. Din acestea, 60% vor fi în afara Chinei”, susţine Harry Liu.
China declară că va deveni neutră din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon în 2060
Deși China investește masiv în industrii ce cresc amprenta de carbon (cantitate de emisii de gaze cu efect de seră), președintele Xi Jinping promitea luna trecută, în cadrul unui eveniment al Națiunilor Unite, că țara sa va deveni neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2060.
”Ne propunem să avem un nivel maxim al emisiilor de CO2 înainte de 2030 și să atingem neutralitatea carbonului înainte de 2060”, a declarat Xi Jinping.
China este responsabilă pentru 28% din emisii de gaze cu efect de seră de la nivel mondial și folosește mai mult cărbune decât restul lumii la un loc. Pe de alta parte, a doua cea mai mare economie a lumii este și liderul mondial în domeniul energiei regenerabile și, în ultimii ani, a adoptat o poziție publică puternică în ceea ce privește schimbările climatice.