China a lansat marți ultimul satelit al sistemului propriu de geolocalizare, intrând astfel oficial în cursa pentru ocuparea unei cote de piață în acest sector, anunță Euractiv.
Lansarea cu succes a ultimei componente a sistemului Beidou, transmisă în direct de televiziunea de stat CCTV, aduce China în liga restrânsă a jucătorilor din piața geolocalizării.
Evenimentul organizat la baza din Xichang fusese inițial programat în urmă cu o săptămână, dar a fost amânat în ultimul moment din cauza unor ”probleme tehnice” nedetaliate de către Agenția Spațială Chineză.
Sistemul Beidou va rivaliza cu Sistemul de Poziționare Globală al Statelor Unite (GPS), cu Glonass-ul Rusiei și cu proiectul european Galileo. ”Este un eveniment major, o mare investiție chinezească care aduce independența Chinei față de sistemele americane și europene”, consideră Jonathan McDowell, astronom al centrului de Astrofizică Harvard-Smithsonian.
China a început să își construiască propriul sistem global de navigație începând cu 1990, primii utilizatori ai hărților produse de sateliții chinezi fiind navele de pescuit și petrolierele armatei.
Sistemul s-a dezvoltat treptat, inclusiv cu aplicații militare, azi fiind utilizat de milioanele de abonați chinezi de telefonie mobilă.
Acoperirea Beidou, care a devenit sistem comercial în 2018, a fost limitată în primă fază la zona Asia-Pacific, serviciile globale fiind oferite după 2018.
Sistemul Beidou are în componență 30 de sateliți.
Aproximativ 120 de state, inclusiv Pakistan și Thailanda, folosesc serviciile Beidou pentru a monitoriza traficul portuar, pentru a ghida operațiuni de salvare în caz de dezastru natural și pentru alte servicii, a anunțat presa chineză.
Beidou este parte a inițiativei globale de infrastructură Belt and Road, în care guvernul Chinei a investit până acum trilioane de dolari, sperând că va putea ataca cota de piață a GPS. Jonathan McDowell crede că Beidou nu va reuși să depășească GPS ”în următorii 10 sau chiar 20 de ani”.