Reclamele a peste 400 de branduri celebre la nivel global au fost retrase de pe Facebook, după eşuarea discuțiilor ce au avut loc miercuri între reprezentanți ai rețelei sociale și marii advertiseri din lume pe tema boicotului inițiat sub denumirea “Stop Hate for Profit”.
Directori ai Facebook – printre care s-au numărat și Carolyn Everson, vicepreşedintă pentru soluţii de afaceri la nivel global, şi Neil Potts, director pentru politici publice – au avut marţi două întâlniri cu advertiserii, în ajunul intrării în vigoare a boicotului de o lună la care au aderat companii celebre.
Ei nu le-au oferit însă advertiserilor detalii despre modul în care vor combate răspândirea urii prin intermediul Facebook, au spus sursele, ci doar au invocat comunicate de presă emise în ultimul timp. În opinia advertiserilor participanţi la discuţii, planurile deja existente sunt insuficiente, iar acesta este chiar motivul inițierii boicotului, au explicat ei.
Directorul general al Facebook, Mark Zuckerberg, a acceptat să se întâlnească cu organizatorii boicotului, a spus un purtător de cuvânt al companiei, iar surse din partea agențiilor de publicitate spun că aceasta urmează să aibă loc marți.
Întâlnirea ar putea să inflameze lucrurile, scrie MarketWatch, întrucât Mark Zuckerberg le-ar fi spus angajaților Facebook, că el se așteaptă ca participanții la boicot să se “întoarcă destul de repede pe platformă.”
Mark Zuckerberg a fost aspru criticat, inclusiv de proprii angajați, din cauza modului în care a gestionat postări controversate ale președintelui Donald Trump referitoare la mișcare Black Lives Matter.
Grupurile pentru protejarea drepturilor civile au adresat Facebook 10 solicitări, inclusiv permisiunea ca persoanele hărţuite puternic să poată discuta cu un angajat al companiei şi rambursarea banilor plătiţi pentru reclame de către brandurile ale căror reclame sunt afişate lângă un conținut ofensator care ulterior este retras.
Companiile care iau parte la boicot și boicotul ca formă de publicitate
Nemulțumiri legate de conținutul platformelor Facebook, Instagram, Twitter și alte platforme sociale existau de mai mulți ani, dar acum au explodat, în contextul pandemiei de coronavirus, care a adus o creștere uriașă a șomajului, și al scandalului uciderii de către polițiști a afro-americanului George Floyd, ucidere ce a provocat cele mai seriose tulburări sociale de după 1968.
Acest context a generat apariția unei mișcări împotriva corporațiilor cum nimeni nu și-ar fi imaginat în urmă cu câțiva ani, spun experți în branding.
Boicotul împotriva Facebook a fost declanșat de inabilitatea companiei de a manageria conținutul care ar putea fi considerat rasist și violent, precum și postări care ar putea fi considerate dezinformare, scrie MarketWatch.
Experți în publicitate spun că boicotarea Facebook este evident o formă de publicitate mai avantajoasă decât să plătești reclame, iar companile respective ajung în mass-media fără să plătească și devin mai atractive pentru consumatorii activi social.
Retrăgând reclamele, ei economisesc bani și iau poziție, o poziție mai puțin riscantă și care le aduce publicitate pozitivă, explică Gerard Francis Corbett, consultat pe comunicare strategică din Silicon Valley.
Luni, Ford și Adidas au anunțat că intenționează să oprească publicitatea de pe Facebook, alăturându-se unor corporații precum Honda, Verizon, Diageo, Unilever, Starbucks, Coca-Cola sau Volkswagen.