Președintele Klaus Iohannis nu poate tergiversa numirea în funcție a miniștrilor interimari propuși de premier, ci trebuie să facă acest lucru „de îndată”, arată motivarea deciziei CCR din 18 septembrie, care constata un conflict de natură juridică existent între șeful statului și prim-ministru.
La rândul ei, Viorica Dăncilă trebuie să ceară aprobarea Parlamentului pentru formula de guvern fără ALDE, dar nu i se impune un termen pentru asta.
Șeful statului era obligat să numească miniștri interimari propuși de premier, întrucât mențiunea „va desemna”, din cuprinsul art.107 alin.(3) din Constituție, înseamnă că șeful statului este obligat, nu că are posibilitatea să facă acest lucru, spune CCR.
Hotărârea îi impune lui Klaus Iohannis să facă „de îndată” trei lucruri, în situația de la momentul respectiv:
- să emită decretele de revocare a ministrului Justiției – Ana Birchall și a vicepremierului Mihai Fifor
- să numească interimarii propuși la Energie, Mediu și la Relația cu Parlamentul, în locul celor trei miniștri ALDE.
- să motiveze respingerea miniștrilor titulari propuși anterior (să explice clar că a fost vorba de o schimbare de compoziție a Executivului și, de aceea, premierul trebuie să se prezinte în Parlament pentru a obține aprobarea noii structuri)
Viorica Dăncilă trebuie să ceară vot în Parlament
Pe de altă parte, Viorica Dăncilă trebuie, la rândul ei, să ceară acordul Parlamentului pe noua componență a Executivului, spun judecătorii constituționali:
Deși destrămarea coaliției de guvernare este susținută la nivelul declarațiilor publice și are caracter politic, Curtea constată că aceasta reprezintă o situație de fapt de notorietate, care nu necesită o justificare în sensjuridic, astfel că această realitate a vieții politice nu poate fi ignorată. Această nouă situație de fapt poate conduce la restructurarea Guvernului sau la formarea unei alte compoziții politice a acestuia,situație ce se identifică cu ipoteza reglementată la art.85 alin.(3) din Constituție.
Art 85 alin 3 precizează:
Dacă prin propunerea de remaniere se schimbă structura sau compoziţia politică a Guvernului, Preşedintele României va putea exercita atribuţia prevăzută la alineatul (2) numai pe baza aprobării Parlamentului, acordată la propunerea primului-ministru.
Alineatul 2 menționează:
În caz de remaniere guvernamentală sau de vacanţă a postului, Preşedintele revocă şi numeşte, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai Guvernului.
CCR: Premierul are nevoie de timp, înainte de a se prezenta în fața Parlamentului
Pe de altă parte, nu există termen impus Vioricăi Dăncilă, deși schimbarea structurii Cabinetului a avut loc pe 26 august, când ALDE a anunțat ieșirea de la guvernare.
Ce spune, concret, CCR:
- „Numirea de urgență a miniștrilor interimari se justifică prin imperativul de ordin public reprezentat tocmai de interesul asigurării continuității funcționării ministerelor”.
- Dar, „Procedura de reconfigurare a compoziției politice a Guvernului presupune un timp de analiză și o procedură specifică, iar în toată această perioadă trebuie asigurată funcționarea permanentă și în condiții de normalitate a a Guvernului, astfel că împrejurarea modificării compoziției politice a Guvernului nu poate reprezenta un argument valid pentru refuzul numirii de către Președintele statului a miniștrilor interimari, la propunerea primului-ministru„.