Analiză

România și deficitul excesiv – ce este, ce riscăm, ce putem face

România a mai încălcat regula de deficit buget bugetar de maxim 3% din PIB în perioada de preaderare 1998 – 2001 și după aderare 2008… Mai mult

12.02.2020

Analiză

Salariul mediu net a urcat la aproape 700 de euro, productivitatea muncii industriale la -1,2%

Potrivit datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna decembrie 2019 a ajuns la 5.465 lei, cu 5,2% mai mare faţă de luna… Mai mult

11.02.2020

La obiect

Index necruțător la Capitalul Uman: la doar 60% din potențialul său de productivitate va ajunge, în medie, un tânăr român la maturitate

În medie, un copil născut în România, în 2017, va atinge la 18 ani doar 60% din potențialul său de productivitate, în condițiile actuale ale… Mai mult

11.02.2020

Chestiunea

Economia subterană – 21% din PIB, varianta de lucru a INS

La nu mai puțin de 21% PIB se ridică în România așa numita ”economie neobservată”. E vorba de activitățile economice care – într-un fel sau… Mai mult

10.02.2020

Cronicile

Cât costă datoria publică guvernamentală și cum va evolua ea până în 2018

de Marin Pana 29.6.2014

Costul datoriei publice guvernamentale raportat la PIB va atinge în acest an nivelul maxim de 1,67% și ar urma să se reducă treptat spre 0,6% din PIB în 2018, potrivit proiecției serviciului datoriei publice guvernamentale făcută de Ministerul Finanțelor. La finele primului trimestru din acest an, România a reușit plafonarea datoriei publice sub nivelul de 40% din PIB.

Îmbunătățirea ratigului de țară prin acordarea de către toate cele trei principale agenții specializate la nivel mondial a notei de trecere pentru recomandarea de investiții (Baa3 din partea Moody’s și BBB- din partea Standard&Poor’s și Fitch) ar urma să permită diminuarea obligațiilor de plată în perspectivă, pe măsură ce finanțările luate la dobânzi mai ridicate și vor fi înlocuite cu finanțări în condiții mai avantajoase.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

Practic, se are în vedere păstrarea soldului datoriei la un nivel relativ constant și achitarea anuală numai a dobânzilor și comisioanelor la creditele contractate. Acestea se vor constitui în costul propriu-zis al datoriei, în timp ce ratele de capital arată finanțările care vor trebui găsite pentru a le înlocui pe cele vechi (pentru ”rostogolirea” datoriei).

De reținut că după anul 2008 ponderea datoriei publice în PIB s-a triplat dar partea deținută de obligațiile asumate la extern a rămas foarte aproape de 50%, fiind chiar sub nivelul inițial de 60% din 2008 (vezi tabelul). Mai mult, reducerea costului suportat de la buget la circa o treime din cel actual ar duce la situația în care o datorie de trei ori mai mare are un cost similar cu cea inițială.

(CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

Aici se vede clar importanța păstrării echilibrelor macroeconomice și necesitatea de a evita orice derapaje în perioadele electorale care urmează . Experiența din 2008 a arătat că orice creștere economică am avea, se pot face erori majore în gestiunea finanțelor publice, erori cu consecințe ce pot fi corectate ulterior numai într-o perioadă îndelugată.

Revenind la previziunile pentru intervalul 2013 – 2018, se poate observa plafonarea serviciului total al datoriei publice guvernamentale în 2018, cu un maxim al componentei interne avut în vedere pentru 2016, un maxim al componentei externe în 2015 și un vârf de plată pentru dobânzi și comisioane stabilit pentru 2014, care va genera și o anumită presiune pe cursul de schimb.

În acest context, ar fi de remarcat și faptul că nivelul deja preliminat al cursului de schimb pentru trecerea la euro este exact cel din prezent, respectiv 4,40 lei pentru un euro. Chiar dacă pentru anul în curs se estimează o valoare de maxim local de 4,48 lei/euro, care ar urma să se aplatizeze spre nivelul de trecere la euro în următorii trei ani.

Păstrarea valorilor activelor ( case, depozite bancare etc.) și a capacității de a converti leii colectați din taxe și impozite în valută forte se anunță a fi esențială. Este motivul pentru care nu ar fi înțelept să se umble la creșteri de salarii și pensii nesustenabile, care ar putea arunca în aer tot aranjamentul prevăzut pentru reducerea optimizată a obligațiilor reale de plată ( prin raportare la PIB) în contul datoriei publice.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 29.6.2014

Lăsați un comentariu


Stiri

CSAT convocat miercuri pentru coronavirus. Klaus Iohannis: Mass-media și politicienii să evite senzaționalul

Vladimir Ionescu

Președintele Klaus Iohannis a anunțat luni că va convoca miercuri Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT), pentru discutarea strategiei de prevenire a unei epidemii… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis, reacție la decizia CCR: În 2-3 zile voi anunța următorul demers, au scăzut șansele pentru anticipate

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis a anunțat luni că va anunța ”în două-trei zile” următorul său demers în procedura de instalare a unui nou guvern. Șeful statului… Mai mult

Stiri

Pregătiri pentru Covid-19 / Ministrul Sănătății: Materialele de urgență vor sosi în martie, PSD a lăsat stocuri 0

Mariana Bechir

România nu are niciun fel de stocuri cu materiale de urgență, iar primele echipamente de protecție vor sosi la începutul lunii martie, a declarat ministrul… Mai mult

Stiri

Cum se poziționează partidele față de decizia CCR

Razvan Diaconu

Liderul PSD, Marcel Ciolacu, a afirmat luni că PSD nu va face nicio propunere de prim ministru la următoarelșe consultări politice care ar urma să… Mai mult

Stiri

Digi Communications câștigă mai mult în Spania decât în România la telefonia mobilă

Adrian N Ionescu

Cei peste 1,89 milioane de abonați din Spania la serviciile de telefonie mobilă ale Digi Communications N.V. (DIGI) au adus mai mulți bani decât cei… Mai mult

Stiri

CCR a admis contestația PSD, președintele trebuie să desemneze un candidat care poate forma o majoritate în Parlament

Vladimir Ionescu

Curtea Constituţională a României a stabilit, luni, că există conflict juridic între preşedinte şi Parlament privind desemnarea liderului PNL Ludovic Orban în funcţia de premier,… Mai mult

Stiri

Gazele din Marea Neagră: OMV reclamă nevoia unui „consorțiu stabil” pentru Neptun Deep

Adrian N Ionescu

„În cazul marelui nostru proiect de gaze, Guvernul român se mișcă în direcția corectă, dar avem nevoie de un consorțiu stabil”, anunță Rainer Seele (foto),… Mai mult