31 august, 2021

”Campionii ascunși” ai Germaniei se confruntă cu o presiune tot mai mare pe piețele interne și nu numai din partea competitorilor chinezi. Unii simt pericolul, în timp ce alții văd o oportunitate de a duce la un nou nivel povestea de succes a producției din Germania, scrie DW.

Companiile mici și mijlocii, așa-numitul ”mittelstand”, reprezintă coloana vertebrală a industriei germane.


Termenul ”mittelstand” definește companiile mici și mijlocii, cu mai puțin de 500 de angajați, dar cu venituri lunare de peste 50 de milioane de euro. Aceste companii sunt adesea considerate ”campionii ascunși” ai succesului modelului economic german.

O caracteristică esențială asociată acestor întreprinderi este axarea activității pe o nișă, dar și menținerea acestei direcții, respectiv a unui model de creștere stabil și previzibil, nu neaparat rapid.

IMM-urile asigură șase din zece locuri de muncă din Germania și sunt responsabile pentru peste jumătate din producție.

Deși nu la fel de cunoscute precum Bosch sau Bayer, IMM-uri germane, adesea conduse de familii, precum Krones, Weinig și Webasto sunt, din perspectiva cotei de piață, jucători globali. Acest model de business construit de Germania după război a ajuns invidia lumii, iar rivali precum China încearcă acum să-l copieze.


Germania are doar 28 de companii în topul celor mai mari 500 de firme din lume, dar 48% dintre liderii de piață de mici dimensiuni provin din Germania.

Aceștia reprezintă așa-numiții ”campioni ascunși”, un termen creat de Hermann Simon, fondatorul Simon-Kucher & Partners.

Cum este definit un ”campion ascuns”

Pentru a se califica, o companie trebuie să fie numărul unu, doi sau trei pe piața sa globală, fiind în același timp puțin cunoscută în rândul publicului larg. Germania are mai multe astfel de companii decât orice altă țară.

Circa 60% din ”campioni ascunși” ai Germaniei produc în China. Circa 2.000 de companii germane au fabrici acolo. Spre comparație, China are doar patru fabrici greenfield în Germania (noi într-un anumit sector de activitate).

Simon este de părere că Germania are încă avantajul competitiv, dar, ”în viitor bătălia se va purta în domeniul inovării, al digitalizării”.

Cu 31.300 de miliarde de yuani (4.000 de miliarde de euro) în 2020, China este cel mai mare producător al lumii. Însă deși conduce în anumite sectoare precum 5G, comunicații cuantice și căi ferate, este încă departe de competitorii săi în privința avansului industrial.

Cu toate acestea, exporturile chineze către Germania conțin tot mai multe bunuri industriale sofisticate, precum mașini, produse farmaceutice și auto. Potrivit unui studiu al Institutului Economic German (IW), ponderea acestor produse în totalul importurilor UE din China a crescut de la 50,7% în 2000 la 68,2% în 2019.

Planul Beijingului

În iunie, șase ministere chineze au emis un plan potrivit căruia până în 2025 țara va dezvolta 10.000 de ”mini-giganţi“ specializați în sectoare de nișă și o mie de companii-campion într-o singură industrie.

„China a acumulat în trecut o experiență bogată în dezvoltarea titanilor din industrie, cum ar fi Huawei. Acum trebuie să schimbăm accentul pentru a urca pe scara de fabricație în cea de-a 14-a perioadă a Planului de cinci ani”, a declarat Tian Yun, vicepreședinte al Asociației de Operațiuni Economice din Beijing , pentru The Global Times în aprilie.

Strategia Chinei în următorii cinci ani este să se concentreze pe avansuri în sectoare și lanțuri de aprovizionare specifice și critice, în care ar putea fi vulnerabilă pe fondul războiului tehnologic cu SUA.

”Campionii ascunși au o istorie îndelungată care le-a permis acumularea de expertiză într-o industrie. China recuperează teren prin preluarea unor campioni ascunși germani”, a comentat Jürgen Matthes de la Institutul Economic German, pentru DW.

Campionii ascunși ai Chinei

”În perioada 2014-2020, au existat 300 de achiziții chineze de companii germane, printre ele fiind destul de mulți campioni ascunși”, a precizat și Hermann Simon.

Ajustați în funcție de mărime, campionii ascunși chinezi angajează de trei ori mai mulți oameni în cercetare și dezvoltare (R&D) decât omologii lor germani. Un campion ascuns cheltuie, în medie, 6% din veniturile sale în cercetare și dezvoltare, de două ori mai mult decât corporațiile standard.

Istoric, campionii ascunși au avut un nivel ridicat de inovație. Au 31 de brevete pentru fiecare 1.000 de angajați, în timp ce marile corporații au doar șase.

China este în top 10 state cu cele mai multe brevete din 2005, iar din 2010 a depășit Germania la acest capitol

”Campionii germani ascunși sunt cu adevărat jucători globali. Cei mai mulți dintre ei generează peste 80% din venituri în afara pieței interne. Nu există nicio îndoială că chinezii vor deveni cei mai duri concurenți pentru germani”, a mai precizat Simon.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: