7 noiembrie, 2018

Legea privind aprobarea executarii obiectivului de investiţii Autostrada Iaşi-Târgu Mureş (A8), denumită „Autostrada Unirii”, a fost adoptată, miercuri de Camera Deputaţilor.

De precizat: Guvernul a emis un aviz negativ asupra proiectului.

În ciuda acestui aviz, votul în Cameră a fost: 261 de voturi „pentru”, două ”împotrivă” şi 5 abţineri, potrivit Mediafax.


„Obiectivul de investiţii Autostrada Unirii se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor din credite externe şi din fonduri europene nerambursabile şi/sau prin parteneriat public/privat. În fiecare lege bugetară anuală, pe durata implementării proiectului, se vor aloca acestui obiectiv credite bugetare conform necesarului de finanţare comunicat de Ministerul Transporturilor”, prevede actul legislativ.

Legea prevede ca autostrada de circa 320 de km să fie realizată până la granița cu Republica Moldova, cu un pod peste Prut la Ungheni, să fie realizată pe fonduri europene, iar procedurile să demareze în termen de 30 de zile de la promulgare.

Important: Adoptarea unei legi privind construcția autostrăzii A8 scoate practic acest proiect din ”ograda” CNSP și îl trece în responsabilitatea Ministerului Transporturilor. Legea nu garantează însă faptul că autostrada chiar va fi construită de guvernul PSD-ALDE, în fond multe legi sunt prorogate prin ordonanțe de urgență…

Priorităţi guvernamentale contradictorii

Adoptarea Legii pentru A8 vine nu mult după ce oficialii Ministerului Transportului au anunţat că  analizează trei variante de traversare a Carpaţilor Orientali, cea de la Braşov spre Bacău (A13) având şanse să capete prioritate în faţa celei de la Tg Murş la Iaşi (A8), în ciuda celui mai recent Master plan trimis la Bruxelles.


O eventuală schimbare a priorităţilor guvernamentale ar fi motivată de atenţea specială acordată autostrăzii Comarnic – Braşov, în regim PPP, care ar deveni mai fezabilă dacă ar beneficia de o legătură spre Moldova, potrivit organizaţiilor neguvernamentale „Pro Infrastructura” şi „Construim România” (ASCORO).

Banii europeni nefolosiţi

conexiune a Republicii Moldova și a Moldovei prin autostradă de restul Uniunii Europene este o prioritate a Comisiei Europene, potrivit comisarului european pentru Politici Regionale, Corina Crețu.

„Avem bani pentru studii de fezabilitate, nu avem nicio solicitare. (…) Din păcate, am văzut că, în şedinţa de Guvern, Guvernul a anunţat că doreşte să facă această autostradă pe sistemul parteneriat public-privat. Specialiştii noştri nu sunt confortabili cu această abordare, pentru că înseamnă o deprioritizare a investiţiei”, a mai spus comisarul european.

Corina Creţu a criticat recent și apetitul mai mare pentru proiectele PPP al autorităţilor române în defavoarea atragerii fondurilor europene.

„Eu aș merge pe o accelerare a cheltuirii banilor europeni și să vorbim despre aceste parteneriate public-privat – pentru care statul va plăti, cetățenii vor plăti – după ce ne vom cheltui alocația pe care o avem. Avem miliarde de euro care așteaptă la Bruxelles”, a spus oficialul european.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: