La obiect

Optimizare fiscală mondială: Luxemburg și Olanda se află pe traseele a 7 trilioane de dolari de false investiții străine directe – studiu FMI

Falsele investiții străine directe (ISD) din lume se ridică la circa 15 trilioane de dolari, iar dintre acestea aproape jumătate doar trec, de fapt, prin… Mai mult

11.09.2019

Evenimentul

Comisia von der Leyen vs. Comisia Juncker: Schimbare de echilibru în Europa

Președintele-ales al Comisiei Europene a anunțat marți noua structură a executivului european. României i-a fost atribuit, prin viitorul comisar Rovana Plumb, portofoliul de la Transporturi.… Mai mult

10.09.2019

La obiect

Noua strategie de îndatorare: MFP vrea mai mulți lei de la bănci, BNR se teme de gradul lor mare de expunere pe datoria guvernamentală

Ministerul Finanțelor (MFP) pare să nu fi ținut seama de gradul mare de expunere a băncilor la deținerile de titluri de stat, atunci când și-a… Mai mult

10.09.2019

Chestiunea

Record istoric la deficitul comercial, în iulie 2019. Am trecut pe deficit lunar și la mașini și echipamente de transport

Deficitul comercial pe luna iulie 2019 a urcat brusc la nivelul record istoric de 1.755,5 milioane euro, cu 38% mai mult decât în aceeaşi lună… Mai mult

09.09.2019

Cronicile

Există lege, dar nu există garanții: Camera Deputaților a aprobat construcția autostrăzii A8, Guvernul a dat aviz negativ

de Adrian N Ionescu , 7.11.2018

Legea privind aprobarea executarii obiectivului de investiţii Autostrada Iaşi-Târgu Mureş (A8), denumită „Autostrada Unirii”, a fost adoptată, miercuri de Camera Deputaţilor.

De precizat: Guvernul a emis un aviz negativ asupra proiectului.

În ciuda acestui aviz, votul în Cameră a fost: 261 de voturi „pentru”, două ”împotrivă” şi 5 abţineri, potrivit Mediafax.

„Obiectivul de investiţii Autostrada Unirii se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor din credite externe şi din fonduri europene nerambursabile şi/sau prin parteneriat public/privat. În fiecare lege bugetară anuală, pe durata implementării proiectului, se vor aloca acestui obiectiv credite bugetare conform necesarului de finanţare comunicat de Ministerul Transporturilor”, prevede actul legislativ.

Legea prevede ca autostrada de circa 320 de km să fie realizată până la granița cu Republica Moldova, cu un pod peste Prut la Ungheni, să fie realizată pe fonduri europene, iar procedurile să demareze în termen de 30 de zile de la promulgare.

Important: Adoptarea unei legi privind construcția autostrăzii A8 scoate practic acest proiect din ”ograda” CNSP și îl trece în responsabilitatea Ministerului Transporturilor. Legea nu garantează însă faptul că autostrada chiar va fi construită de guvernul PSD-ALDE, în fond multe legi sunt prorogate prin ordonanțe de urgență…

Priorităţi guvernamentale contradictorii

Adoptarea Legii pentru A8 vine nu mult după ce oficialii Ministerului Transportului au anunţat că  analizează trei variante de traversare a Carpaţilor Orientali, cea de la Braşov spre Bacău (A13) având şanse să capete prioritate în faţa celei de la Tg Murş la Iaşi (A8), în ciuda celui mai recent Master plan trimis la Bruxelles.

O eventuală schimbare a priorităţilor guvernamentale ar fi motivată de atenţea specială acordată autostrăzii Comarnic – Braşov, în regim PPP, care ar deveni mai fezabilă dacă ar beneficia de o legătură spre Moldova, potrivit organizaţiilor neguvernamentale „Pro Infrastructura” şi „Construim România” (ASCORO).

Banii europeni nefolosiţi

conexiune a Republicii Moldova și a Moldovei prin autostradă de restul Uniunii Europene este o prioritate a Comisiei Europene, potrivit comisarului european pentru Politici Regionale, Corina Crețu.

„Avem bani pentru studii de fezabilitate, nu avem nicio solicitare. (…) Din păcate, am văzut că, în şedinţa de Guvern, Guvernul a anunţat că doreşte să facă această autostradă pe sistemul parteneriat public-privat. Specialiştii noştri nu sunt confortabili cu această abordare, pentru că înseamnă o deprioritizare a investiţiei”, a mai spus comisarul european.

Corina Creţu a criticat recent și apetitul mai mare pentru proiectele PPP al autorităţilor române în defavoarea atragerii fondurilor europene.

„Eu aș merge pe o accelerare a cheltuirii banilor europeni și să vorbim despre aceste parteneriate public-privat – pentru care statul va plăti, cetățenii vor plăti – după ce ne vom cheltui alocația pe care o avem. Avem miliarde de euro care așteaptă la Bruxelles”, a spus oficialul european.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 7.11.2018

Lăsați un comentariu


Digital

România și Polonia au semnat un Memorandum de înțelegere în domeniul digital

Vladimir Ionescu

În marja consultărilor interguvernamentale România – Republica Polonă care au avut loc miercuri, la București, ministrul Comunicațiilor, Alexandru Petrescu, a avut o întâlnire bilaterală cu… Mai mult

Stiri

Și președintele și premierul sunt covinși fiecare că CCR le-a făcut dreptate

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis și premierul Viorica Dăncilă interpretează în mod diferit decizia de miercuri a CCR, cei doi considerând însă că verdictul Curții le este… Mai mult

Stiri

Bolt investește 10 milioane de euro, până în 2025, în proiectul Green Plan

Vladimir Ionescu

Bolt, cea mai mare platformă europeană de transport la cerere, anunță că va transforma cursele efectuate prin intermediul aplicației sale în Europa în călătorii neutre… Mai mult

Europa

OUG 114: Prețul gazelor pe piața românească a ajuns la dublul celui de la Viena

Adrian N Ionescu

Tendința scumpirii gazelor pe piața din România, rămasă liberă după restricțiile OUG 114 / 2018, au dus prețul mediu ponderat al tranzacțiilor de la Bursa… Mai mult

Stiri

Decizie CCR: Președintele nu poate refuza revocările și trebuie să numească interimarii, premierul trebuie să ceară Parlamentului votul pentru noua structură a guvernului

Vladimir Ionescu

UPDATE: CCR a transmis comunicatul referitor la situația ocnflictuală existentă între cele două Palate. Motivarea, cu detaliile complete, urmează să apară ulterior. Prezentăm integral comunicatul… Mai mult

Europa

Parlamentul European cere clarificări sau chiar schimbări la portofoliile ”controversate” din noua Comisie

Razvan Diaconu

Lideri ai grupurilor politice reprezentate în Parlamentul European cer președintelui-ales al Comisiei Europene să clarifice, dacă nu să schimbe, atribuțiile și titulaturile unor portofolii atribuite… Mai mult

Europa

Bruxelles / Fondul pentru ajustarea la globalizare, adaptat pentru un Brexit fără acord

Iulian Soare

Atribuțiile Fondului european de ajustare la globalizare (EFG) au fost extinse de UE pentru a cuprinde și ajutarea eventualilor șomeri ce vor rezulta dintr-o ieșire… Mai mult