România este pe locul 34 din 110 în Topul global al calității vieții digitale potrivit celei mai recente ediții a indicelui Digital Quality of Life (DQL) Index, care este construit după 14 parametri, grupați în 5 categorii: accesibilitatea internetului, calitatea internetului, infrastructura electronică, securitatea electronică și guvernarea electronică.
România este pe locul 3 la viteza internet de bandă largă, pe locul 18 la calitatea serviciilor de internet și pe locurile 22 și 27 la accesibilitatea internetului (cât timp lucrează utilizatorul ca să-și permită cel mai ieftin internet mobil, respectiv internet de bandă largă), potrivit indicelui DQL, construit de Surfshark.
Calitatea digitală a vieții în România cade pe locul 65 după numărul de utilizatori și pe 58 la service-ul online.
La infrastructura electronică, România este a 54-a, iar la guvernarea electronică – a 56-a.
Țările cu cea mai ridicată calitate digitală a vieții
Pe primele locuri privind indicele DQL se află:
- Danemarca (prima la accesibilitatea internetului și la infrastructura electronică),
- Coreea de Sud (prima la calitatea internetului),
- Finlanda (în Top 10, la toate cele 5 categorii),
- Israel (a doua la accesibilitate),
- SUA (prima la guvernarea electronică).
Topul 10 este completat de Singapore, Franța, Elveția, Germania, Marea Britanie
(Citește și: „LIVE de la ASE: Conferința cu participarea miniștrilor Economiei și Digitalizării: ”România și industriile de vârf””)
Grecia este prima la securitatea electronică.
Dincolo de criteriile tehnice
Indicele Digital Quality of Life (DQL) are o structură eminamente tehnică și, nu întâmplător, criteriul „conectivitate” este singurul care nu este îndepărtat de media europeană în Indicele economiei și societății digitale (DESI) al Comisiei Europene.
România se situează pe locul 27 din cele 27 de state membre ale UE în ediția din 2022 a DESI.
Nivelul scăzut de digitalizare și progresele relativ lente împiedică economia României să profite pe deplin de oportunitățile oferite de tehnologiile digitale, spune raportul DESI.
Această situație este agravată și mai mult de nivelul foarte scăzut al serviciilor publice digitale, atât pentru cetățeni, cât și pentru întreprinderi.
Și în acest domeniu, sunt așteptate mari progrese grație capitolului Digitalizare din Planul de Redresare și Reziliență al României, cu un buget de 6 miliarde de euro.
***