România este pe locul al treilea în UE în clasamentul celor mai mici proporții al cheltuielilor pentru produse și servicii culturale în bugetul gospodăriilor, cu 1,9%, după Bulgaria (1,6%) și Cipru (1,7%), potrivit celor mai recente date Eurostat.
Media europeană este de aproape 3%, iar Suedia înregistrează cea mai mare pondere a produselor și serviciilor culturale în cheltuielile de consum ale gospodăriilor, 5%. Datele Eurostat se opresc în 2015.
Pe de altă parte, în România au scăzut cel mai mult (-1,5%) prețurile serviciilor culturale (cinematografe, muzee, teatre, librării, grădinii zoologice, taxa radio tv), în vreme ce în Uniunea Europeană au crescut, în medie, cu 1,7% pe an în perioada 2010 și 2018.
Cea mai mare proporție în bugetul cultural mediu în UE este a cheltuielilor TV-radio (19,7%), urmate de cele pentru echipamentele de procesare a informației (14,6%), ziare și periodice (13,3%) și cele pentru cinema, teatre și concerte (10,6%).
Prețul ziarelor și periodicelor în UE a crescut cu 34%, iar al cărților cu 9%, în condițiile în care, pe ansamblu, prețurile în UE au crescut cu 12%.
Ziarele și periodicele s-au scumpit în toate țările, cu excepția Ciprului. Cele mai mari creșteri de preț s-au înregistrat în Malta și Lituania, cu scumpiri medii pe an de 8,2% respectiv 6,9%, în timp ce în Cipru prețurile au scăzut în medie cu 0,6% pe an.
Prețul echipamentelor de procesare a informației în UE a scăzut cu 41% în aceeași perioadă, în timp ce prețul pentru echipamentele de receptare, înregistrare și reproducere de sunet și imagine a scăzut cu 38%.