Brexit a deteriorat statutul Marii Britanii de poartă de intrare a importurilor în Europa, acuză transportatorii de marfă care se plâng de o creștere accentuată a birocrației, dar și a prețurilor, transmite Euronews.
Situația provocată de Brexit a fost agravată de pandemia de COVID-19, susțin ei.
”A fost furtuna perfectă”, a declarat Robert Larkin, director la Med Freight Services, companie care oferă servicii aeriene de transport marfă. ”Totul este întârziat din cauza pandemiei și a Brexitului. Este un coșmar”, a adăugat el.
Med Freight Services se numără printre zecile de astfel de companii care operează în apropierea Aeroportului Gatwick. Brexit a încetinit considerabil activitatea, din cauza birocrației și a controalelor suplimentare impuse odată cu ieșirea Marii Britanii din UE.
”Noi, așa cum a spus Thatcher, am fost poarta de acces către Europa, pentru a atrage investiții din Japonia aici: Honda, Nissan, orice. Odată importate, produsele puteau pleca oriunde”, a comentat și Jeffrey Ingarfield, director al companiei logistice Glenn Freight Services.
”Acum nu are rost. Cu excepția cazului în care sunt destinate pentru Marea Britanie, ce rost are să le aduci aici? Dacă trebuie să ajungă în Europa, mergi la Paris sau oriunde altundeva. Și vedem deja cum ceea ce obișnuia să treacă pe aici, nu mai vine pe aici”, a adăugat el.
Brexit nu este însă singura problemă. Prețurile importurilor au explodat din cauza problemelor generate de pandemie.
”Pentru transporturile pe cale aeriană, prețurile s-au dublat sau triplat doar pentru a scoate bunuri din țară. În ce privește transportul maritim, un container care vine din China costă de cinci ori mai mult decât anul trecut. A ajuns de la 3.000 de dolari, la 15.000. Aceste creșteri de tarife vor lovi la un moment dat consumatorul”, a mai adăugat Robert Larkin.
Departamentul pentru transporturi din cadrul guvernului britanic susține că se află în discuții cu statele membre UE ”pentru a asigura capacitatea companiilor UK de a efectua transporturi cu cerințe administrative minime”.