Piaţa pieselor auto din România ar putea fi liberalizată în totalitate, peste câteva luni, ca urmare a aprobării de către Parlament a unui proiect de lege care prevede că şi piesele vizibile, situate la exteriorul automobilului (portieră, faruri, oglindă, etc) pot fi fabricate şi vândute fără aprobarea producătorului maşinii, a declarat miercuri, la un simpozion de specialitate, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, citat de AGERPRES.
„În momentul de faţă, orice producător de piese auto poate fabrica piesele de schimb care intră în interiorul maşinii. În unele state europene acest lucru este valabil şi pentru piesele de la exteriorul maşinii, care sunt vizibile (elemente de caroserie, portieră, oglindă, faruri), în schimb în alte state piesele vizibile sunt protejate. Numai producătorul maşinii are dreptul să le vândă ceea ce înseamnă că preţul pieselor de schimb este mai mare. Aceasta este regula care se aplică în România”, a arătat Bogdan Chiriţoiu. Acesta a explicat că strategia se bazează pe recuperarea în timp a costului investiţiei, pentru cercetare şi dezvoltare.
„Industria auto afirmă că pune preţuri mici la maşina pe care o vinde prima dată pentru ca ulterior să ia mai mulţi bani când se schimbă ceva la maşină”, a afirmat preşedintele Consiliului Concurenţei.
În continuare, Bogdan Chiriţoiu a spus că există o recomandare a Comisiei Europene privind liberalizarea pieţelor auto de schimb de la exteriorul maşinii dar că statele au posibilitatea să decidă dacă o aplică sau nu.
„Există o iniţiativă în Parlament, care este în fază avansată, pentru ca România să liberalizeze şi această piaţă şi să permită producerea de către orice producător a pieselor auto de schimb vizibile. Ţinând seama de faptul că proiectul de lege se află în Parlament, într-o fază avansată, actul normativ poate să fie aplicabil în câteva luni”, a adăugat Bogdan Chiriţoiu.
Deoarece politica aplicată de Consiliul Concurenţei este împotriva monopolurilor şi în favoarea unei concurenţe care să ducă la preţuri mai scăzute, Autoritatea Naţională de Concurenţă a acceptat această recomandare europeană care este cuprinsă şi în proiectul de lege.
De altfel, chiar înaintea acestei recomandări, Franţa care este un important producător auto, a liberalizat şi piaţa pieselor auto de la exteriorul automobilului.