sâmbătă

2 iulie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

24 mai, 2020

Accesul investitorilor la piaţa românească de obligațiuni (de stat şi corporatiste) este cel mai ușor și costurile participării sunt cele mai mici față de  piețele celorlalte șapte țări  emergente din Europa de Sud-Est, analizate de un studiu al Băncii Europene de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Pe de altă parte, eficiența emisiunii de obligațiuni la piaţa românească este penultima în topul regiunii, mult trasă înapoi mai ales de scorurile obținute privind durata aprobării prospectelor emisiunilor corporatiste și privind perioada relativ scurtă de notificare a emisiunilor.

Studiul berd relevă faptul că, în condiţiile creşterii şi ale urgenţei costurilor guvernamentale implicate de pandemia cu coronavirus, vor conta cu atât mai mult accesibilitatea şi costul pieţelor.


Studiul a luat în considerare și a comparat nu mai puțin de 300 factori măsurați și în Bulgaria, Croația, Bosnia-Herțegovina (cu date separate pentru Republica Srpska), Macedonia de Nord, Serbia, Muntenegru și Slovacia, în afară de România, cu date din 2018.

Raportul eficiență/cost este favorabil României și pentru că accesul la sistemele electronice de licitație și tranzacționare sunt gratuite, iar scorurile obţinute la capitolul taxele către stat şi comisioanele de tranzacţionare şi compensare sunt cele mai mari.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

În scorul total al raportului eficiență / cost intră comisioanele de participare la licitațiiile titlurilor guvernamentale, de emisune a obligațiunilor corporatiste, costurile de tranzacționare, de custodie și de compensare, taxele către stat.

BERD face şi câteva recomandări țărilor care vor să crească atractivitatea piețelor lor de obligațiuni:

  • să opereze sisteme de tranzacționare mai puţin costisitoare;
  • plafonarea comisioanelor depozitarilor centrali, ale burseleor și autorităților de reglementare pentru a încuraja creșterea eficienței costurilor emisiunilor de obligațiuni, mai ales a celor mari;
  • stimulente de taxare a investițiilor în obligațiuni, în special a celor corporatiste;
  • informarea din timp și cu mai multe detalii privind emisiunile şi facilitarea intrării investitorilor de retail.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: