Bugetul de stat pe anul 2012 va fi construit pe o ţintă de deficit bugetar de 1,9% din PIB în sistem ”cash”, adică 2,3%-2,4% din PIB, în sistemul ESA, care ia în calcul şi companiile de stat cu pierderi, a declarat, joi, preşedintele Traian Băsescu, la TVR1.
”În discuţiile cu premierul, cu miniştrii, cu guvernatorul Băncii Naţionale, am stabilit toţi ca linie comună o abordare prudentă a bugetului, să încercăm să avem un deficit undeva la 1,9%, privind pe de-o parte la reducerile de personal ca sursă a optimizării cheltuielilor la bugetul de stat”, a spus preşedintele.
România are o ţintă de deficit de 4,4% din PIB în 2011, iar la execuţia pe primele 9 luni deficitul înregistrat a fost de 2,5% din PIB.
De asemenea, Băsescu a precizat că personalul bugetar va continua să scadă şi la anul, prin regula potrivit căreia se angajează o persoană la şapte posturi eliberate.
”Se va continua acest proces, în primul rând, în administraţie. Anul acesta, deşi nu au mai fost acele reduceri radicale , legislaţia existentă face ca în fiecare lună numărul de salariaţi la stat să se reducă între 5.000 şi 8.000 lunar. Din ianuarie până acum, pe legislaţia existentă, nu a existat lună cu reducere de personal mai mică de 5.000 de persoane, fără concedieri”, a spus Băsescu.
Referitor la contribuţiile la asigurările sociale (CAS), Băsescu a susţinut că acestea nu pot fi reduse nici în anul 2012, în lipsa unor încasări mai mari la buget, pentru că aceasta ar obliga Guvernul la majorarea cotei unice de impozitare sau a altor taxe.
”Văd foarte mulţi jurnalişti-economişti, aşa-zişi economişti, că acum au căşunat pe CAS că e prea mare. Sunt de acord. Într-o ţară în care avem mai mulţi pensionari decât salariaţi, nu a existat altă soluţie, dar putem compensa. Reducem CAS-ul şi mărim taxele acolo unde avem taxe foarte mici, pe proprietate, ridicăm cota unică, o menţinem unică dar o facem 24%. Aş vrea să nu-i mai văd, cu ochii umezi, dând soluţii pentru care nu răspund”, a mai afirmat şeful de la Cotroceni.
Remanierea? Poate după buget
Traian Băsescu pare să nu fi renunţat la ideea remanierii guvernamentale, însă a subliniat că o discuţie în acest sens se poate relua după plecarea delegaţiei Fondului Monetar Internaţional din România şi adoptarea bugetului de stat şi bugetului asigurărilor sociale de stat pe 2012.
”Să treacă fondul şi pe urmă mai discutăm. Om trăi şi-om vedea. Premierul să se pronunţe, e mandatat de la partid să analizeze problema remanierii”, a spus Băsescu, la TVR1.
Referitor, însă, la proiectul legii asistenţei sociale şi al reformei promovării judecătorilor la Înalta Curte de casaţie şi Justiţie, Băsescu s-a exprimat pentru adoptarea accestor legi, împreună cu reforma sănătăţii, prin angajarea răspunderii Guvernului în faţa Parlamentului.
”Am discutat cu premierul Boc să le lăsăm prin Parlament, deşi erau obligaţii asumate de statul român. Acum nu mai am ce să fac, decât să concluzionez că nu ne putem pune nădejde în dorinţa Parlamentului de a moderniza, de a continua reforma. Şi atunci, reforma sănătăţii, legislaţia legată de justiţie, de asistenţă socială trebuie asumată de guvern prin asumarea răspunderii”, a afirmat şeful statului.
În acest context, Băsescu i-a criticat pe senatorii opoziţiei, dar şi pe ai puterii pentru neadoptarea celor două legi, la vot, deşi aceştia din urmă au majoritatea în această cameră.
”Să refuzi să adopţi legea cu privire la crearea mecanismului de promovare şi selectare a judecătorilor pentru Înalta Curte este descalificant pentru Senat. Nu se punea problema decât a găsirii unui sistem care să scoată cumetriile în procesul de promovare la Înalta Curte, ori Senatul s-a descalificat. Pot să înţeleg ideologic problematica legată de Codul asistenţei sociale şi atunci Guvernul trebuie să-şi tragă aer în piept să-şi asume răspunderea pentru că asta este voinţa de modernizare a sistemului de asistenţă socială. Senatul este compromis de la preşedinte până la ultimul senator, din toate grupurile”, a susţinut Băsescu.
Băsescu, de la legea sănătăţii la monarhie şi ţărănişti:
- Salvarea Greciei. ”Este depăşirea unui moment critic, fără să putem spune că s-a rezolvat criza. Unii-i spun ştergere de datorii, dar nu există aşa ceva. Este vorba de o restructurare. a datoriilor, care permite Greciei să-şi continue programele de realizare a echilibrelor macroeconomice, de care are foarte multă nevoie. Nu înseamnă că Grecia nu mai trebuie să dea bani înapoi. S-a depăşit un moment extrem de riscant şi Grecia are acum şansa, perspectiva redresării prin efort propriu”.
- Legea sănătăţii. ”Sigur că va fi o schimbare radicală de aceleaşi dimensiuni ca cea din sistemul de educaţie. Adoptarea ei nu se va putea face altfel decât prin asumarea răspunderii. Toate legile, codurile, Codul muncii, totul s-a făcut prin asumarea răspunderii, pentru că prin Parlament nu a putu trece nici o lege importantă. Sunt convins că legislaţia va fi adoptată anul acesta şi implementarea ei va începe din 2012.
- Evaziunea fiscală. ”Cea mai mare parte a evaziunii se face cam în tandem între cetăţean şi vânzător, care nu dă bonul fiscal. Dacă ne-am lua bonul fiscal de la taximetrist, de la orice magazin, colectarea în buget ar fi mult mai mare. ANAF-ul nu poate să pună în spatele fiecărui cetăţean un inspector sau în spatele fiecărui magazin. Aici este şi o chestiune a noastră de comportament. Nu e numai responsabilitatea statului, şi cetăţenii au responsabilităţi”.
- Privatizarea companiilor României. ”În mod categoric, sunt un adept al privatizărilor, dar nu un adept al datului gratis al societăţilor doar ca să scriem pe ele <PRIVATIZAT>. De aceea, opţiunea mea, pe care eu am introdus-o în programul cu FMI, a fost management performant. Management privat care întâi să îmi facă societatea privatizabilă şi să pot să o vând la momentul potrivit. Dacă putem să privatizăm pe valori corecte, sunt un adept al privatizării. Dar, având în vedere experienţa Petrom, spun <Da, încercăm să vindem, dar dacă putem obţine preţul corect>. Sigur, o să putem spune că în criza asta preţul corect este doi bani pentru compania de transport feroviar”.
- Pensiile. ”Din câte ştiu de la Guvern, nu are cum să indexeze pensiile începând cu 1 ianuarie 2012. Judecătorii (care vor judeca procesele intentate de pensionarii afectaţi de încălcarea Legii pensiilor– n.r.) trebuie să spună şi de unde să luăm banii. Nu este în fişa de post, dar eu vă întreb dacă este în fişa de post a cuiva să distrugă ţara asta, să îi strice echilibrele macroeconomice.
- Drepturile câştigate în instanţă de bugetari. ”În momentul de faţă, sunt cumulate nouă miliarde de lei plăţi prin hotărârile judecătoreşti. Vreţi să îmi spuneţi cine este responsabil de executarea bugetului de stat în România? Magistraţii, Guvernul, Parlamentul, cine? Deci, sunt situaţii imposibile”.
- PNŢCD, vehicul de absorbţie a alegătorilor monarhişti. ”Pentru mine este foarte clar că pe dreapta a rămas un spaţiu pe care PDL nu-l poate acoperi integral şi că este nevoie de o structură de centru-dreapta care să dea încredere. Că o fi PNŢCD, Mişcarea pentru România… Acum trebuie să recunosc că este destul de actual curentul monarhist, iar PNŢCD poate fi un vehicul de absorbţie a acestui electorat, pe care nu-l mai reprezintă acum decât domnul Ion Iliescu, Cătălin Voicu, Petre Roman. PNŢCD poate conta, eu nu am nicio şansă la electoratul monarhist, din păcate”
Un răspuns
Daca toate legile importante, prin care sunt masiv lovite vietile a milioane de cetateni, sunt adoptate prin asumare raspunderii, nu mai avem democratie parlamentara. Care este logica pentru care poporul isi trimite in Parlament reprezentantii? Tocmai pentru ca legile sa fie adoptate intr-o formula de compromis, care sa serveasca intereselor unei largi majoritati a romanilor.
Despre de modernizare a statului vorbeste ametitul asta?! Statul modern este tocmai statul in care politicile sociale au inceput sa opereze. Inainte de statul modern, in statul feudal, nici vorba nu era de politica sociala! Basescu nu modernizeaza statul, il re-feudalizeaza. Nocorcul nostru ca, dupa alegerile viitoare, nu va mai rezista nici urma din elgile lui. Absolut nicio dara nu va rezista, totul va fi reformulat!