fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

OECD: Ravagiile pe care le-a făcut criza Covid în segmentul IMM-urilor la nivel mondial

Peste un sfert (26%) din cele peste 30.000 de IMM-uri din întreaga lume ce au participat la un sondaj OECD au declarat închiderea activității între… Mai mult

20.07.2020

La obiect

Ce verifică ANAF la retailerii online, în cadrul campaniei de colectare de venituri care să compenseze stimulentele acordate HoReCa

Direcția de Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF are în derulare mai multe controale în domeniul comerțului electronic. Vizați sunt operatorii care nu sunt înregistrați corespunzător,… Mai mult

20.07.2020

Analiză

Datoria publică, la pragul de 40%. Câteva observații tehnice relevante pentru deciziile de politică economică

Nivelul datoriei publice calculată oficial de Ministerul Finanțelor pentru luna mai 2020 a crescut până la 39,9%, în condițiile în care s-a depășit pragul de… Mai mult

19.07.2020

Chestiunea

Discuția a început: cum folosim cele 33 de miliarde pentru a ne racorda la proiectele UE. ”Economia viitorului post-COVID”

Șansa României de-a folosi ”cu cap” cele 33 de miliarde de auro alocate de la UE pentru relansarea economiei și pentru strategia post-Covid este să… Mai mult

15.07.2020

Avertisment Bloomberg: Patru mari riscuri după zece ani de la criza din 2008

de Marin Pana , 5.7.2018

(Adaptare după un editorial de Sony Kapoor):

***

Este o decadă de când Lehman Brothers s-a prăbuşit şi momentul din an în care pieţele sunt îngrijorate de producerea unei alte „surprize de primăvară”. Nu există două şocuri de piaţă identice şi nimeni nu a reuşit să prevadă prăbuşirea pieţelor. Totuşi, e utilă cunoaşterea vulnerabilităţilor pentru un management mai bun al riscului.

Sunt patru mari zone care sugerează că economia mondială este într-o situaţie mai fragilă în ajunul dispariţiei băncii Lehman Brothers ( eveniment care a rămas în imaginea publică asociat cu declanşarea crizei –n.r.), în urmă cu zece ani.

1.Banca Reglementelor Internaţionale a avertizat în mod repetat că s-a atins un nivel record de îndatorare în economia globală iar calitatea medie a creditelor luate s-a deteriorat. Nivelul acestora se ridică acum la 63 de trilioane de dolari datorii suverane scadente, la un stoc de 237 trilioane dolari, cu 70 de trilioane USD mai mult decât înainte de declanşarea crizei.

Doar 11 state şi două firme americane mai au rating AAA. Gestiunea datoriilor a devenit mai dificilă iar costurile aferente acestora vor creşte consecutiv normalizării politicilor monetare după ani de relaxare cantitativă (injectarea de bani în piaţă şi păstrarea unor dobânzi foarte reduse pentru relansarea economică – n.r.).

În 2007, SUA a avut un deficit public de 161 de miliarde USD sau 1,1% din PIB, cu mult mai mic decât cel estimat pentru anul în curs, respectiv 804 miliarde USD. Datoria publică americană a urcat de 65% din PIB în 2008 la 105% în prezent. În Zona Euro este cu 20 de procente mai mare, cu un avans de 60% din PIB în Spania şi de 30% din PIB în Italia, care a ajuns acum la 130%.

În mod evident, s-a ajuns ca spaţiul fiscal pentru cheltuieli publice să se îngusteze şi sunt mai puţini bani pentru a implementa politici contraciclice, care să evite repetarea marii crize care a urmat după prăbuşirea Lehman Brothers.

2.Relaxarea cantitativă a lăsat băncile centrale cu un nivel record de 15 trilioane USD active în bilanţurile lor, la un nivel redus record al dobânzilor, ceea ce implică un spaţiu limitat pentru un răspuns robust al politicii monetare în cazul unui alt şoc. La ultimele trei recesiuni, Rezerva Federală a redus rata dobânzii cu cinci procente, în timp ce înainte de criza din 2008, Banca Centrală Europeană şi Banca Angliei menţineau dobânzi de 4% şi, respectiv, 5%.

Cu robinetele de bani ale relaxării cantitative deschise şi rate de dobândă chiar negative în cazul băncilor centrale ale unora dintre economiile grupului G10 (ţările dezvoltate care au încheiat un acord cu FMI pentru a veni cu fonduri care să-i crească capacitatea de împrumut – SUA, Japonia, Elveţia, Canada, Franţa, Germania, Italia, Suedia, Belgia şi Olanda) repetarea unor măsuri hotărâte, care să împiedice o depresiune în economia mondială, este aproape imposibilă.

3.Centrele de politică solide din 2008 şi-au diminuat puterea. Populismul de stânga şi de dreapta s-a ridicat, parţial ca răspuns la criză. Electoratul este tot mai nemulţumit, după ce puţini au văzut o creştere a puterii de cumpărare şi au experimentat noi forme de insecuritate socială. Sistemele politice europene au generat majorităţi de guvernare tot mai greu de constituit şi mai instabile.

4.În fine, s-a produs o reducere a încrederii şi o slăbire a ordinii internaţionale. SUA urmăreşte o politică de neimplicare în organizaţii economice esenţiale precum G-7 şi G-20, care au fost esenţiale în urmă cu o decadă pentru abordarea crizei. În plus, administraţia Trump a mers în direcţia reducerii cooperării economice internaţionale

Mai nefast, influenţa centrelor de putere politică din ţările europene, sensibile la dezvoltarea unor proiecte comune au pierdut teren iar populiştii s-au extins atât în nucleul dur al Uniunii cât şi la periferia acesteia, lăsând puţin spaţiu pentru politici paneuropene. Brexitul, diviziunea Est-Vest pe tema imigraţiei şi noul guvern italian sunt alte exemple de înrăutăţire ale mediului politic.

Desigur, băncile sunt mai puternice astăzi decât erau în 2008 iar decidenţii au la dispoziţie o paletă mai largă de mijloace de intervenţie în caz de criză. Dar combinaţia dintre spaţiul fiscal şi de politică monetară în continuă diminuare, scăderea importanţei centrelor politice, dezmembrarea ordinii liberale postbelice şi apariţia unui război comercial  înseamnă că lucrurile sunt mai fragile în multe alte privinţe.

Sunt aspecte pe care le-am preluat in extenso, cu mulţumirile de rigoare, deoarece trebuie să fim atenţi la mediul internaţional, în care activează şi economia românească. O abordare prudentă într-un moment în care nori negri se adună asupra acestuia după mai mulţi ani de exapansiune şi lăsarea unui spaţiu de manevră ar fi esenţiale şi pentru decidenţii autohtoni.

***

Sony Kapoor este director executiv la think-tank-ul Re-Define. Opiniile sale nu angajează Bloomberg

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 5.7.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Președintele Consiliului European, Charles Michel, în vizită la Beirut. 26 de oficiali libanezi reținuți în anchetă

Iulian Soare

Președintele Consiliului European, Charles Michel, se află sâmbătă la Beirut, înaintea organizării unei conferințe a donatorilor care urmărește strângerea de fonduri care să fie folosite… Mai mult

Stiri

România a trimis opt tone de materiale medicale în Liban

Razvan Diaconu

România a trimis sâmbătă aproximativ opt tone de materiale medicale în Liban, cu două aeronave care au pleacat de la Baza 90 Otopeni. Cu această… Mai mult

Stiri

Munca flexibilă, aprobată prin OUG. Detaliile

Razvan Diaconu

Proiectul pentru introducerea muncii flexibile (corespondentul modelului german Kurzarbeit) a fost aprobat în ședința de Guvern de vineri. Angajatorul va putea reduce unilateral timpul de… Mai mult

Europa

Șapte județe din România, incluse de Germania în lista „zonelor de risc” de călătorie

Vladimir Ionescu

Judeţele Argeş, Bihor, Buzău, Neamţ, Ialomiţa, Mehedinţi şi Timiş au fost incluse de autorităţile din Germania pe lista zonelor de risc, iar persoanele care intră… Mai mult

Stiri

Guvernul pregătește a doua rectificare a bugetului 2020

Razvan Diaconu

Guvernul va adopta săptămâna viitoare proiectul de ordonanță privind rectificarea bugetară, a anunțat premierul Ludovic Orban la începutul ședinței de Guvern de vineri. Este a… Mai mult

Europa

Turcia reia operațiunile de prospecțiune în Mediterana de Est

Iulian Soare

Președintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan, a anunțat vineri că țara sa a reluat operațiunile de explorare a gazelor în estul Mediteranei, susținând că Grecia nu… Mai mult

Stiri

Ministerul Finanțelor lansează o nouă ofertă de titluri de stat pentru populație

Vladimir Ionescu

Ministerul Finanțelor a anunțat vineri că,  începând de luni, 10 august 2020, se deschide subscripția pentru noi emisiuni de titluri de stat destinate exclusiv populației… Mai mult