Atacurile cu drone și rachete lansate de militanții houthi din Yemen, susținuți de Iran, asupra navelor comerciale care navigau pe una dintre cele mai aglomerate căi maritime din lume prin Canalul Suez au condus la schimbarea rutelor cu ocol în jurul Capului Bunei Speranțe, evitând în totalitate regiunea Mării Roșii.
Pe noua rută, timpul de navigație crește cu cel puțin o săptămână restrângând astfel capacitatea de transport marfă, ceea ce a produs în schimb scumpirea tarifelor pentru transportul containerelor pe mare, scrie Bloomberg.
Conform sursei citate, și a datelor publicate de Freightos, o platformă de rezervare și plată pentru transportul mărfurilor mărfurilor, tariful spot pentru transportul unui container standard (40 picioare) din Asia până în nordul Europei a crescut în ultimele două săptămâni cu 173%.
Pentru transportul aceluiași container, din Asia până în Marea Meditarenă, prețul s-a majorat la 5.175 dolari. Pentru coasta Americii de Nord, costul a crescut cu 55%, la 3.900 dolari.
De asemenea, Freightos scrie că marile companii de transport maritim au anunțat majorări de prețuri pentru următoarele două săptămâni, tariful pentru un container din Asia până în Marea Mediterană depășind pragul de 6.000 dolari.
Marea Roșie este în ruta spre Canalul Suez din Egipt și este cea mai rapidă modalitate de a transporta bunuri de larg consum, produse petroliere și alimente din Asia și Orientul Mijlociu către Europa și America de Nord. Aproximativ 10% până la 12% din comerțul global urmează această cale navigabilă critică.
Nicio navă nu mai tranzitează Canalul Suez
Miercuri, nicio navă portcontainer având ca destinație porturi din America de Nord sau Europa nu tranzita Marea Rosie. Toate vasele au fost redirecționate cu înconjurul Capului Bunei Speranțe din sudul Africii pentru a evita atacurile militanților houthi – adăugând astfel între 7 și 20 de zile la voiajele lor. Acest lucru indică faptul că Operațiunea Prosperity Guardian lansată de Pentagon pentru a asigura securitatea în Marea Roșie nu a reușit să protejeze navele comerciale care navighează prin regiune.
(Citiți și: ”Cel mai mare transportator din lume suspendă toate cursele prin Marea Roşie și redirecționează navele pe la Capul Bunei Speranțe”)
Datele din platforma PortWatch a Fondului Monetar Internațional, realizată cu ajutorul Universității Oxford, arată că, în ultimele 10 zile din decembrie, navigația prin Canalul Suez a scăzut cu 28%, comparativ cu aceași perioadă din 2022. Aceasta înseamnă că aproximativ 3,1% din comerțul global a renunțat la ruta economică prin Marea Roșie.
Tarifele sunt mai mult decât duble
Chiar dacă tarifele de transport sunt departe de maximele din perioada pandemiei de Covid, sunt mai mult decât duble față de nivelurile de la începutul anului anului 2019 și scumpirile survin într-un moment în care băncile centrale au majorat puternic dobânzile pentru a combate inflația.
În același timp, blocajul din Marea Roșie se transmite în toată industria transporturilor maritime, ceea ce duce la creșterea costurilor pentru transporturile de petrol și produse petroliere.
Brokerul naval Braemer, citat de Bloomberg, a declarat că costurile de navigație pentru un tanc petrolier din Marea Meditarenă spre Japonia prin Canalul Suez au crescut de la 8.000 dolari pe zi la începutul lunii decembrie 2023 la 26.000 dolari/zi la începutul acestei săptămâni, din cauza primelor de risc.
Transportul ar putea scumpi cu 3-4 dolari barilul de petrol
Într-o notă separată, Daan Struyven de la Goldman arată că fluxurile de petrol prin tancuri petorliere prin strâmtoarea Bab-El-Mandeb de la capătul sudic al Mării Roșii au scăzut.
„Estimăm o creștere potențială de 3-4 dolari pe baril a prețurilor țițeiului dacă redirecționarea prelungită și completă a tuturor tancurilor petroliere care tranzitau strâmtoarea Bab-El-Mandeb din sudul Mării Roșii”, spune Struyven.
Însă cel mai mare pericol pentru prețurile energiei, costurile de transport și stabilitatea lanțurilor de aprovizionare în reprezintă izbucnirea unui coflict regional în Orientul Mijlociu.
Cea mai mare teamă pentru prețurile energiei, costurile de transport și lanțurile de aprovizionare este dacă un conflict regional izbucnește în Orientul Mijlociu.
***
(Citiți și: ”Cel mai mare transportator din lume suspendă toate cursele prin Marea Roşie și redirecționează navele pe la Capul Bunei Speranțe”)
***