Vânzările de maşini noi în România au scăzut cu 22,6% în 2020, faţă de anul precedent, potrivit datelor privind înmatriculările publicate, marţi, de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA).
Totuși, înmatriculările de autovehicule au înregistrat creşteri în ultimele patru luni ale anului, iar comercializarea de autoturisme ecologice s-a majorat cu 103,5%.
Luna decembrie a consemnat cel mai mare număr de autovehicule noi (autoturisme, vehicule comerciale, minibuse şi autobuze) înmatriculate în România în anul 2020 (respectiv 18.363 unităţi), fiind a patra lună consecutivă de creştere (+18,5%).
Cota de piață a Dacia crește
Pe piaţa naţională, topul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale), la finalul anului 2020, este condus de Dacia, cu 42.356 de unităţi, urmată de Renault – cu 11.796 de unităţi, Volkswagen (10.957 unităţi), Skoda (10.288), Ford (9.910) şi Toyota (6.870), potrivit APIA.
Cota de cotă de piaţă a Dacia a crescut cu 2,4% faţă de anul anterior până la 32,4%, numărul de înmatriculări de vehicule noi incluzând și cele 5.024 de vehicule livrate pentru flota Poliţiei Române, potrivit datelor companiei, citate de Agerpres.
Autoturismele reprezintă circa 85% din totalul înmatriculărilor și au înregistrat un volum de 15.814 unităţi , în luna decembrie, cu 16,2% mai mare decât în luna similară din 2019, potrivit datelor APIA.
Scădere la autoturisme în 2020
În tot anul 2020, s-a înregistrat un volum total de 125.004 de autoturisme, ceea ce corespunde unei scăderi de 21,7% în raport cu anul anterior.
La finalul anului 2020, prima clasamentul pe mărci de autoturisme este Dacia – cu 39.940 de unităţi (-20,6% faţă de 2019 şi cotă de piaţă de 32%), urmată de Skoda – cu 10.288 de exemplare (-16,8% şi cotă de 8,2%), Renault – cu 9.963 de unităţi (-24,9% şi cotă de 8% ), Volkswagen – cu 9.441 de unităţi (-8,4% şi 7,6% din total piaţă) şi Ford – cu 6.874 de unităţi (- 42,3% şi 5,5% cotă de piaţă).
Pe modele, cu cele 18.474 de unităţi înmatriculate în anul 2020, Dacia Logan este pe primul loc (dar, în scădere cu 28,5%, comparativ cu anul trecut). Ierarhia este completată de Dacia Duster (9.826 de unităţi, -15%), Dacia Sandero (9.420 de unităţi, -5,1%), Renault Clio (3.958 de unităţi, -25,3%) şi Skoda Octavia (3.706 unităţi, -29,9%).
Motorizarea diesel în creștere ușoară de cotă de piață
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, categoria diesel înregistrează o creştere uşoară a cotei de piaţă (+0,5 puncte procentuale), pe ansamblul anului 2020, până la o pondere de 26,9%, comparativ cu 26,4%, cât se consemnase în 2019.
În decembrie, ponderea autoturismelor diesel a crescut cu 1,8 puncte procentuale față de luna anterioară.
Autoturismele pe benzină au înregistrat o scădere importantă de pondere, de 3,4 puncte procentuale, până la 66% pe tot anul 2020 faţă de 2019 și de 4,4 puncte procentuale în decembrie față de luna anterioară..
Vânzări duble la categoria verzi și hibride
Autoturismelor verzi (100% electrice şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) au înregistrat un volum în creştere de 33,3% în 2020, în comparaţie cu perioada similară a anului precedent.
Creșterea a fost de 89% la autoturismele full electrice şi de 158%, la cele hibride plug-in. Totodată, autoturismele full hybrid înregistrează, la finalul anului 2020, o evoluţie pozitivă (+5,2%).
În total, vânzările de autoturisme prietenoase cu mediul au crescut cu 103,5% în cursul anului anterior, faţă de datele din 2019.
În topul pe mărci al autovehiculelor electrice (100% şi hibride plug -in), care sunt stimulate prin Programul „Rabla Plus”, cele mai mari volume înregistrează Renault (934 unităţi), Volkswagen (662), Skoda (425), Hyundai (294) şi Mercedes Benz (275).
Majoritatea achiziţiilor de autoturisme înregistrate în România, în 2020, au fost realizate de către persoanele juridice, care acoperă 55% din total, restul (45%) revenind persoanelor fizice.
Indicii despre economie
Evoluția înmatriculărilor, respectiv a vânzărilor auto dă indicii atât despre veniturile și comportamentul cumpărătorilor, dar și despre mersul economiei.
Astfel, au revenit pe creștere și autovehiculele ușoare (inclusiv minibusele și pick-up -urile), în noiembrie cu 7,4% și în decembrie cu 39,7%. În octombrie scăzuseră cu 5,1% după o creștere de 32,4% în septembrie.
Pe întreg anul 2020, această categorie înregistrează o scădere de 23,2%.