Asociaţia Oamenilor de Afaceri (AOAR) dezaprobă măsurile de creştere a taxelor şi impozitelor anunţate de guvern pentru anul 2014, printre care creșterea accizei pentru combustibili, întrucât afectează, direct şi indirect, întreg mediul de afaceri.
Comunicatul AOAR precizează că membrii Asociației înţeleg necesitatea acoperirii multiplelor cheltuieli bugetare obligatorii, iar creşterea economică în anul 2014 este apreciată ca o garanţie, însă atrage atenția că întreg ansamblul de măsuri fiscale nu vizează în niciun fel susţinerea mediului de afaceri.
„Afirmatiile publice referitoare la menţinerea cotei de impozitare de 16% şi a TVA la 24% ca măsuri suficiente pentru a satisface mediul de afaceri reprezintă o reluare, identică, a declaraţiilor guvernelor din 2009 şi 2010 (până la creşterea TVA de la 19% la 24%)”, se spune în comunicat.
„O dovadă directă în acest sens o constituie profitabilitatea în scădere a afacerilor, scădere evidenţiată de scăderea veniturilor bugetare având ca sursă impozitul pe profit”, mai arată comunicatul AOAR.
Referindu-se la creşterea accizei pe combustibili, pentru finanţarea lucrărilor de infrastructură, cei de la AOAR spun că nu înțeleg uitlitatea acestei creșteri, în condiţiile în care Guvernul nu utilizează banii europeni disponibili pentru acest sector.
De asemenea, se spune în comunicat, este greu de înțeles ca aceste creșteri de acciză să aibă loc, ”în lipsa unui Master plan pentru infrastructura de transport rutier a României, document ce ar fi trebuit aprobat prin lege de către Parlament, propunere făcută public de către AOAR încă din anul 2009 şi refuzată sistematic de toate guvernele, ca şi cheltuielile constant neclare efectuate de CNADNR, reprezintă tot atâtea semne de neîncredere în politica fiscală şi de investiţii anunţată de Guvern”.
AOAR susţine lărgirea bazei de impozitare, inclusiv adoptarea unor măsuri nepopulare, cu condiţia ca sursele financiare să fie folosite eficient, și respinge creşterea fiscalităţii cu scopul finanţării excesive a cheltuielilor destinate funcţionării administraţiilor centrale şi locale, inclusiv prin investiţii fără impact economic sau social.
Guvernul va introduce o acciză de 7 eurocenţi la litrul de carburant, fie benzină, fie motorină, banii astfel colectaţi urmând să fie vărsaţi într-un fond special destinat investiţiilor în infrastructura rutieră.
Un răspuns
1.Crearea A.O.A.R este unul din lucrurile cele mai bune, care se puteau „intimpla” oamenilor de afaceri din Romania,fiind organizatie de sustinere a intereselor capitalului si antreprenorilor tarii.
Din pacate, dupa constituirea ca o „comisie”, in prima sa faza de constructie institutionala, A.O.A.R. nu s-a transformat nici pina acum,intr-o ORGANIZATIE „pro-activa”, constructiva a unor mecanisme si tehnici de lucru, capabile de realizarea obiectivelor asumate.
Ea a ramas aceeasi „comisie” de pe vremuri, care inventariaza corect si complet nevoile de dezvoltare si functionare a intreprinderilor, solicitind si reprosind permanent clasei politice si guvernelor, inexistenta unui parcurs de sustinere a afacerilor si a dezvoltarii economice a tarii.
Fata de incapacitatea dovedita de guvernele post-decembriste de a „construi” acele proiecte „publice”, prin care sa propuna si realizeze un „parcurs” economic national de tip „MASTER PLAN” spre eficienta si dezvoltare economica generala (nu doar in domeniul retelei rutiere), reactia fireasca a A.O.A.R. trebuia sa fie prezentarea si impunerea propriilor proiecte in acest sens.
Este adevarat, ca o astfel de evolutie, presupunea iesirea din cadrul administrativ – de comisie a organizatiei, impunind crearea si sutinerea unui nucleu de cercetare stiintifica propriu, ori in lipsa acestuia, solicitarea de proiecte si solutii de „crestere economica” nationala, in locul lamentarilor si cererii nesfirsite de facilitati imposibile, unui Buget bolnav prin „subfinantare” cronica.
Multumindu-se doar sa ceara ceeace Guvernele nu au putut oferi niciodata antreprenorilor (de 24 de ani)- adica sprijin si facilitati fiscale ori interventii in directia blocarii cresterii preturilor la energie(interzise acum si de statutul UE) – A.O.A.R. continua seria nesfirsita a acestor tipuri de cereri economice imposibil de satisfacut.
2.Daca pina acum asteptarile de la Guverne aveau o oarecare marja de „succes” – pe masura ce dezintegrarea economica si industriala nu mai permite nici macar diminuarea poverii fiscale, ci din contra, impune nevoia de a inventa si stabili noi taxe si impozite –
A.O.A.R. trebuie sa se „reinventeze si reconstruiasca” ca adevarata reduta de stiinta economica, capabila sa creieze si propuna/impuna Guvernului, prin mijloace specifice, tehnici si instrumente de crestere economica, pe care acesta se dovedeste incapabil sa le construiasca sau identifice.
In caz contrar, avalansa taxelor si impozitelor, a caror ,
„inventare” si promovare a devenit apanajul unei adevarate „cercetari stiintifice” in domeniu, va duce la extrem aceasta evolutie sufocanta financiar si economic a intreprinderilor…
Situatia actuala, sufocanta (financiar si fiscal) va evolua continuu, pina dincolo de punctual in care, profitabilitatea intreprinderilor va scadea sub media pe domeniu, zona ori nisa economica, provocind o cadere economica abrupta si in lant, asemanatoare celei produsa de criza din 1929!
Evitarea unei replici asemanatiare crizei din 1929, sta si in puterea A.O.A.R. – insemnind un drum organizational pro-activ, construind siesi si Guvernului, calea spre dezvoltare economica si iesirea din criza, prin „proiecte de reconstructie industriala” construite sau cerute de la cei capabili sa le „produca” – in paralel cu cererile legitime de sustinere punctuala, a nevoilor si intereselor antreprenorilor.