joi

9 februarie, 2023

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

21 martie, 2013

Motivele pentru care Comisia Europeană a sesizat Curtea de Justiție a UE împotriva României se referă la nesepararea operatorilor de transport de cei de producție din domeniul curentului electric și al gazelor, precum și la nedefinirea exactă a consumatorilor vulnerabili la liberalizarea prețului energiei, a declarat joi, Niculae Havrileț (foto), președintele ANRE.

”Este vorba de faptul că trebuia să începem procedura de separare a operatorilor de transport de cei de producere de energie electrică și gaze, lucru care este pe masa Guvernului”, a explicat șeful Autorității Naționale pentru Reglementare în Energie, pentru cursdeguvernare.ro.

Ministerul Finanțelor a inițiat recent un proiect de ordonanță de urgență prin care ia în subordinea sa Transelectrica și Transgaz de la Ministerul Economiei, pentru a se separa astfel deținătorul producătorilor de gaze și electricitate de acționarul majoritar al transportatorilor de energie.


Referitor al consumatorii vulnerabili, el a arătat că probabil Comisia consideră că în Legea energiei 123/2012 nu sunt definiți clar consumatorii vulnerabili în procesul de liberalizare a prețurilor.

”Nu sunt suficiente date în lege prin care se aleg cert consumatorii vulnerabili”, a spus Havrileț.

El a precizat că la momentul promulgării legii, Directoratul General Energie din Comisia Europeană s-a arătat satisfăcută de transpunerea legislației europene în România, însă ulterior Direcția Juridică a Comisiei a susținut că sunt anumite prevederi care nu au fost transpuse.

”Atunci când Legea 123 a fost promulgată, DG Energie de la Comisie a fost mulțumită cu măsurile de transpunere. Când a ajuns la partea juridică a Comisiei, acolo s-a menționat că există anumite lucruri care nu au fost transpuse în sensul directivelor, dar nu a fost specificat foarte clar ce anume”, a explicat Havrileț.


El a justificat aceste lipsuri din legislația românească prin faptul că România nu a avut la dispoziție un model în legislația altor state din UE.

”Poate că nici o experiență din alt stat nu a putut fi utilizată, pentru că, în Europa, România este singura care face această transpunere de legislație în sensul liberalizării prețurilor”, a afirmat Niculae Havrileț.

Legea 123/2012 definește consumatorul vulnerabil drept ”clientul final aparţinând unei categorii de clienţi casnici care, din motive de vârstă, sănătate, au venituri reduse, se află în risc de marginalizare socială şi care, pentru prevenirea acestui risc, beneficiază de măsuri de protecţie socială, inclusiv de natură financiară”.

”Măsurile de protecţie socială, precum şi criteriile de eligibilitate pentru acestea se stabilesc prin acte normative”, mai prevede legea.

Potrivit legii, clienţii vulnerabili beneficiază de facilităţi privind asigurarea serviciului de furnizare a energiei electrice şi de acces la reţea.

Pașii procedurali

Potrivit subsecretarului de stat din Ministerul Afacerilor Externe, Horațiu Radu – agentul României la CJUE, procedural, Comisia Europeană urmeazxă să transmită Grefei Curții cerera privind situața de infringement în cazul României.

Apoi, CJUE transmite aceeastă cerere României, astfel încât Bucureștiul să analizeze motivele cererii și să-și pregătească apărarea.

Curtea este singura care va decide dacă România va fi sancționată sau nu.

În cazul în care CJUE decide sancțiuni pentru România, Comisia trebuie să facă o nouă cerere către Curte, în care să propună penalitățile.

În acest caz, Comisia Europeană a anunțat că propune penalități de 60.000 de euro pentru fiecare zi în care România întârzie să transpună legislația europeană după o eventuală decizie de infringement a CJUE.

Curtea este cea care decide nivelul penalităților.

Comisia europeană a anunțat joi că trimite România în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene pentru transpunerea incompletă a normelor UE privind piața internă a energiei.

Până în prezent, România a transpus doar parțial directivele în domeniile energiei electrice și gazelor naturale, deși statele membre ar fi trebuit deja să transpună integral aceste directive până la 3 martie 2011 – se arată într-un comunicat al Comisiei Europene.

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

România a reușit să facă progrese semnificative în ceea ce privește recuperarea decalajului față de media în privind PIB-ului pe cap de locuitor. Odată cu aderarea la NATO

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: