Prețul carburanților în România: Ponderea taxelor, mult sub media europeană. Marjele benzinăriilor au crescut cu peste 4% în ultimii patru ani

Ponderea taxelor în prețul final al carburanților din România este cu peste zece procente mai redusă decât media europeană în cazul benzinei, respectiv cinci procente… Mai mult›
05.12.2019
NATO – concluziile unui summit sensibil: Cele 3 premiere din declarația oficială și întorcerea ”în cazarmă” a Turciei

Zarva, îndoielile și contondențele dintre aliați au fost atât de mari înaintea summitului NATO de la Londra, încât evenimentul a avut de pus ordine până… Mai mult›
04.12.2019
Creşterea costului forţei de muncă, triplă față de creșterea economică și în contradicție cu scăderea productivității muncii

Costul orar al forţei de muncă a crescut în trimestrul III 2019 cu 13,18% faţă de aceeaşi perioadă din 2018, potrivit datelor publicate de INS.… Mai mult›
04.12.2019
Și o veste bună: „Inflaţia industrială” a scăzut puternic

Indicele preţurilor producţiei industriale (IPPI) a scăzut cu peste patru puncte procentuale pe parcursul ultimelor 12 luni, de la 6,38% în octombrie 2018 la doar… Mai mult›
03.12.2019

Analiză SAR: Costul standard per elev trebuie să se dubleze, până la 740 de lei, în 2022
de Vladimir Ionescu , 30.6.2019
Guvernul trebuie să dubleze costul standard per elev în următorii trei ani, astfel încât cuantumul acestui cost să ajungă la 740 lei în anul 2022, pentru a asigura o mai bună echitate în ceea ce priveşte finanţarea elevilor.
Alculele se regăsesc în Raportul Alternativ privind Starea Învăţământului Preuniversitar 2019, prezentat vineri de Societatea Academică din România.
Analizând felul în care finanţarea per elev influenţează echitatea sistemului educaţional preuniversitar, autorii raportului, Cristian Ghingheş şi Constantin Alexandru Manda, consideră că “nu putem pretinde şanse egale la o educaţie de calitate pentru toţi copiii dacă modul de alocare a resurselor nu ţine cont de nevoile specifice ale fiecăruia”.
Prin urmare, reprezentanţii SAR propun “asumarea publică de către Ministerul Educaţiei şi guvern a unui plan gradual de creştere a costului standard per elev pentru pregătire profesională, evaluare periodică şi cheltuieli din categoria bunurilor şi serviciilor, aferent ‘coeficientului 1’, începând cu bugetul de stat pe anul 2020, în aşa fel încât la orizontul anului 2022 cuantumul acestuia să fie de 740 lei, o creştere cu 100% faţă de valoarea din prezent“.
Autorii documentului mai cer “modificarea Regulamentului de Organizare şi Funcţionare a Consiliului Naţional de Finanţare a Învăţământului Preuniversitar în sensul creşterii numărului de membri şi introducerea a două categorii:
reprezentanţi ai elevilor şi părinţilor, precum şi ai organizaţiilor cu activitate relevantă din societatea civilă pe zona de educaţie, formularea ‘parteneri sociali’, categorie căreia îi sunt rezervate cinci locuri, referindu-se conform definiţiei de la art. 1, lit a) din Legea nr. 62/2011 la organizaţii sindicale şi patronale”.
O a treia propunere a SAR este “realizarea începând cu anul 2020 a unei alocări diferenţiate a costului standard per elev pentru pregătire profesională, evaluare periodică şi cheltuieli din categoria bunurilor şi serviciilor în funcţie de mediul în care elevii studiază (rural-urban), filieră (teoretic-vocaţional-tehnologic), profil şi specializare, ţinând cont în stabilirea coeficientului de costul real pe care unitatea de învăţământ trebuie să îl suporte pentru a furniza actul de educaţie la un standard ridicat de calitate”.
A patra propunere solicitare este ca “fundamentarea şi alocarea resurselor financiare, începând cu anul 2020, (să se facă – n.r) în baza unor coeficienţi care să ţină cont şi de riscul de abandon şcolar, gradul de deprivare materială, dezavantajele socio-economice ale zonei, precum şi riscul de segregare, în aşa fel încât acolo unde nevoile sunt mai mari şi alocările financiare să fie pe măsură, contribuind la reducerea inechităţilor”.