fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Prognoza Comisiei: cum va reveni PIB-ul trimestrial al României înapoi spre cel din T1 2020

Potrivit prognozei intermediare de vară a Comisiei Europene, România se va situa în coada țărilor non-euro care vor încerca revenirea PIB-ul trimestrial la nivelul din… Mai mult

08.07.2020

Analiză

Schimbări esențiale în structura de formare a PIB: Comerțul trece în fața industriei. Avansul PIB pe T1 – păstrat la 2,4% brut

Institutul Național de Statistică a confirmat creșterea economică de 2,4% în serie brută şi 2,7% în serie ajustată sezonier pe primul trimestru al anului în… Mai mult

07.07.2020

Chestiunea

Împrumuturile României, de la criză la criză. Deja –vu ?

Vă mai amintiți de criza din 2009 și de împrumutul de aproape 20 de miliarde de euro pe care a trebuit să îl luăm pentru… Mai mult

06.07.2020

Analiză

Comerțul, aproape de „business as usual”. Sincronizarea cu producția ?

În pofida restricțiilor impuse de pandemie și a închiderii unor centre comerciale, cifra de afaceri din comerț a revenit puternic în luna mai față de… Mai mult

06.07.2020

AmCham, apel la responsabilitate în planificarea bugetară: Bugetul pe 2019 prezintă riscuri și vulnerabilități

de Vladimir Ionescu , 8.2.2019

Creșterea rapidă a cheltuielilor publice planificate pentru anul 2019 accentuează îngrijorările privind sustenabilitatea nivelului acestora, se arată într-o analiză a Camerei de Comerț Românio-Americane (AmCham), care avertizează asupra riscului ca țintele de venituri publice stabilite în planul de buget pe 2019 să nu fie realizate, iar aceasta să se concretizeze în presiuni de creștere a deficitului bugetar

Politica fiscală rămâne pro-ciclică în anul 2019, dată fiind dimensiunea ridicată a deficitului bugetar în contextul unei creșteri economice rapide. O astfel de politică reduce considerabil spațiul autorităților de a sprijini economia prin măsuri de relaxare fiscală atunci când aceasta intră în recesiune. Dimpotrivă, necesitatea de a reduce deficitul bugetar pe fondul constrângerilor de finanțare va adânci recesiunea economică, notează experții AmCham.

Redăm în continuare poziția AmCham:

Planificarea si execuția bugetară care să susțină potențialul de creștere economică pe termen mediu și lung trebuie fundamentate pe o politică fiscal-bugetară sănătosă și pe măsuri de creștere a colectării veniturilor bugetare.

În contextul dezbaterilor  pe marginea planificării Bugetului de Stat pentru anul 2019, AmCham Romania reiterează apelul pentru responsabilitate în planificarea bugetară și atrage atenția asupra vulnerabilităților și riscurilor prezentate de proiectul de buget.

În viziunea noastră, o politică fiscal-bugetară dezirabilă trebuie să asigure predictibilitatea măsurilor de politică fiscal-bugetară și sustenabilitatea pe termen mediu și lung a finanțării deficitului bugetar pentru a evita dezechilibrele macroeconomice ce pot fi generate de măsurile de corecție a deficitului bugetar.

O evoluție necesară în exercițiul de planificare bugetară este creșterea alocărilor pentru investițiile publice și prioritizarea obiectivelor de investiții publice semnificative, prin planificarea multianuală a bugetului public consolidat, corelate cu alocarea resurselor bugetare care să încurajeze activitățile economice cu valoare adăugată ridicată pentru a întări poziția economiei românești în cadrul lanțului global al valorii adăugate.

Pe termen mediu şi lung, dezvoltarea economică se poate realiza numai în condiţiile unui sistem financiar sănătos şi robust.

Pentru asigurarea veniturilor bugetare analiza AmCham Romania subliniază recomandări pe care mediul de afaceri le aduce în mod repetat în atenția autorităților, respectiv modernizarea infrastructurii de colectare și eforturi susținute pentru creșterea gradului de absorbție a fondurilor europene.

Analiza AmCham România semnalează de asemenea menținerea unor vulnerabilități structurale majore confirmate și în  execuția bugetului public consolidat în anul 2018, legate de evoluția cheltuielilor publice care au depășit cu mult țintele stabilite la începutul anului și au atras măsuri corective precum finanțarea necesarului suplimentar de cheltuieli curente prin venituri cu caracter excepțional și temporar sau introducerea de noi taxe.

Referitor la planul de buget aferent pentru anul 2019 sunt îngrijorătoare majorările substanțiale ale cheltuielilor publice, cu un avans de 14% față de anul 2018, și cele ale cheltuielilor de personal al căror salt cu 18,9% le va plasa la un maximum istoric de 10% din PIB.

Considerăm că obiectivele privind creșterea veniturilor publice și nivelul deficitului bugetar sunt foarte ambițioase, având la bază ipoteze optimiste cu privire la performanța economiei (creștere a PIB real de 5,5%), în ciuda prognozelor în scădere avansate de instituțiile financiare internaționale pentru România, toate acestea pe fondul tendinței de încetinire a creșterii economice și la nivel global.

În acest context, riscurile sunt ca țintele de venituri publice stabilite în planul de buget să nu fie realizate, iar aceasta să se concretizeze în presiuni de creștere a deficitului bugetar. În condițiile de materializare a unui astfel de scenariu negativ, pentru a menţine deficitul bugetar la un nivel sub 3% din PIB în 2019, Guvernul ar putea să reducă din nou investițiile publice atât de necesare pentru finanțarea proiectelor de infrastructură sau a altor domenii strategice pentru recuperarea decalajelor pe care România le înregistrează comparativ cu media UE sau cu țările din regiune.

În opinia AmCham Romania, și Strategia fiscal-bugetară pe termen mediu (2019-2021) ridică numeroase semne de întrebare pentru investitori cu privire la consistența și potențialul de realizare a proiecțiilor prezentate în cadrul acesteia, inclusiv prin faptul că nu iau în calcul creșterile implicate de noua lege a pensiilor în această perioadă.

AmCham Romania va continua să urmărească dezbaterile pe marginea Bugetului de Stat pentru anul 2019 și să promoveze recomandările privind principiile care trebuie să stea la baza unei planificări bugetare sănătoase și a unei execuții sustenabile pe termen mediu și lung.

 

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 8.2.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Emmanuel Macron crede că un acord UE pe Planul de relansare este posibil ”în acest weekend”

Iulian Soare

Președintele Emmanuel Macron consideră că este „posibil și de dorit” încheierea unui acord privind planul de redresare al UE în cadrul summitului european de vineri… Mai mult

Stiri

Răzvan Atim, UiPath: Roboții în administrația publică – muncă de 15 minute realizată în 30 de secunde

Razvan Diaconu

Răzvan Atim, General Manager pentru Europa de Est al UiPath, spune că automatizarea poate rezolva mare parte din neajunsurile cauzate de rularea de aplicații vechi… Mai mult

Stiri

Starea de alertă, prelungită 30 de zile, fără noi restricții

Razvan Diaconu

Guvernul adoptă în ședința extraordinară, miercuri, hotărârea privind prelungirea stării de alertă în România cu alte 30 de zile. În debutul ședinței de guvern premierul… Mai mult

Stiri

Cristin Popa, ANCOM: Pentru excluderea unui furnizor de echipamente 5G e necesară o lege care poate merge pe securitatea cibernetică

Alexandra Pele

În situația în care România dorește să excludă anumiți furnizori de echipamente 5G, acest lucru va fi posibil doar prin adoptarea unei legi speciale care… Mai mult

Stiri

Termenul limită pentru sosirea tabletelor destinate elevilor – 10 septembrie

Mariana Bechir

Cele 250.000 de tablete şi laptopuri vor ajunge cel târziu pe 10 septembrie în școlile unde învață elevii care nu au acces la tehnologia necesară… Mai mult

Stiri

Mihai Matei, ANIS: 23% dintre liceeni abandonează școala. La fiecare 4 ani, mediul de business pierde circa 15.000 de companii care ar putea fi dezvoltate de aceștia

Vladimir Ionescu

Mediul de business pierde, la fiecare patru ani, circa 15.000 de companii din cauza abandonului școlar cauzat de sărăcie, potrivit unui calcul realizat de Mihai… Mai mult

Stiri

Ludovic Orban: Avem nevoie de proceduri de achiziție care să vizeze noi sisteme digitale în toate zonele administrației

Vladimir Ionescu

Aproape toată infrastructura digitală a administrației publice este învechită, necesită o mentenanță costisitoare și ar trebui înlocuită, a declarat miercuri premierul Ludovic Orban, la conferința… Mai mult